Warunki pracy w IT

Zobacz, jak wygląda praca w IT. Sprawdź, czy wypalenie zawodowe to problem oraz co specjaliści IT uważają za najważniejsze w pracy.

Raport Społeczności IT 2024 Hero Image

Praca w IT

Ile dni w tygodniu pracujesz zdalnie?
W dniach na tydzień
 
2022
2023
2024
Nie pracuję zdalnie
3.9%
7.5%
8.2%
1-2 dni zdalnie
5.5%
10.8%
11.5%
3-4 dni zdalnie
6.9%
16.2%
17.4%
Codziennie zdalnie
83.7%
65.5%
62.8%
O ponad 2pp zmniejszył się udział pracowników, którzy pracują w 100% zdalnie. Natomiast tych, którzy codziennie docierają do biura, jest o 0,7pp więcej względem ubiegłego roku.

Komentarz

Tradycyjna rutyna pracy w biurze od 9 do 17 niewątpliwie odeszła w dużym stopniu na drugi plan na przestrzeni ostatnich lat z powodu pandemii oraz zmian w technologii i kulturze organizacyjnej. Obecnie pracownicy często mogą wybierać spośród modeli pracy zdalnej, hybrydowej lub w 100% biurze. Każdy z nich wiąże się z unikalnymi korzyściami i wyzwaniami. Z raportu wynika, że prawie 63% ankietowanych ma opcję na co dzień pracować zdalnie. Tryb pracy "remote" przyjęły do tej pory już tysiące firm na całym świecie. Praca zdalna zapewnia elastyczność, sprzyja zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz lepszemu zarządzaniu obowiązkami rodzinnymi. Model hybrydowy łączy z kolei pracę zdalną i biurową, doceniając wartość spotykania się współpracowników w świecie analogowym, nie tylko w okienkach laptopów, jednocześnie jednak czerpiąc korzyści z pracy zdalnej. Tradycyjna wcześniej praca w biurze ułatwia spontaniczną współpracę, pracę zespołową i budowanie relacji. Oferuje natychmiastowy dostęp do zasobów i mentoringu w zakresie rozwoju zawodowego. W SOFTSWISS zachęcamy do pracy zdalnej, ale udostępniamy także nowoczesne biura w kluczowych lokalizacjach dla osób o innych preferencjach. Jako międzynarodowa firma zajmująca się produktami technologicznymi, zatrudniająca 2000 pracowników z 26 krajów, staramy się zaspokoić potrzeby naszych pracowników w różnych strefach czasowych, posiadając 5 biur w Polsce, Gruzji i na Malcie.

Natalia Perkowska
Co-Chief HR Officer
SOFTSWISS
Ile dni w tygodniu chciałbyś/chciałabyś pracować zdalnie?
Nie chcę pracować zdalnie
38.2%
1-2 dni
32.2%
3-4 dni
18.5%
Codziennie
11.2%
Nie chcę pracować zdalnie
4.6%
1-2 dni
45.8%
3-4 dni
31.7%
Codziennie
17.8%
Nie chcę pracować zdalnie
1.2%
1-2 dni
5.7%
3-4 dni
60.4%
Codziennie
32.7%
Nie chcę pracować zdalnie
0.7%
1-2 dni
2.0%
3-4 dni
13.3%
Codziennie
84.1%
Ciekawym w odniesieniu do poprzedniego wykresu jest fakt, że całkowicie zdalnie chce pracować aż o 7,5pp więcej niż w roku ubiegłym. Wyłącznie w biurze chce natomiast pracować o 4,6pp więcej osób.
Jaki procent łącznego czasu pracy uważasz za efektywną pracę?
Poniżej 25%
4.3%
25-49%
20.4%
50%-74%
51.1%
75%-89%
20.7%
Powyżej 90%
3.5%
O 5,5pp zmniejszyła się liczba osób, które uważają większość swojego czasu pracy za efektywny. Bardzo niski wynik, czyli poniżej 25% efektywności wskazało o 1,8pp więcej osób niż w roku ubiegłym.

Komentarz

Duży odsetek specjalistów oceniających swoją pracę jako nieefektywną, niezależnie od tego, czy pracują zdalnie, czy nie, może być zaskoczeniem. Z drugiej strony daje to wyraźną wskazówkę, jak duży potencjał tkwi w dobrej samoorganizacji oraz dobrym zarządzaniu zespołami, czy projektami.

Naturalnym narzędziem podwyższenia efektywności pracy może stać się już dziś sztuczna inteligencja. Współpracując z naszymi klientami przy wdrożeniach rozwiązań wokół AI, widzimy różne pola, gdzie AI może podnieść efektywność. I jest ich naprawdę sporo. Pod kątem już nie firm, a nawet samych specjalistów IT, AI może odegrać jeszcze większą rolę w podnoszeniu efektywności tworzenia bezpiecznego kodu.

Łukasz Romaniuk
Board Member
10Clouds
Największe przeszkody w efektywnej pracy
Wadliwe procedury w firmie
40.4%
Problemy z komunikacją w firmie
36.3%
Niedostatki techniczne / technologiczne w firmie
26.3%
Presja czasu
22.0%
Brak
19.6%
Nie umiem organizować swojej pracy
17.6%
Miejsce pracy
9.2%
Zła atmosfera pracy
8.8%
Spotkania
1.4%
Inne
6.9%
Nadal największą przeszkodą w efektywnej pracy zą wadliwe procedury w firmie. I dodatkowo wskazało ją prawie 6pp ankietowanych więcej niż w 2023. Problem z komunikacją zaznaczyło o 7,4pp więcej niż ostatnio. Niedostatki techniczne w firmie również zyskały na niechlubnej popularności, z 18% na 26.3%. Pozostałe czynniki również zanotowały delikatne wzrosty w kontekście narzekania, jednak stabilna okazuje się jedna odpowiedź - ~19% osób nie ma żadnych przeszkód :)
Największe przeszkody w efektywnej pracy a tryb pracy
Wadliwe procedury w firmie
40.6%
Problemy z komunikacją w firmie
38.7%
Niedostatki techniczne / technologiczne w firmie
28.7%
Presja czasu
24.2%
Brak
16.2%
Nie umiem organizować swojej pracy
15.7%
Miejsce pracy
14.2%
Zła atmosfera pracy
9.5%
Inne
7.7%
Wadliwe procedury w firmie
44.2%
Problemy z komunikacją w firmie
37.6%
Niedostatki techniczne / technologiczne w firmie
26.7%
Presja czasu
22.6%
Nie umiem organizować swojej pracy
16.8%
Miejsce pracy
15.9%
Brak
14.8%
Zła atmosfera pracy
10.5%
Inne
6.6%
Wadliwe procedury w firmie
40.6%
Problemy z komunikacją w firmie
35.9%
Niedostatki techniczne / technologiczne w firmie
23.8%
Presja czasu
21.1%
Brak
18.6%
Nie umiem organizować swojej pracy
16.1%
Miejsce pracy
12.1%
Zła atmosfera pracy
8.6%
Inne
7.7%
Spotkania
1.6%
Wadliwe procedury w firmie
39.6%
Problemy z komunikacją w firmie
35.8%
Niedostatki techniczne / technologiczne w firmie
26.6%
Presja czasu
21.8%
Brak
21.2%
Nie umiem organizować swojej pracy
18.4%
Zła atmosfera pracy
8.5%
Inne
6.7%
Miejsce pracy
6.5%
Spotkania
1.6%
Ciekawe, że pracujący z biura na co dzień wskazują za przeszkodę w pracy słabą komunikację w firmie częściej niż ci, którzy do biura nie chodzą w ogóle. I to o o 3,5pp ankietowanych więcej. Praktycznie przy wszystkich przeszkodach to chodzący codziennie do biura zdobyli więcej punktów na paskach wykresu od osób w trybie 100% remote. Może nie być zaskoczeniem, że więcej % po stronie tych drugich zyskała odpowiedź, że przeszkód nie ma żadnych. I o to prawie 6pp.
Które z benefitów uważasz za najatrakcyjniejsze?
4-dniowy tydzień pracy
51.5%
Elastyczny czas pracy
51.4%
Dodatkowe dni urlopu
35.8%
Prywatna opieka zdrowotna
34.9%
Szkolenia i kursy zawodowe
30.2%
Karty sportowe
16.4%
Akcje firmy
15.8%
Kursy językowe
11.1%
Imprezy i wyjazdy integracyjne
9.9%
Ubezpieczenie na życie
8.2%
Karta lunchowa / dopłaty do wyżywienia
7.7%
Catering / przekąski w biurze
4.2%
Dofinansowanie do psychologa
4.1%
Finansowanie usługi sprzątania w domu
2.9%
Opieka medyczna dla zwierząt
1.8%
Telefon służbowy
1.2%
Inne
0.8%

Komentarz

Prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie czy karnet sportowy, to dziś już standard na rynku pracy. Jednak, aby się wyróżnić i zapewnić długoterminowy rozwój, zarówno pracowników, jak i samej organizacji, trzeba iść o krok dalej. 

W ING Hubs Poland kładziemy duży nacisk na zapewnienie naszym pracownikom szeregu korzyści związanych z rozwojem kompetencji twardych i miękkich. Każdy pracownik jest inny, dlatego warto postarać się o stworzenie takich możliwości, które zaspokoją różne potrzeby.

Jako multikulturowe środowisko pracy, stwarzamy komfortowe warunki dla każdego pracownika, bez względu na jego płeć, wiek czy pochodzenie. Wspieramy kulturę inkluzywności m.in. poprzez tworzenie grup skupionych wokół: obecności kobiet w środowisku technologii, społeczności LGBTQ+, różnorodności kulturowej oraz osób z niepełnosprawnościami i neuroróżnorodnością.  

Kolejnym bardzo ważnym obszarem jest wellbeing. W ING Hubs Poland realizujemy strategię w tym zakresie opartą na trzech filarach: ciało i sprawność fizyczna, emocje i odporność psychiczna, balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Wszyscy mają dostęp do infolinii zdrowia psychicznego, profilaktycznych przeglądów zdrowia czy dodatkowych dni wolnych. Dzięki takiemu podejściu można kompleksowo zadbać o dobrostan pracowników, co w dzisiejszym świecie nabiera szczególnego znaczenia.

Anna Daszczyńska
Head of HR
ING Hubs
Co z wymienionych rzeczy jest dla ciebie najważniejsze w pracy?
Pieniądze
42.2%
Rozwój
23.7%
Możliwość pracy zdalnej
12.2%
Spokojna praca
10.7%
Możliwość łączenia pracy z innymi obowiązkami
5.8%
Ludzie
3.5%
Stabilność
1.9%
Nadal najważniejsze w pracy są pieniądze, a w tym roku jeszcze zyskały procentowo z 22% na 42,2%. Praca zdalna dla wielu stała się normą i widać to też na wykresie, gdyż jako najważniejszą wymienia ją o 4,7pp ankietowanych mniej. Ciekawą różnicą jest stabilność, gdyż z 9,3% w roku ubiegłym, pasek w tym roku skrócił się do 2%.
Skąd dowiedziałeś/aś się o obecnym pracodawcy?
Znajomi
26.5%
Portale z ofertami pracy - branżowe
25.0%
Headhunter / Rekruter IT
13.9%
Portale z ofertami pracy - ogólne
13.8%
Social Media (Facebook, LinkedIn itp)
11.7%
Strona www pracodawcy
3.5%
Konferencja / Event
2.7%
Czy masz firmę, o której marzysz?
Nie mam takich firm
73.6%
Mam wytypowane konkretne firmy
26.4%
Co cię motywuje do pozostania w aktualnej pracy?
Elastyczność w pracy (np. praca zdalna, ruchomy czas pracy itp)
65.4%
Atmosfera pracy / ludzie
54.5%
Zarobki
49.6%
Bezpieczeństwo zatrudnienia
24.1%
Nauka i samodoskonalenie
19.1%
Technologie stosowane w firmie
8.6%
Swobodny dobór narzędzi / technologii
7.9%
Możliwość awansu
7.4%
Wartości i kultura organizacyjna firmy
7.2%
Lokalizacja
7.0%
Benefity pozapłacowe
5.3%
Prestiż / marka pracodawcy
4.6%
Nie wiem
3.8%
Przy większości odpowiedzi wyniki zmieniły się nieznacznie, jednak wzrost obserwujemy przy elastyczności pracy, o prawie 6pp. O ~7pp natomiast straciła korzyść w postaci nauki i samorozwoju.
Co mogłoby zmotywować cię do zmiany pracy?
Zarobki
89.3%
Elastyczność w pracy (np praca zdalna, ruchomy czas pracy itp)
35.7%
Nauka i samodoskonalenie
24.5%
Atmosfera pracy / ludzie
23.7%
Możliwość awansu
20.9%
Technologie stosowane w firmie
19.8%
Bezpieczeństwo zatrudnienia
16.2%
Prestiż / marka pracodawcy
10.3%
Benefity pozapłacowe
9.7%
Wartości i kultura organizacyjna firmy
7.3%
Lokalizacja
5.6%
Swobodny dobór narzędzi / technologii
4.1%
Nie wiem
3.1%
Jakich informacji potrzebujesz, żeby podjąć decyzję o aplikowaniu?
Widełki płacowe
91.4%
Wymiar pracy zdalnej
69.0%
Opis stosu technologicznego
55.5%
Opis wymaganego doświadczenia
54.4%
Rodzaj umowy
50.7%
Dokładne informacje o projekcie
36.4%
Lokalizacja biura
23.4%
Proponowane benefity
19.5%
Informacje o nazwie firmy
15.9%
Tryb rekrutacji (zdalny/stacjonarny)
14.4%
Informacja o współpracownikach
7.8%
Jaki jest twój stopień zadowolenia z aktualnej pracy?
1 - bardzo niski, 5 - bardzo wysoki
4.0%
1
8.1%
2
28.5%
3
40.8%
4
18.4%
5
Stopień zainteresowania zmianą pracy w tym momencie
1 - bardzo niski, 5 - bardzo wysoki
16.7%
1
20.3%
2
30.0%
3
17.8%
4
15.2%
5
W jakim stopniu twoja praca jest twoją pasją?
1 - bardzo małym, 5 - bardzo dużym
2.5%
1
5.9%
2
28.7%
3
39.3%
4
23.7%
5

Komentarz

Dla wielu ludzi praca jest jednym z najważniejszych elementów życia. Wyniki ankiety wskazują, że dla znaczącej grupy respondentów praca nie jest jedynie obowiązkiem, lecz stanowi źródło głębokiej pasji. Ponad 23% badanych określiło miejsce pracy jako obszar intensywnej pasji, co świadczy o rzadkim, ale znaczącym zjawisku zespolenia zawodowego z osobistą pasją. To właśnie ci pracownicy, którzy nie tylko wykonują swoje obowiązki, ale także znajdują w nich źródło inspiracji, często osiągają wyjątkowe sukcesy i przynoszą innowacyjne podejścia do miejsc pracy.

Z kolei dla większości, bo aż 39.3% uczestników badania, praca stanowi znaczące źródło pasji. To oznacza, że chociaż może nie doświadczają one skrajnych emocji związanych z pracą, to jednak z wysokim stopniem zaangażowania podchodzą do wykonywania codziennych obowiązków. To podejście może być kluczem do utrzymania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, co jest coraz ważniejsze w dzisiejszym wymagającym środowisku pracy.

Dla 29% respondentów praca jest pasją w średnim zakresie. Choć dla nich zawód nie jest głównym źródłem pasji, to jednak istnieje w nim element zaangażowania. To grupa, która prawdopodobnie poszukuje równowagi między pracą a innymi obszarami życia, znajdując satysfakcję w umiarkowanym stopniu zaangażowania zawodowego.

Podsumowując, wyniki te ukazują zróżnicowane zaangażowanie, ale jednocześnie pokazują, że w obszarze IT, który wymaga ciągłego poszerzania wiedzy, nie da się tego robić bez powiązania z pasją.

Praca, która jest pasją, ma wiele zalet. Przynosi satysfakcję, motywację i poczucie spełnienia. Pozwala również rozwijać się i osiągać sukcesy. Jednak połączenie pasji z pracą może wiązać się również z pewnymi zagrożeniami. Dlatego ważne jest, by szukać równowagi, by pracodawca wspierał zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników, jako warunek emocjonalnego dobrostanu. Taką misję mamy w naszej firmie, realizujemy ją dla naszych pracowników, ale także dla pracowników naszych klientów.

Marcin Aniśko
Kierownik Zespołu Architektury Korporacyjnej i IT
Benefit
Odczuwanie wypalenia zawodowego a staż pracy
1 - bardzo małe, 5 - bardzo duże
50.0%
1
29.7%
2
12.5%
3
4.7%
4
3.1%
5
48.1%
1
24.1%
2
18.0%
3
6.8%
4
3.1%
5
26.7%
1
26.5%
2
27.0%
3
14.8%
4
5.1%
5
16.3%
1
23.4%
2
32.8%
3
18.8%
4
8.7%
5
18.1%
1
23.0%
2
31.3%
3
19.4%
4
8.3%
5
14.7%
1
20.2%
2
27.9%
3
24.8%
4
12.4%
5
10.0%
1
22.5%
2
25.0%
3
20.0%
4
22.5%
5
Jak można było się domyślić, odczuwanie wypalenia wzrasta wprost proporcjonalnie do długości stażu. Zakładając oczywiście, że Mid-level Manager ma dłuższy staż pracy niż Senior a najdłuższy staż mają osoby na poziomie Director/C-level. Aż ~22% tych ostatnich odczuwa wypalenie zawodowe.
Odczuwanie wypalenia zawodowego a specjalizacja
1 - bardzo małe, 5 - bardzo duże
26.1%
1
21.8%
2
28.7%
3
17.2%
4
6.3%
5
32.0%
1
26.3%
2
22.2%
3
14.7%
4
4.9%
5
18.5%
1
26.2%
2
30.8%
3
15.4%
4
9.2%
5
25.7%
1
29.5%
2
22.9%
3
21.0%
4
1.0%
5
27.5%
1
23.1%
2
27.1%
3
14.9%
4
7.5%
5
13.9%
1
21.8%
2
33.7%
3
18.0%
4
12.6%
5
28.0%
1
25.4%
2
27.0%
3
14.1%
4
5.5%
5
27.2%
1
18.5%
2
25.2%
3
21.9%
4
7.3%
5
29.5%
1
26.4%
2
26.5%
3
12.3%
4
5.4%
5
23.2%
1
24.2%
2
24.2%
3
13.1%
4
15.2%
5
Odczuwanie wypalenia zawodowego a tryb pracy
1 - bardzo małe, 3 - przeciętne, 5 - bardzo duże
32.8%
1
21.8%
2
24.1%
3
14.3%
4
7.0%
5
27.7%
1
24.3%
2
27.0%
3
15.2%
4
5.7%
5
27.9%
1
25.4%
2
26.4%
3
15.2%
4
5.1%
5
25.9%
1
25.1%
2
27.7%
3
14.7%
4
6.6%
5

Komentarz

Dane wskazują, że praca zdalna wpływa na poziom wypalenia zawodowego. Pracownicy, którzy nie pracują zdalnie, częściej doświadczają wyższego wypalenia zawodowego, z odsetkiem bardzo wypalonych na poziomie 7%. W porównaniu do tych, którzy pracują zdalnie 1-2 oraz 3-4 dni w tygodniu – tutaj odsetek ten wynosi ~5,4%. Interesującym jest, że całkowite przejście na pracę zdalną wiąże się ze wzrostem średniego wypalenia zawodowego. Sugeruje to, że umiarkowana praca zdalna może przyczyniać się do zmniejszenia skrajnego wypalenia, podczas gdy całkowita praca zdalna może być mniej korzystna.

Większość firm, w tym duże, takie jak np. Totalizator Sportowy, zdecydowały się na wprowadzenie pracy w modelu hybrydowym, dając możliwość menedżerom i pracownikom do decydowania, jak często chcą pojawiać się w biurze, jednak nie rezygnując całkowicie z modelu pracy w trybie stacjonarnym. Udział pracy zdalnej i stacjonarnej na danym stanowisku jest determinowany przede wszystkim charakterem zadań realizowanych przez pracownika. Taka strategia pozwala pracodawcom, co udowadniają powyższe wyniki, na większą minimalizację ryzyka wypalenia zawodowego.

Piotr Kaczmarek
Frontend Developer
Totalizator Sportowy
Jaki jest twój stopień zadowolenia z aktualnej pracy a praca zdalna?
1 - bardzo niski, 5 - bardzo wysoki
5.7%
1
10.5%
2
29.9%
3
36.2%
4
17.7%
5
6.2%
1
11.6%
2
33.2%
3
35.5%
4
13.5%
5
3.8%
1
6.6%
2
27.8%
3
44.1%
4
17.8%
5
3.5%
1
7.6%
2
27.7%
3
41.5%
4
19.6%
5
Czy kumplujesz się z ludźmi z pracy?
Tak
25.4%
Raczej tak
47.2%
Raczej nie
23.2%
Nie
4.2%

Komentarz

Ponad 70% procent badanych potwierdziło, że relacje ze współpracownikami są dla nich istotne. Co w tym temacie może i powinien robić pracodawca? Wspierać te więzi i dawać ludziom jak najwięcej możliwości do wspólnego spędzania czasu. Nie od dziś wiadomo, że w zespołach, w których ludzie lubią siebie nawzajem, współpraca i komunikacja przebiega sprawniej. Dobre relacje między pracownikami kształtują pozytywną atmosferę, zaangażowanie, zwiększają produktywność i redukują poziom stresu. Silniejsze więzi między członkami zespołu przyczyniają się również do obniżenia fluktuacji w firmie i kształtują większe poczucie przynależności do danej organizacji.

Jesteśmy tego świadomi w KMD! Aktywnie budujemy i wspieramy finansowo społeczności tzw. Passion Clubów, gdzie nasi pracownicy mogą wspólnie rozwijać swoje pasje takie jak bieganie, siatkówka, żeglowanie, gry planszowe, a nawet paralotniarstwo. Aktualnie mamy aż 15 takich klubów!

Aleksandra Dudczak
Senior Employer Branding Specialist
KMD

Innym kluczowym aspektem budowania relacji w KMD są wspólne działania charytatywne. Jesteśmy bardzo dumni z naszych pracowników, którzy co roku zaskakują nas swoją pomysłowością i zaangażowaniem podczas Szlachetnej Paczki, aukcji charytatywnych, akcji dla schroniska dla zwierząt czy prowadzenia lekcji programowania dla dzieci.

Nie zapominajmy też o imprezach integracyjnych, konkursach i comiesięcznych wydarzeniach w biurze. Co jakiś czas spotykamy się, by wspólnie świętować np. Dzień Programisty czy Hygge Day lub rywalizować podczas turnieju piłkarzyków, lub pubquizu. Dwa razy do roku spotykamy się poza biurem na dużych imprezach, które oprócz standardowej integracji posiadają również elementy team buildingu. Wspomniane aktywności wpływają pozytywnie na wellbeing naszych pracowników, który także jest kluczowym czynnikiem w tworzeniu pozytywnej atmosfery w pracy jak i poza nią.

Magdalena Czyżewska
Senior Communication Specialist
KMD
Patronat honorowy
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy badania
Partnerzy community