7.11.20226 min

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Wyzwania HR i EB, czyli jak przetrwać kryzys w IT

Sprawdź analizę wyzwań dla HR i EB w 2023 r. w świetle kryzysu gospodarczego oraz sposoby na złagodzenie jego wpływu na Twoją organizację.

Wyzwania HR i EB, czyli jak przetrwać kryzys w IT

Przetrwaliśmy pandemię, to przeżyjemy 2023 rok — pomyśleli rekruterzy i specjaliście Employer Brandingu. Nie wiem, czy każdemu to się uda utrzymać podczas kryzysu, natomiast na pewno chcę zwiększyć Twoje szanse na to.

W tym tekście przeanalizuję dla Ciebie potencjalne źródła problemów, z którymi będzie musiała się zmierzyć Twoja organizacja. Podpowiem Ci, jak ustalić priorytety, co warto wziąć pod uwagę ustalając strategię na przyszły rok oraz sugestie, oraz jakie czekają Cię wyzwania.


Wyzwania HR i EB 2023

Najwięcej zamieszania mogą wprowadzić zmiany w kodeksie pracy, które wprowadzą zasady work-life balance, przepisy dotyczące pracy zdalnej i urlopów rodzicielskich.

Wzrosną koszty utrzymania pracownika, ponieważ podniesienie płacy minimalnej odbije się na wysokości składek ZUS. W połączeniu z inflacją oraz wzrostem kosztów za media (prąd, woda, gaz) wiele firm będzie zmuszona ograniczyć wydatki. 

Niepewność finansowa również udziela się pracownikom, dlatego perspektywa niskich dochodów / zablokowania premii lub nawet zamknięcia firmy może być przyczyną długotrwałego stresu. Ten zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego, a w jego konsekwencji quiet quitting. Taki obrót spraw sprzyja spadkowi wskaźnika retencji.

Mem Kryzys gospodarczy vs silna firma dzięki HR i EB

Z kolei specjaliści Empolyer Brandingu mogą wykorzystać niespokojne czasy do pozyskania najlepszych specjalistów z rynku dzięki silnej marce oraz dobrej kampanii wizerunkowej.


Jak ustalić swoje cele?

Dobra strategia powinna być poprzedzona porządną analizą potrzeb w firmie, dostępnych zasobów oraz estymacji czasu niezbędnego do realizacji poszczególnych zadań.

Polecam stworzyć grupę projektową złożoną z przedstawicieli wszystkich działów. Każdy na spotkaniu  przedstawi największe ryzyka oraz pomysły optymalizacji działań z perspektywy swojego działu. Następnie na podstawie tych danych przygotujecie właściwą strategię na przyszły rok.

Mem Mam plan - zaufaj mi

Ważne! Każde zagadnienie powinno zostać rozbite na czynniki pierwsze — uproszczony przykład poniżej:

  • Problem: Ograniczony budżet od inwestora.
  • Cel: Utrzymanie wszystkich pracowników.
  • Rozwiązanie: Optymalizacja procesów i skupienie się na jakości usług.
  • Ryzyko: Długotrwały stres pracowników -> L4 / zmiana pracy.


Wiem, że będzie się to sprowadzało do szukania dziury w całym, natomiast pozwoli to Wam przeanalizować sytuację. Tak jak z puzzlami — najpierw ułożysz ramy, a potem dopasujesz kolejne elementy, aż ułożysz pełen obraz.


Załóż darmowy profil pracodawcy


Komunikacja strategii

Skuteczne wprowadzenie strategii na przyszły rok wymaga zrozumienia jej założeń przez całą firmę. Dlatego działy HR i EB muszą ściśle współpracować, by tworzyć spójne komunikaty zarówno dla obecnych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów.

Pamiętaj, że dobrze poinformowani pracownicy, którzy rozumieją potrzeby firmy oraz podejmowane przez górę decyzje bardziej się angażują w swoją pracę. Dzięki temu mogą podrzucać swoje pomysły optymalizacji i solidaryzować się z organizacją.

Mem komunikacja w firmie powinna być przejrzysta

Dla przykładu inaczej zostanie odebrana informacja “zmniejszamy ogrzewanie w biurze do 20° Celsjusza, a dzięki zaoszczędzonym środkom utrzymamy zespół w pełnym składzie”, niż suche “musimy oszczędzać, więc obniżymy temperaturę”. 


Silny HR to mocna firma

Dlaczego? Ponieważ do ich zadań należy utrzymanie dotychczasowych talentów oraz ściągnięcie do firmy nowych, doświadczonych specjalistów. 

Aby rekrutacja spełniała swoje funkcje w organizacji powinna być wspierana działaniami Employer Brandingowymi, ponieważ nawet jeśli tworzycie wyjątkową atmosferę pracy, super warunki i niepowtarzalne projekty — ludzie z zewnątrz muszą się o tym jakoś dowiedzieć.

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu, natomiast osobiście się z tym nie zgadzam. Dziś kupujesz produkty / usługi od ludzi, którym ufasz lub brandów, które znasz. Liczy się jakość relacji, ale ilość klientów również — nawet w naszym biznesie.


Jak walczyć z kryzysem w 2023 r.?

Pamiętaj, że pracownicy wiedzą o globalnym kryzysie, natomiast by podjąć działania, muszą widzieć w nich korzyść dla siebie. Pozwól im przyczynić się do wspólnego sukcesu firmy, zaproponować swoje pomysły optymalizacji i wziąć za nie odpowiedzialność.

Wszystko sprowadza się do odpowiedzialnego zarządzania dostępnymi zasobami zarówno finansowymi, jak i ludzkimi. Wspieraj pracowników, by zapewnić im komfort psychiczny oraz sens ich pracy.

Mem w oczekiwaniu na koniec kryzysu - czekając na cud


Jak wspierać pracowników?

  • Podkreśl, jacy są dla Ciebie ważni współpracownicy i zespół. Nie ukrywaj przed nimi problemów, z jakimi się mierzycie jako firma oraz jakie macie przygotowane rozwiązania.
  • Zapewnij odpowiednie narzędzia do pracy — wysyłając pracowników na pracę zdalną zadbaj, by mieli niezbędne wyposażenie w domu, dostęp do stałego internetu oraz najpotrzebniejszych programów.
  • Przeanalizuj z kierownikami, czy wszystkie zespoły realizują swoje zadania. Być może bardziej się opłaca przerzucić ludzi do innego zespołu, który przyniesie więcej profitów. 
  • Nie zaniedbuj badania nastrojów pracowników w firmie. Śledź na bieżąco ich zaangażowanie, zgodność z wartościami firmy i motywację. Rozmawiaj i staraj się pomagać im rozładować stres. Wypatruj 6 sygnałów przeciążenia pracą umysłową.
  • Dbaj o różne formy integracji, by pracownicy nie czuli się samotni w czasie kryzysu — zmniejszysz szansę na ich ucieczkę z firmy.
  • Outsourcing może być dobrym rozwiązaniem dla mniejszych procesów.
  • Rekrutując nowych pracowników inwestuj w tych, którzy mają doświadczenie, by faktycznie wnieśli coś nowego do firmy i pomogli Ci realizować założone cele. Przyłóż się do pisania ciekawych ofert pracy z widełkami, dobrze wypytaj zespół kogo potrzebują i indywidualnie podchodź do kandydatów.
  • Wiele osób będzie szukało dla siebie nowego miejsca pracy u pewniejszego pracodawcy, z lepszymi warunkami lub przyjemniejszą atmosferą — zastanów się, jak ich przyciągnąć do siebie. Wykorzystaj słabość innych firm przy pomocy działań EB.
  • Zorientuj się, czy nie ma programów wspierających zatrudnienie np. studentów, czy konkretnych grup zawodowych — być może zwróci Ci się część kosztów utrzymania pracowników.


Tylko przypomnę, że w samej Polsce szacuje się niedobór specjalistów IT na 50-100 tysięcy osób, zatem nie warto ich wypuszczać ze swojej organizacji. Gartner szacuje, że w 2023 r. światowe wydatki na IT wzrosną o kolejne 5,1%.


Jak utrzymać zainteresowanie firmą na rynku?

To najtrudniejsze zadanie, ponieważ musisz określić które działania przyniosą najlepsze efekty. Co zrobić, by nie popełnić dużego błędu?

  • Obserwuj konkurencję, czyli sprawdź jakie kroki podjęli i w co inwestują. Dzięki tej wiedzy łatwiej podkreślisz swoje mocne strony oraz znajdziesz sposób, by się wyróżnić na rynku pracy.
  • Zadbaj o budżet na działania HR i EB — udowodnij przełożonym na twardych danych, że silny HR i EB to mocna marka. Twoje działania wpływają na widoczność w sieci oraz budowanie zaufania kandydatów.
  • Rozważnie planuj działania — stawiaj na jakość i kreatywne podejście zamiast ilości. Nie zawsze reklama w adsach będzie najlepszym rozwiązaniem. Skup się na budowaniu relacji oraz tworzeniu love brandu.
  • Rozbuduj sekcję social proof oraz case study, by zachęcić nowych kandydatów do współpracy. Pochwal się osiągnięciami pracowników, podziel fragmentami z życia firmy i daj się dostrzec w sieci. 
  • Prowadź transparentną komunikację zarówno dla pracowników, jak i kandydatów. Szczerość i uczciwość to siłą, z której warto czerpać.
  • Zadbaj o swój wizerunek na zewnątrz — wszędzie, gdzie pojawiają się informacje o Twojej firmie powinny być aktualne informacje i zdjęcia. Sprawdź wszystkie portale z ofertami pracy, blogi, na wizytówkach w Google i przede wszystkim na stronie internetowej Twojej firmy.
  • Nie bój się poprosić o pomoc — często się okazuje, że wynajęcie eksperta w danej dziedzinie, który przeanalizuje sytuację i dobierze realne rozwiązania będzie sumarycznie tańsze niż miesiące błądzenia po omacku lub naprawę kosztownego problemu.


Załóż darmowy profil pracodawcy


Poradzisz sobie ze wszystkim

Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć i uporządkować wyzwania, które przyniesie Ci nowy rok. Grunt to dobrze przeprowadzona analiza oraz praca z danymi.

Pokonasz kryzys MEM


Najważniejsze etapy przeciwdziałania kryzysowi to:

  • Stworzenie przemyślanej strategii, a najlepiej kilku jej scenariuszy zależnie od potencjalnych zagrożeń.
  • Trzymanie ręki na pulsie względem czynników zewnętrznych (zmiany prawne, wzrost cen za media itd).
  • Korzystanie z danych i optymalizacja procesów dzięki nowoczesnej technologii.
  • Budowanie kultury organizacyjnej oraz silnej marki, by podbić swoją wartość na rynku.
  • Przejrzysta komunikacja, by wszyscy pracownicy pracowali na określone cele.
  • Racjonalne zarządzanie wydatkami — stawiaj na jakość.


Korzystaj ze swoich doświadczeń z czasów pandemii, by szybciej zaadaptować się do nowej sytuacji. Wtedy się udało i uda Ci się teraz zarządzić kryzysem. Nie powtórz tych samych błędów i miej odwagę sięgnąć po więcej.

Według raportu “2023 State of IT” firmy nie planują ograniczać budżetów przeznaczonych na rozwój technologii. Jako Bulldog z kolei rekomendujemy kontynuować działania Employer Brandingowe, które będą wspierać rekrutację.

Silna marka to przetrwanie firmy, a my jako eksperci obecni w branży od 6 lat na pograniczu IT i HR wiemy, jak taki mocny brand z Tobą zbudować. 

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami EB. Powodzenia!

<p>Loading...</p>