19.09.20226 min

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Zmora rekrutacji naszych czasów - rotacja pracowników. Jak ją pokonać?

Sprawdź 9 sposobów na zmniejszenie rotacji pracowników oraz 5 metod wzmacniania Twojej marki.

Zmora rekrutacji naszych czasów - rotacja pracowników. Jak ją pokonać?

Pandemia pokazała nam potencjał pracy zdalnej, problemów komunikacyjnych oraz wagi zdrowia psychicznego w pracy. To i inne problemy skłoniły masę pracowników do podjęcia decyzji o rozwiązaniu współpracy z pracodawcą. Jaki to ma wpływ na rynek pracy w 2022 r.?

W tym artykule dowiesz się, jakim wyzwaniem dla pracodawców jest rotacja pracowników, co zrobić, by podnieść współczynnik retencji oraz jaką rolę odgrywa siła marki. 


Sytuacja polskiego rynku pracy

W IV kwartale 2021 roku zaledwie 29% pracowników zadeklarowało chęć pozostania u aktualnego pracodawcy. Szacuje się, że rotacja pracowników w sektorach takich jak IT może sięgać nawet 25% - chociażby ze względu na rosnące oczekiwania finansowe specjalistów IT.

Inflacja, zapowiedziane podwyżki za energię i inne media, wyższa kwota minimalna i zapowiedziane zmiany prawne zwiastują w 2023 r. kolejne podniesienie kosztów utrzymania pracownika. 

Według badania HR aż 63% organizacji planuje podwyżki płac pracowników uwzględniając inflację. Analogiczne potrzeby obrazuje Badanie Społeczności IT 2022:

Co mogłoby Cię zmotywować do zmiany pracy

Kliknij, by powiększyć.

Poziom rotacji pracowników w Polsce w 2022 r. wynosi 21%, natomiast w branży IT na początku roku o zmianie pracy myślało 29% ankietowanych.

W Polsce nie doświadczymy popularnej w USA wielkiej rezygnacji, natomiast musimy nauczyć się radzić sobie z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów, ponieważ ten problem będzie się pogłębiał.


Jak podnieść współczynnik retencji?

  • Konkurencyjne wynagrodzenie, czyli uwzględniaj inflację określając wysokość podwyżki. W 2022 r. 76% specjalistów IT spodziewa się wzrostu wynagrodzenia.
  • Dopasuj benefity do potrzeb swoich pracowników — z nieoczywistych bonusów 32% ludzi z IT wskazuje samochód służbowy do użytku prywatnego.
  • Wzmocnij markę — rozsądnie zaplanuj kampanię EB zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Firmy z powodu złych opinii w sieci tracą 7/10 potencjalnych kandydatów do pracy.
  • Popracuj nad komunikacją — to podstawa przyjaznej atmosfery w firmie. Dobrze poinformowani pracownicy, którzy rozumieją, na czym polegają ich obowiązki i jaki mają wpływ na firmę o 23% chętniej zostają w firmie.
  • Przeanalizuj kulturę organizacyjną — czy wszyscy tak samo rozumieją wartości firmy, co ich wkurza, a co można poprawić. 
  • Wprowadź ścieżki kariery i budżet/czas na edukację — to może wyróżniać Twoją firmę na tle innych i być motywatorem do aplikowania na dane stanowisko.
  • Elastyczność — pozwól ludziom pracować tak, jak lubią. Praca zdalna lub ruchomy czas pracy umożliwia zachowanie work-life balance. Aż 64% ankietowanych specjalistów IT wskazało tę swobodę za kluczową przy wyborze nowej firmy. 
  • Doceniaj swoich pracowników — to buduje zdrową relację, daje satysfakcję i motywuje do dalszego działania. Zadowolony pracownik będzie Twoim najlepszym ambasadorem, ponieważ 29% specjalistów IT jest ściąganych do firmy przez znajomych.
  • Prowadź mądre rekrutacjedopasowuj kandydatów do istniejących zespołów, by umieli ze sobą realnie współpracować i się uzupełniali. Wdrożenie nowego pracownika to koszt pomiędzy 35%, a nawet 100% rocznych kosztów byłego członka zespołu, którego zastępuje.


Siła marki

Dlaczego specjaliści IT marzą o pracy dla takich gigantów jak Google, Allegro czy Microsoft? 

Ponieważ mają zagwarantowany rozwój, rozbudowaną kulturę organizacyjną, wysokie stawki, bogate benefity pozapłacowe i oczywiście mocny wpis do CV, który doda wiatru w żagle własnej kariery zawodowej.

Każdy zna te firmy, doskonale wie czym się zajmują i czego można mniej więcej się po nich spodziewać.


Dzięki sile swojej marki mają:

  • 2,5 x więcej kandydatów zainteresowanych z ofert publikowanych na Linkedinie,
  • zmniejszają koszty rekrutacji (chociażby o reklamy zasięgowe) nawet o 50%,
  • praca dla prestiżowej marki redukuje ryzyko rotacji pracowników nawet o 28%,
  • 83% kandydatów jest skłonna podjąć pracę za niższą stawkę od rynkowej, jeśli dzięki temu zakotwiczy w uznanej firmie.


Odpowiednio poprowadzone działania Employer Brandingowe (EB) ułatwią rekrutację, zwiększą współczynnik retencji, zmotywują aktualnych pracowników do pracy, z której będą czerpać satysfakcję i przyciągną do firmy kolejnych klientów, którzy będą mogli się z Wami identyfikować.


Jak budować potęgę swojej marki?

Przede wszystkim musisz ustalić co dokładnie chcesz osiągnąć, wyznaczyć sobie cele KPI (Key Performance Indicators), a następnie weryfikować wskaźnik rentowności działań ROI (Return On Investment).

Poniżej 5 czynników, które musisz wziąć pod uwagę planując swoją kampanię EB na 2023 r. 


1. Social proof

Opinie użytkowników są bardzo ważne we współczesnym świecie. Od ilości gwiazdek w Google’u może zależeć nasza decyzja zakupowa, która może mieć wpływ na nasze życie.

Właśnie dlatego dowód społecznej słuszności pojawia się nagminnie w branży e-commerce. Skoro eksperci danej dziedziny polecają to szkolenie/firmę znaczy, że musi być dobra — prawda?


2. Wyraźna kultura organizacji

To wartości spajające pracowników w jeden team, który realizuje wspólne cele. Poczucie przynależności do grupy, czerpanie satysfakcji z realizacji zadań, które są zgodne z przekonaniami jednostki przekładają się na wyższe wyniki firmy (również finansowe).

Merytoryczne wskazówki, jak zbadać atmosferę we własnej firmie znajdziesz w 2 numerze Think IT Magazyn HR — pobierz swój egzemplarz po zalogowaniu do profilu pracodawcy.


3. Misja i wiarygodność

Zauważ jak wiele firm obecnie wprowadza rozwiązania proekologiczne lub angażuje się w działania charytatywne o wyższym celu społecznym? Właśnie możliwość udziału w czymś, co ma sens i przełożenie na nasze środowisko spaja grupę.

Misja firmy musi być zgodna z jej kierunkiem działań, by cała komunikacja i przekaz był spójny. To buduje autentyczność oraz pozwala innym utożsamiać się z brandem.


4. Rozwój pracowników

Według badania Delloite “od fali odejść do fali zmian” aż 93% ankietowanych, którzy nie widzą dla siebie perspektyw rozwoju — poszukuje dla siebie nowej pracy. 

W branży IT rozwój kompetencji jest niezbędny do pracy, dlatego zmuszanie pracowników do stania w miejscu jako klepacze kodu wbrew ich woli szybko ich zdemotywuje.

Kliknij, by powiększyć.


5. Widoczność marki

Dlaczego firmy zakładają media społecznościowe i walczą o pozycjonowanie się po kluczowych hasłach (SEO) w przeglądarce? By budować świadomość marki i jej siłę.

Przeanalizuj wraz z działem marketingu lub zewnętrznymi konsultantami, czy Wasze dotychczasowe działania przekładają się na oczekiwane wyniki. Niezależnie gdzie prezentujesz firmę, komunikaty i wizualizacje powinny być spójne oraz estetyczne. 

Każda z kreacji to swoista wizytówka firmy, która pomoże Ci wzmacniać przekaz marki. U nas możesz budować swoją silę brandu poprzez spersonalizowany profil pracodawcy. Dodatkowo dzięki dobrym praktykom, zadbamy o jego skuteczne pozycjonowanie w Google. 


Zakładam bezpłatny profil pracodawcy!


Profil pracodawcy

W rzeczywistości jest wizytówką Twojej firmy, na której kandydaci IT spędzają średnio 1177 minut. Pozycjonujemy hasła ważne dla ludzi z IT, dzięki czemu profile pracodawców na Bulldogjob pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwania.

Zadbaj o to, by ten profil budował siłę Twojej marki — dostosuj go, do aktualnych trendów poprzez ciekawe zdjęcia pracowników, atrakcyjny i krótki opis firmy, wymienienie kluczowych technologii, zachowanie spójnej kolorystyki oraz próbkę Waszego know-how w podpiętych artykułach.

Profil pracodawcy to miejsce, gdzie możesz pisać bezpośrednio do specjalistów IT — bardziej swobodnie i bez lania wody. Z naszymi wskazówkami możesz podkręcić wyniki wyświetleń nawet o 744%. 


Zakładając profil pracodawcy zyskasz:

  • dostęp do szczegółowego raportu największego badania polskiej społeczności IT (rozszerzona wersja),
  • dostęp do unikalnej wiedzy HR & EB w IT, ebooków, poradników oraz archiwalnych numerów Think IT — Magazyn HR,
  • know-how Bulldogjob i nasze kanały dotarcia (160 000 unikalnych użytkowników miesięcznie z branży IT — Twoich odbiorców) wsparte indywidualnym mediaplanem, dopasowanym do Twoich celów,
  • ponad 6 lat pracy nad SEO, co pozycjonuje nas i zamieszczone na Bulldogjob treści na pierwszych stronach wyszukiwań,
  • opiekę indywidualnego opiekuna Customer Care, który pomoże Ci podrasować profil Twojej firmy.


Wykorzystaj swoją szansę

Dzięki profilowi pracodawcy na bulldogjob.pl wzmocnisz swoje SEO, pozycjonowanie w Google i zwiększysz swoją widoczności w sieci wśród specjalistów z branży IT. 

Sprawdź go za darmo — zrób pierwszy krok, żeby wyprzedzić swoją konkurencję. 


Zakładam bezpłatny profil pracodawcy!

<p>Loading...</p>