Zmora rekrutacji naszych czasów - rotacja pracowników. Jak ją pokonać?
Sprawdź 9 sposobów na zmniejszenie rotacji pracowników oraz 5 metod wzmacniania Twojej marki.
Pandemia pokazała nam potencjał pracy zdalnej, problemów komunikacyjnych oraz wagi zdrowia psychicznego w pracy. To i inne problemy skłoniły masę pracowników do podjęcia decyzji o rozwiązaniu współpracy z pracodawcą. Jaki to ma wpływ na rynek pracy w 2022 r.?
W tym artykule dowiesz się, jakim wyzwaniem dla pracodawców jest rotacja pracowników, co zrobić, by podnieść współczynnik retencji oraz jaką rolę odgrywa siła marki.
Sytuacja polskiego rynku pracy
W IV kwartale 2021 roku zaledwie 29% pracowników zadeklarowało chęć pozostania u aktualnego pracodawcy. Szacuje się, że rotacja pracowników w sektorach takich jak IT może sięgać nawet 25% - chociażby ze względu na rosnące oczekiwania finansowe specjalistów IT.
Inflacja, zapowiedziane podwyżki za energię i inne media, wyższa kwota minimalna i zapowiedziane zmiany prawne zwiastują w 2023 r. kolejne podniesienie kosztów utrzymania pracownika.
Według badania HR aż 63% organizacji planuje podwyżki płac pracowników uwzględniając inflację. Analogiczne potrzeby obrazuje Badanie Społeczności IT 2022:
Kliknij, by powiększyć.
Poziom rotacji pracowników w Polsce w 2022 r. wynosi 21%, natomiast w branży IT na początku roku o zmianie pracy myślało 29% ankietowanych.
W Polsce nie doświadczymy popularnej w USA wielkiej rezygnacji, natomiast musimy nauczyć się radzić sobie z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów, ponieważ ten problem będzie się pogłębiał.
Jak podnieść współczynnik retencji?
- Konkurencyjne wynagrodzenie, czyli uwzględniaj inflację określając wysokość podwyżki. W 2022 r. 76% specjalistów IT spodziewa się wzrostu wynagrodzenia.
- Dopasuj benefity do potrzeb swoich pracowników — z nieoczywistych bonusów 32% ludzi z IT wskazuje samochód służbowy do użytku prywatnego.
- Wzmocnij markę— rozsądnie zaplanuj kampanię EB zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Firmy z powodu złych opinii w sieci tracą 7/10 potencjalnych kandydatów do pracy.
- Popracuj nad komunikacją— to podstawa przyjaznej atmosfery w firmie. Dobrze poinformowani pracownicy, którzy rozumieją, na czym polegają ich obowiązki i jaki mają wpływ na firmę o 23% chętniej zostają w firmie.
- Przeanalizuj kulturę organizacyjną— czy wszyscy tak samo rozumieją wartości firmy, co ich wkurza, a co można poprawić.
- Wprowadź ścieżki kariery i budżet/czas na edukację— to może wyróżniać Twoją firmę na tle innych i być motywatorem do aplikowania na dane stanowisko.
- Elastyczność — pozwól ludziom pracować tak, jak lubią. Praca zdalna lub ruchomy czas pracy umożliwia zachowanie work-life balance. Aż 64% ankietowanych specjalistów IT wskazało tę swobodę za kluczową przy wyborze nowej firmy.
- Doceniaj swoich pracowników— to buduje zdrową relację, daje satysfakcję i motywuje do dalszego działania. Zadowolony pracownik będzie Twoim najlepszym ambasadorem, ponieważ 29% specjalistów IT jest ściąganych do firmy przez znajomych.
- Prowadź mądre rekrutacje— dopasowuj kandydatów do istniejących zespołów, by umieli ze sobą realnie współpracować i się uzupełniali. Wdrożenie nowego pracownika to koszt pomiędzy 35%, a nawet 100% rocznych kosztów byłego członka zespołu, którego zastępuje.
Siła marki
Dlaczego specjaliści IT marzą o pracy dla takich gigantów jak Google, Allegro czy Microsoft?
Ponieważ mają zagwarantowany rozwój, rozbudowaną kulturę organizacyjną, wysokie stawki, bogate benefity pozapłacowe i oczywiście mocny wpis do CV, który doda wiatru w żagle własnej kariery zawodowej.
Każdy zna te firmy, doskonale wie czym się zajmują i czego można mniej więcej się po nich spodziewać.
Dzięki sile swojej marki mają:
- 2,5 x więcej kandydatów zainteresowanych z ofert publikowanych na Linkedinie,
- zmniejszają koszty rekrutacji (chociażby o reklamy zasięgowe) nawet o 50%,
- praca dla prestiżowej marki redukuje ryzyko rotacji pracowników nawet o 28%,
- 83% kandydatów jest skłonna podjąć pracę za niższą stawkę od rynkowej, jeśli dzięki temu zakotwiczy w uznanej firmie.
Odpowiednio poprowadzone działania Employer Brandingowe (EB) ułatwią rekrutację, zwiększą współczynnik retencji, zmotywują aktualnych pracowników do pracy, z której będą czerpać satysfakcję i przyciągną do firmy kolejnych klientów, którzy będą mogli się z Wami identyfikować.
Jak budować potęgę swojej marki?
Przede wszystkim musisz ustalić co dokładnie chcesz osiągnąć, wyznaczyć sobie cele KPI (Key Performance Indicators), a następnie weryfikować wskaźnik rentowności działań ROI (Return On Investment).
Poniżej 5 czynników, które musisz wziąć pod uwagę planując swoją kampanię EB na 2023 r.
1. Social proof
Opinie użytkowników są bardzo ważne we współczesnym świecie. Od ilości gwiazdek w Google’u może zależeć nasza decyzja zakupowa, która może mieć wpływ na nasze życie.
Właśnie dlatego dowód społecznej słuszności pojawia się nagminnie w branży e-commerce. Skoro eksperci danej dziedziny polecają to szkolenie/firmę znaczy, że musi być dobra — prawda?
2. Wyraźna kultura organizacji
To wartości spajające pracowników w jeden team, który realizuje wspólne cele. Poczucie przynależności do grupy, czerpanie satysfakcji z realizacji zadań, które są zgodne z przekonaniami jednostki przekładają się na wyższe wyniki firmy (również finansowe).
Merytoryczne wskazówki, jak zbadać atmosferę we własnej firmie znajdziesz w 2 numerze Think IT Magazyn HR — pobierz swój egzemplarz po zalogowaniu do profilu pracodawcy.
3. Misja i wiarygodność
Zauważ jak wiele firm obecnie wprowadza rozwiązania proekologiczne lub angażuje się w działania charytatywne o wyższym celu społecznym? Właśnie możliwość udziału w czymś, co ma sens i przełożenie na nasze środowisko spaja grupę.
Misja firmy musi być zgodna z jej kierunkiem działań, by cała komunikacja i przekaz był spójny. To buduje autentyczność oraz pozwala innym utożsamiać się z brandem.
4. Rozwój pracowników
Według badania Delloite “od fali odejść do fali zmian” aż 93% ankietowanych, którzy nie widzą dla siebie perspektyw rozwoju — poszukuje dla siebie nowej pracy.
W branży IT rozwój kompetencji jest niezbędny do pracy, dlatego zmuszanie pracowników do stania w miejscu jako klepacze kodu wbrew ich woli szybko ich zdemotywuje.
Kliknij, by powiększyć.
5. Widoczność marki
Dlaczego firmy zakładają media społecznościowe i walczą o pozycjonowanie się po kluczowych hasłach (SEO) w przeglądarce? By budować świadomość marki i jej siłę.
Przeanalizuj wraz z działem marketingu lub zewnętrznymi konsultantami, czy Wasze dotychczasowe działania przekładają się na oczekiwane wyniki. Niezależnie gdzie prezentujesz firmę, komunikaty i wizualizacje powinny być spójne oraz estetyczne.
Każda z kreacji to swoista wizytówka firmy, która pomoże Ci wzmacniać przekaz marki. U nas możesz budować swoją silę brandu poprzez spersonalizowany profil pracodawcy. Dodatkowo dzięki dobrym praktykom, zadbamy o jego skuteczne pozycjonowanie w Google.
Zakładam bezpłatny profil pracodawcy!
Profil pracodawcy
W rzeczywistości jest wizytówką Twojej firmy, na której kandydaci IT spędzają średnio 1177 minut. Pozycjonujemy hasła ważne dla ludzi z IT, dzięki czemu profile pracodawców na Bulldogjob pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwania.
Zadbaj o to, by ten profil budował siłę Twojej marki — dostosuj go, do aktualnych trendów poprzez ciekawe zdjęcia pracowników, atrakcyjny i krótki opis firmy, wymienienie kluczowych technologii, zachowanie spójnej kolorystyki oraz próbkę Waszego know-how w podpiętych artykułach.
Profil pracodawcy to miejsce, gdzie możesz pisać bezpośrednio do specjalistów IT — bardziej swobodnie i bez lania wody. Z naszymi wskazówkami możesz podkręcić wyniki wyświetleń nawet o 744%.
Zakładając profil pracodawcy zyskasz:
- dostęp do szczegółowego raportu największego badania polskiej społeczności IT (rozszerzona wersja),
- dostęp do unikalnej wiedzy HR & EB w IT, ebooków, poradników oraz archiwalnych numerów Think IT — Magazyn HR,
- know-how Bulldogjob i nasze kanały dotarcia(160 000 unikalnych użytkowników miesięcznie z branży IT — Twoich odbiorców) wsparte indywidualnym mediaplanem, dopasowanym do Twoich celów,
- ponad 6 lat pracy nad SEO, co pozycjonuje nas i zamieszczone na Bulldogjob treści na pierwszych stronach wyszukiwań,
- opiekę indywidualnego opiekunaCustomer Care, który pomoże Ci podrasować profil Twojej firmy.
Wykorzystaj swoją szansę
Dzięki profilowi pracodawcy na bulldogjob.pl wzmocnisz swoje SEO, pozycjonowanie w Google i zwiększysz swoją widoczności w sieci wśród specjalistów z branży IT.
Sprawdź go za darmo — zrób pierwszy krok, żeby wyprzedzić swoją konkurencję.