Justyna Szatan
Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Na czym polega job crafting?

Sprawdź, czym jest job crafting, jakie przynosi korzyści pracownikowi i organizacji oraz jak go wdrożyć.
17.11.20225 min
Na czym polega job crafting?

W każdej pracy znajdzie się ktoś niezadowolony z zakresu swoich obowiązków, przestarzałych procedur czy braku sensu niektórych działań. Pracodawcy z kolei głowią się jak zaangażować pracowników, by poprawić ich wydajność i dobrostan (przynajmniej w to chcę wierzyć).

Gdy pierwszy raz usłyszałam o job craftingu, myślałam, że to kolejny trend w HR, natomiast ta teoria ma już ponad 20 lat i potwierdzone badania. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega job crafting, jakie są jego zalety i obszary zmian. Być może sprawdzi się również w Twojej organizacji.

Czym jest Job Crafting

Job crafting należy tłumaczyć jako przekształcenie pracy. Polega na dostosowaniu przez pracownika swoich obowiązków do własnych potrzeb i preferencji. Celem takiego działania jest zwiększenie zaangażowania jednostki i przywrócenie sensu realizowanych zadań.

Po raz pierwszy zdefiniowano to zjawisko w 2001 roku przez Amy Wrzeniewski oraz Jane Dutton z Uniwersytetu Yale. Zgodnie z założeniami to naturalna sytuacja, dzięki której pracownicy czerpią satysfakcję ze swojej pracy zawodowej, unikają powtarzalności zadań i rozwijają swoje kompetencje.

Obszary job craftingu:

  • Przekształcanie zadań (task crafting) to zorientowanie na zadaniach. Pracownik powinien otrzymać większą swobodę doboru narzędzi i metodyki pracy, o ile osiągnie oczekiwany efekt. Idealne rozwiązanie dla poszukiwaczy nieszablonowych rozwiązań, którzy własnymi drogami osiągają zamierzone cele.
  • Przekształcanie relacji (relational crafting) polega na relacjach międzyludzkich. Za przykład niech posłużą mentorzy, którzy lubią i chcą się dzielić swoją wiedzą z innymi pracownikami. Pomaganie mniej doświadczonym kolegom daje im satysfakcję.
  • Przekształcanie poznawcze (cognitive crafting, ku któremu najbardziej się skłaniam) dotyczy głębszemu zrozumieniu swoich obowiązków. Stałą analizę zasadności poszczególnych działań, ich optymalizację i mierzenie efektywności.


Niezależnie który obszar wybierzesz, cel zawsze pozostanie ten sam. Przywrócenie Ci radości z wykonywanej pracy / dumy z własnych osiągnięć / zaspokajania ciekawości testowania nowych narzędzi.

Badanie z 2017 r. zespołu W. Rudolph “Job Crafting: A Meta-Analysis of Relationships with Individual Differences, Job Characteristics, and Work Outcomes” potwierdziło, że pracownicy z większą autonomią prędzej czy później zaczną dostosowywać pracę do siebie.

Informacyjnie — opracowano międzynarodową skalę job craftingu za pomocą dedykowanego kwestionariusza. 


Skala job craftingu bada zagadnienia:

  • Zwiększania zasobów społecznych (increasing social job resources).
  • Zwiększanie zasobów strukturalnych w pracy (increasing structural job resources).
  • Zwiększanie wyzwań związanych z pracą (increasing challenging job demands).
  • Zmniejszanie utrudnień w pracy (decreasing hindering job demands).


Więcej szczegółów znajdziesz w opracowaniu “Kwestionariusz kształtowania pracy — KKPracy. Polska adaptacja narzędzia” z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Korzyści Job Craftingu

Wspierając pracowników w szukaniu swojej ścieżki, umożliwienie im odkrycie i wykorzystanie własnych predyspozycji oraz przyzwolenie na eksperymenty budują przyjazną atmosferę w pracy. Świadomość, że wysiłki jednostki zostaną dostrzeżone i nieraz docenione zwiększają atrakcyjność danego pracodawcy.

Jak job crafting wpływa na pracowników?

  • Wzrost satysfakcji z pracy, ponieważ to ludzie nadają sobie jej sens.
  • Większe zaangażowanie w działania zespołu / firmy.
  • Podkręca wydajność, ponieważ część wykorzystywanych rozwiązań można wykorzystać w ramach optymalizacji całej firmy.
  • Zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego, ponieważ praca przestaje być powtarzalna, bezsensowna i niedoceniania.
    • Mniej L4 np. z powodu przemęczenia / wypalenia zawodowego.
  • Zaufanie do pracowników oraz docenianie ich sprawi, że nie będą się czuć samotni / opuszczeni przez przełożonych
  • Zwiększa umiejętności adaptacyjne pracownika.


Czy wiesz, że według badania McKinsey pracownicy, którym udało się znaleźć sens pracy są 2,6 lojalniejsi wobec firmy, rzadziej też chodzą na L4 i są ogólnie zdrowsi?

Potwierdziły to badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa, według którego zaangażowani pracownicy zwiększyli zyski firm o 22%, podnieśli produktywność nawet o 21%, zmniejszyli rotację w zespołach o 60% oraz minimalizowali absencję w organizacji nawet o 37%.

Jak wdrażać job crafting w swojej ogranizacji?

Wspieraj pracowników w poznawaniu swoich mocnych i słabych stron. Doceniaj ich pracę, pozwalaj na eksperymentowanie, przekazuj konstruktywny feedback i wspólnie ustalaj indywidualne ścieżki rozwoju.

Stwórz przyjazną kulturę organizacyjną, w której każdy będzie czuł się komfortowo wyrażając swoje zdanie. Spraw, by pracownicy sami chcieli podnosić swoje kompetencje, uczyć się na własnych błędach bez piętnowania za każde potknięcie.

Zaufaj pracownikom. Pozwól im na elastyczną pracę, zgodnie z założeniami wellbeing. Utrzymanie równowagi pomiędzy wymaganiami i obowiązkami osobistymi potrzebami pracowników jest kluczowe do wprowadzenia job craftingu.

Według badania EY “CEO Outlook Survey 2022” w Polsce 14% top menedżerów pozwala swoim specjalistom podjąć kluczowe decyzje ufając ich wiedzy i doświadczeniu. Dla porównania wśród międzynarodowego środowiska postawę delegowania zadań przez CEO do specjalistów praktykuje prawie połowa ankietowanych.

Dbaj o komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Pytaj pracowników o opinie, pozwól zaproponować swoje pomysły i doceń ich starania. To szczególnie ważne dla pracowników młodszych pokoleń - szczególnie generacji Z.

Potrzebujesz przykładu job craftingu?

Tworząc teksty staram się określić problem, z którym mogą zmagać się czytelnicy, opisać możliwe rozwiązania i przeprowadzić analizę, by ułatwić podjęcie decyzji. Staram się być merytoryczna, ponieważ wierzę, że to może komuś ułatwić pracę. To mi daje satysfakcję.

Codziennie optymalizuję procesy np. zapisując sobie przydatne zakładki, dodając do swoich notatek kluczowe dla mnie informacje uporządkowane tematycznie w folderach. Również stale pytam o cel zleconych zadań i zamierzone efekty, jakie mam za ich pośrednictwem osiągnąć. 

Te drobne zmiany pozwoliły mi na dołączenie do redakcji Think IT Magazyn HR oraz wspieranie działań B2B.

Job crafting to nie rewolucja

Takie drobne zmiany dokonujemy praktycznie każdego dnia. Kluczowa różnica polega na tym, czy pracodawca doceni nasze proaktywne zachowanie i motywację do rozwoju, czy wręcz zamknie nas w sztywnej ramie odgórnych procedur.

Nie każdemu może to odpowiadać, dlatego albo skończy się to zobojętnieniem, wypaleniem zawodowym lub odejściem z organizacji. Badania potwierdziły, że osoby, które miały przyzwolenie na job crafting były mniej cyniczne i budowali głębsze relacje z pracownikami oraz klientami (Tims i in., 2012).

Czy w dobie kryzysu pracodawcy znajdą przestrzeń na job crafting? Przekonamy się w 2023 r. Podziel się swoją opinią w komentarzu 👇

<p>Loading...</p>