Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
19.04.20226 min
Justyna Szatan

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Jak pokolenie Z radzi sobie z pracą

Sprawdź, jak pokolenie Z radzi sobie na rynku pracy oraz jakie mają oczekiwania względem pracodawców.

Jak pokolenie Z radzi sobie z pracą

Kim naprawdę są Zoomerzy? Dlaczego pracodawcy tak na nich narzekają? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te wszystkie pytania. Przekonamy się też, jak pokolenie Z radzi sobie w IT.

Pokolenie Z, czyli kto?

Zależnie od źródła przez przedstawiciela pokolenia Z należy rozumieć osoby urodzone po 1995 r. lub po 2000 roku. Alternatywnie nazywane jest “post-milenialsami”, pierwszymi “cyfrowymi nomadami” lub pokoleniem C (od angielskich słów: connect, communicate, change).

Do 2025 r. będą stanowić 27% siły roboczej. To jak dotąd największe pokolenie na świecie (30% światowej populacji) liczące ok 2 miliardów osób. 

Stereotypowa “Zetka” jest osobą roszczeniową, niecierpliwą, krytyczną, która szybko ocenia innych oraz żyje tu i teraz. Uzależnieni od konsumpcji dużej ilości treści w mediach społecznościowych, mają problem z koncentracją oraz logicznym myśleniem. 

Starsze generacje mają problem, by się z nimi porozumieć, ponieważ używają innego języka oraz mają inny sposób przyswajania wiedzy. By napisać wypracowanie w szkole, nie musieli szukać informacji w różnych źródłach w bibliotekach, czy chodzić do kawiarenki internetowej. Przywykli do szybkiego rozwiązywania problemu za pomocą jednego telefonu — im prościej, tym lepiej.

W praktyce Zoomerzy sprawnie potrafią poruszać się w wirtualnym świecie, dzięki czemu są wyjątkowo mobilni. Statystycznie są online co najmniej 10 h dziennie. Mobilny dostęp do informacji przekłada się na ich wielozadaniowość, niestety płacą za to wysoką cenę tzw. “ośmiosekundowego okresu uwagi”.

Znaczące różnice dostrzegamy w definiowaniu przez Zetki wartości (potwierdziło to 55% respondentów z badania Deloitte 2020). Mają inną definicję sukcesu niż pokolenie X, które zazwyczaj występuje w roli ich szefów. Ambicja, otwartość, duża świadomość otaczającego ich świata (sytuacja klimatyczna, geopolityczna i społeczna) sprawia, że mają określone stanowiska w wielu tematach. 

Wbrew powszechnej opinii Zoomersi wcale nie są tacy pewni swoich umiejętności cyfrowych. Doskonale obrazuje to przykład nieznajomości elementarnych podstaw jak np. drzewo katalogowe.

Z badania CWJobs na małej grupie 500 osób aż 56% ankietowanych uważa pracę w IT, jako skomplikowaną i zbyt trudną. Mając na uwadze aktualny deficyt specjalistów IT szacowany na 40 mln osób (biuro statystyczne U.S. Labor) istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy musieli się zmierzyć z luką umiejętności cyfrowych.

Może to oznaczać, że w niedalekiej przyszłości pracodawcy, czy im się to podoba, czy nie, będą zmuszeni zatrudniać juniorów bez doświadczenia i nauczyć ich od podstaw pracy w zawodzie płacąc od początku sensowną pensję.

Oczekiwania Pokolenia Z względem pracy

"Kluczem do sukcesu jest poczucie, że Twoja „praca” jest „grą”. Nie pracujesz, by „zarabiać na życie”, czy wypełniać swojego czasu, albo dlatego, że społeczeństwo, rodzina lub rodzice oczekują tego od Ciebie. Pracujesz, ponieważ jest to najlepsza dostępna gra, jedyna, w której możesz zarabiać za to, co jest fajne”

Michael Korda


Ten cytat nieźle oddaje sposób myślenia Zetek w kontekście pracy, ponieważ wolą być bezrobotni, niż nieszczęśliwi w pracy.


Przekonaj się, czym się kierują w wyborze pracodawcy:

  • elastyczność— to akurat pokrywa się z IT,
  • przejrzysta kultura organizacji— chcą wiedzieć, jakie są wartości firmy, czy dba o środowisko, czy udziela się społecznie i jaka jest atmosfera pracy,
  • przestrzeń na własne pomysły— alternatywnie szacunek od przełożonych. Każdy niezależnie od doświadczenia zawodowego może mieć dobry pomysł na rozwiązanie danego zagadnienia, dlatego firma powinna na równi traktować pracowników.
  • realne możliwości rozwoju — dobrze sprawdzają się określone ścieżki kariery, możliwość wybierania szkoleń indywidualnie dla pracownika itd. W skrócie chcą mieć wpływ na rozwój własnej kariery.
  • najnowszy sprzęt— najprościej w świecie mogą niekoniecznie wiedzieć jak pracować na starszym sprzęcie bez rozwiniętej automatyzacji. 
  • Konstruktywny feedback — zamiast klasycznej oceny rocznej polegającej na wypełnieniu tabelek zorganizuj co jakiś czas spotkanie 1:1 z przełożonym i przekaż Zetce merytoryczne uwagi i plany na dalsze etapy rozwoju.
  • Social proof— cenią sobie zaangażowanie firmy w działania charytatywne. Chcą mieć realny wpływ na otaczający ich świat.

Jak wygląda rzeczywistość?

Z badania segmentacji 2021 pokolenia Z przeprowadzonego przez EY wynika, że dla Zoomerów to nie pieniądze są najważniejsze. Zdecydują się nieraz na niższą stawkę i redukcję swojego stanowiska, jeśli wiedzą, że w danej firmie zdobędą więcej doświadczenia.

A jednocześnie już od pierwszej pracy oczekują godziwej pensji, która pozwoli im osiągnąć niezależność. Aż 80% Zetek wskazuje, że właśnie dochody są ich największym źródłem zmartwień — zapewne duża fala bezrobocia, jaka ich dotknęła podczas pandemii, odcisnęła na nich swoje piętno.

Są świadomi, że społeczeństwo się starzeje i pracodawcy mają coraz mniejszy wybór wśród kandydatów na poszczególne stanowiska. Wykorzystują sytuację, by dyktować swoje warunki i pracować zgodnie ze swoimi zasadami.

Zetki szukają firm, w których będą czuli się dobrze, będą zgodne z ich prywatnymi wartościami i będą mogli się solidaryzować z podejmowanymi przez pracodawcę działaniami. Z założenia bywają nieufni i nie mają zaufania do informacji przekazywanych bez potwierdzenia w konkretnych danych. 67% ankietowanych twierdzi, że było świadkami dyskryminacji na różnym tle w miejscu pracy.

60% badanych wskazuje, że potrzebuje jasnych komunikatów od przełożonych, czego się od nich oczekuje, jak wygląda ścieżka rozwoju i jak ocenia się ich parametry pracy. 

To świadomi konsumenci, którzy sprawdzają nie tylko skład produktów, ale również jego pochodzenie, sposób pozyskania i wpływ na środowisko. Przykład bojkotu konsumenckiego mogliśmy obserwować na przykładzie Nestle, Coca-Coli czy McDonalds’a i sankcji rosyjskich. 71% ankietowanych kupuje ubrania z drugiej ręki, 61% stale segreguje odpady, a 57% wspiera tylko te marki, które są przejrzyste.

Mimo tej całej świadomości, na każdym kroku towarzyszy im stres. Aż 35% ankietowanych potwierdziło, że w pracy osiągają dobre wyniki, ale stać ich na zdecydowanie więcej. Dużo myślą o swojej przyszłej karierze, niezależności (szczególnie, przy stale rosnących kosztach utrzymania i cenach na rynku mieszkaniowym) oraz warunkach życia (jako najbardziej palące problemy wskazali rasizm, przemoc z użyciem broni, uzależnienia i zmiany klimatu). 

Dlatego tak ważne dla pokolenia Z jest wsparcie zdrowia psychicznego, zapewnienie odpowiedniej opieki, work-life balance oraz well-being. Jednocześnie uważają się za najciężej pracujące pokolenie, ponieważ dużo czasu poświęcają na naukę (szczególnie przez praktykę). Są skłonni pracować więcej, pod warunkiem, że pracodawca ich szanuje, mają poczucie misji i mają elastyczny grafik.

Badanie opublikowane przez portal Influencive przeprowadzone na 12 000 studentów wskazuje, że 80% ankietowanych chce pracować z najnowszymi technologiami, z czego tylko 38% w IT, 39% w cyberbezpieczeństwie, a 46% działać w zakresie badań i innowacji technologicznych.

Czego się możesz nauczyć od Zetek?

  • odwagi do bycia sobą,
  • ryzykowania, by być w zgodzie z samym sobą,
  • uczyć się tego, co się realnie przyda — z różnych źródeł. Certyfikat certyfikatowi nierówny.
  • posiadania własnych pasji, którym poświęcisz się w czasie wolnym,
  • zaangażowania w życie społeczne oraz walkę o lepsze jutro,
  • dzielenia się swoimi przemyśleniami i wiedzą z innymi. Najlepiej w formie video.

Podsumowanie

Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojego położenia. Starają się skupiać na "tu i teraz", a jednocześnie zaplanować świadomie swoją przyszłość. Nie wstydzą się mówić o swoich problemach i oczekiwaniach, co na pewno z czasem zmieni dostrzegalnie rynek pracy. 

Duży stres, wrażliwość na liczne bodźce oraz potrzeba wolności nieraz sprawia, że są nieszczęśliwi w klasycznym korpo, które nie idzie z duchem czasu, dlatego to Zoomerzy najczęściej są gotowi zmienić pracę. Wręcz wolą być bezrobotni, niż siedzieć nieszczęśliwi w pracy.

Mimo że twierdzą, że to nie pieniądze są dla nich najważniejsze, to jednak za coś żyć muszą, dlatego szukają pracy z godziwym wynagrodzeniem, ponieważ znają swoją wartość.

A jak Tobie się pracuje z przedstawicielami pokolenia Z? Napisz w komentarzu.

<p>Loading...</p>