Oczekiwania młodych na rynku pracy w 2022
Przypomnij sobie swoją pierwszą pracę, oczekiwania finansowe, benefity i rozwój. Jeśli tak jak ja masz już za sobą kilka lat doświadczenia zawodowego — to doskonale zdajesz sobie sprawę, że rynek pracy stale ewoluuje.
W tym artykule spróbuje przedstawić oczekiwania, perspektywę, potrzeby i możliwości pokolenia Z, które dopiero stawia swoje pierwsze kroki na rynku pracy. Pokaże Ci dane, z których wyciągniesz wnioski i być może zrozumiesz te diametralne różnice w postrzeganiu świata.
Przyznaję, że sama jako milenials od 14 lat na rynku pracy musiałam młodym w kilku punktach przyznać rację.
Charakterystyka pokolenia Z
W telegraficznym skrócie to osoby, które mają dziś maksymalnie 27 lat i stanowią największe pokolenie na świecie, czyli 30% światowej populacji. Znani są z obycia w cyfrowym świecie, uzależnienia od mediów społecznościowych i większego zorientowania na swoich potrzebach.
Więcej szczegółów o stereotypowej “Zetce” czy Zoomersie znajdziesz tutaj >>.
Przegląd raportów
Zanim przejdę do omawiania punktów wspólnych — chcę Ci przedstawić moich kumpli. Poznaj aktualne raporty dotyczące rynku pracy, perspektyw zatrudnienia i sytuacji młodych w Polsce i Europie:
- Badanie Społeczności IT 2022- Bulldogjob Think IT,
- Młodzi Polacy na rynku pracy - Maj 2022 PwC,
- 2021 Gen Z Segmentation Study - insight Report EY,
- LinkedIn Global Talent Trends 2022 ,
- IT Job Market in Poland 2022 - Next Technology Professionals.
Przyznaję — naprawdę lubię raporty i pracę na danych. Z faktami się nie dyskutuje — wyciąga się tylko na ich podstawie wnioski, do czego próbuję Cię zachęcić.
Kasa
Zacznijmy od tego, co Tygryski lubią najbardziej. Zetki nie odbiegają od normy i w dobie rosnącej inflacji chcą pracować za uczciwe pieniądze, które pozwolą im przeżyć cały miesiąc.
Co ciekawe — wiele z przedstawicieli pokolenia Z pragnie niezależności i sensownej pracy, natomiast nie pozwolą sobie na wykorzystywanie i harowanie za niską stawkę. Wręcz część z nich przyjęła trend minimum wysiłku, znanym jako lying flat.
Według PwC mediana oczekiwanego wynagrodzenia w porównaniu do 2021 r. wzrosła do kwoty 4 863 zł netto. Całkowitym przypadkiem w 2022 r. Juniorzy w IT na umowie o pracę (najpopularniejszej na początku kariery formie zatrudnienia) otrzymują wynagrodzenie na średnim poziomie 4853 zł netto. Przypadek? Nie sądzę.
Wellbeing i work-life fit to nadal ważne aspekty dla Zoomersów, natomiast sytuacja zmusiła idealistów do zejścia na ziemię, dlatego w 2022 r. 57% ankietowanych (o 10% więcej niż w 2021) potwierdziło, że na pierwszym miejscu jest teraz kasa.
Kompetencje, które cenią
Wśród swoich mocnych stron jako pracownicy Zoomersi wskazują przede wszystkim:
- szybkie uczenie się (na przestrzeni lat ma tendencję rosnącą),
- otwartość na zmiany / umiejętność adaptacji,
- multitasking — też ma swoją cenę, ponieważ łatwo się rozproszyć zajmując się wieloma rzeczami naraz. To generuje sporą presję w pracy.
- Znajomość podstaw języków programowania (nieznacznie rośnie rok do roku ta tendencja).
Jedno jest pewne — zdecydowana większość wie, jak korzystać z licznych aplikacji i optymalizować przepływ informacji. Ze znajomością działania danego sprzętu, a co za tym idzie umiejętnościami technicznymi już sobie słabiej radzą, ale to nie jest najważniejsze.
Z drugiej strony Zoomersi doskonale wiedzą, że masa cennej wiedzy jest dostępna w internecie w darmowych kursach, na kanałach YT, w mediach społecznościowych itd. Według badania EY z 2021 r. 20% Zetek określa się jako perfekcjoniści. Ich pasja w połączeniu z umiejętnością szybkiego uczenia się oraz znalezieniem dostępu do wiedzy w sieci pozwala im w krótkim czasie osiągnąć poziom eksperta w danej dziedzinie.
Reasumując, jeśli firma potrafi odpowiednio zmotywować młodego pracownika, wspierać jego pasję i stworzyć przyjazną atmosferę pracy — zyska zaangażowanych ekspertów.
Model pracy
Tu wielkiego zaskoczenia nie będzie — przewagę zdobywa praca zdalna. W ofertach pracy króluje elastyczność, czyli praca w dogodnych warunkach, w dowolnym miejscu i bez sztywnych godzin pracy.
Według Global Talent Trends 2022 na LinkedInie w porównaniu do 2019 r. wykorzystanie frazy “elastyczność” wzrosłą o 343%. Posty firm o tej tematyce podbijały ich zaangażowanie o 35%, natomiast zastosowanie tego zwrotu w ofertach pracy w ciągu 3 lat wzrosło o 83%.
Potwierdza to również raport przygotowany przez Next Technology, gdzie na 2 miejscu jest elastyczność z benefitów pracowniczych z wynikiem 52% oraz nasze Badanie Społeczności IT z analogiczną pozycją i pułapek 64 punktów procentowych. Pracownicy potrzebują elastycznego i indywidualnego podejścia do pracy.
Kliknij, aby powiększyć.
Forma zatrudnienia
No początku kariery młodzi ludzie preferują umowę o pracę. To dość bezpieczne rozwiązanie, szczególnie dla osób poniżej 26 roku życia. Nie muszą się martwić o wybranie najlepszej stawki, ZUS i wszelkie inne formalności, które realizuje za nich pracodawca.
W przypadku PwC w 2022 r. UoP wybiera 67,4%, natomiast świadomie własną działalność w ramach B2B wybiera ledwie 5% ankietowanych. Dla porównania w branży IT na kontrakt B2B decyduje się 34% ankietowanych.
Oczywiście wszystko zależy od specyfiki pracy, natomiast bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych decyzji do podjęcia w tym zakresie.
Wartości firmy
Kultura organizacji, atmosfera w firmie, jej wartości, autentyczność, social proof oraz zaangażowanie w życie społeczności i ekologie to ważne aspekty przy szukaniu pracy.
Każdy chce pracować dla firmy, z którą ma zgodne wartości, z której może być dumny — więc nie powinno to nikogo dziwić. Schody zaczynają się w momencie, gdy cały przekaz ma być wiarygodny, a puste piękne hasła nie zawsze spełniają tę funkcję.
Jeśli chcesz zgłębić temat kultury organizacyjnej polecam Twojej uwadze Think IT Magazyn HR numer 2. Pobierz bezpłatny egzemplarz tutaj >>.
Młodzi ludzie są aktywistami (w badaniu EY w 2021 r. tak się określiło 22% ankietowanych), którzy chcą mieć wpływ na otaczający ich świat. Chcą pracować w projektach, które mają sens, działać w swoim zawodzie i mieć czas na prywatne życie.
Dobry pracodawca będzie zachowywać work-life balance, wysyłał pracowników na szkolenia i będzie im ufał. Dużą rolę odgrywają przełożeni i relacje w zespole, co często jest pomijane.
Proces rekrutacji
Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Jawne widełki, ciekawa oferta pracy, przejrzysta strona internetowa zachęcają do aplikacji. Natomiast wszystkie starania może przekreślić zbyt rozciągnięty etap rekrutacji — zarówno procesowo, jak i czasowo.
W przypadku branży IT z raportu Next wynika, że 46% ankietowanych na decyzję o przejściu dalej czeka do 2 tygodni. Niestety w kontekście Juniorów 55% uczestników badania musiała czekać powyżej 3 tygodni na informację o dalszym etapie.
Zazwyczaj rekrutacja składa się z 2 etapów miękkiego i technicznego. Wiele z takich scenariuszy dla poszczególnych specjalizacji znajdziecie na Readme w zakładce "Rozwój i kariera".
Dobrym trendem jest optymalizowanie procesu rekrutacyjnego i wydłużanie onboardingu, czy dodawanie pracownikom mentorów na start. Jak to będzie ewoluować, będę informować Cię na bieżąco w kolejnych artykułach.
Zebrałam najciekawsze według mnie informacje z raportów, więc mam nadzieję, że dały Ci pewien obraz sytuacji. Jeśli masz jakieś przemyślenia w tym temacie — zostaw komentarz.