Justyna Szatan
Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Nie bądź chamem i odwołaj rozmowę kwalifikacyjną

Dowiedz się, jak nie palić za sobą mostów przy kontakcie z przedstawicielami HR i odwołać rozmowę rekrutacyjną z klasą.
3.10.20224 min
Nie bądź chamem i odwołaj rozmowę kwalifikacyjną

W przypadku doświadczonych specjalistów IT rozumiem pewną irytację, gdy ich skrzynki na LinkedInie lub mailowe są zaspamione ofertami pracy. Tym bardziej, jeśli te propozycje zmiany są niedopasowane.

Również zdaję sobie sprawę, że niektórzy z branży HR są nachalni lub wręcz odwrotnie — nie udzielają żadnych szczegółów, ani nawet nie przekazują feedbacku tymi “dziękujemy za poświęcony czas”. 

Pamiętaj, że w komunikacji zewnętrznej zawsze warto w każdej sytuacji pokazać klasę, dlatego pokażę Ci, jak nie być chamem i nie palić za sobą mostów przy kontakcie z przedstawicielami HR.

Jak odwołać spotkanie?

Jeśli już ustaliliście z rekruterem datę i miejsce spotkania, a Ty w międzyczasie zmieniasz zdanie — po prostu odwołaj spotkanie.

Im wcześniej poinformujesz rekrutera o zmianie decyzji, tym lepiej to o Tobie świadczy, ponieważ zdąży sobie przeorganizować kalendarz.


Uniwersalne argumenty

  • lepsza oferta,
  • zmiana zdania,
  • wypadki losowe.


Polecam przygotować gotowca, który będzie nadawał się na każdą okazję — nawet jeśli masz wrażenie, że nigdy już tej osoby w życiu nie spotkasz. 

Pamiętaj, że świat potrafi być zaskakująco mały w takich sytuacjach, więc lepiej zawsze zostawiać po sobie dobre wrażenie.

Poniżej przykład, który sama bym wysłała w takiej sytuacji. Dostosuj go do swoich potrzeb :)

Szanowna XYZ,

kontaktuję się w sprawie naszej rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko ZYX. W międzyczasie otrzymałam korzystniejszą ofertę, którą planuję przyjąć. Mając na uwadze powyższe — bardzo dziękuję za poświęcony czas na analizę mojej kandydatury i wyrażam nadzieję, że znajdzie Pani odpowiedniego kandydata do firmy.

Pozdrawiam serdecznie,


Nie za długo, niezbyt kwieciście, a jednak podałam konkretny powód, nie zamknęłam furtki i byłam empatyczna. 

Może się też okazać, że tej firmie mocno na Tobie zależy i przedłożą lepsze argumenty, które Cię przekonają. Więc nie spisuj tego na straty.

Asertywność

Dorzucam ten wątek, na wypadek złego samopoczucia, niezręczności czy wewnętrznej bariery przed powiedzeniem nie. Skorzystaj z mojego poradnika asertywności.

Pamiętaj, że to przede wszystkim Ty wykonujesz pracę na zlecenie firmy, zatem masz się czuć tam dobrze. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz gdzieś pracować — ok. Masz prawo powiedzieć NIE. 

Jak odmówić przyjęcia oferty?

Dotyczy to sytuacji, gdy firma chce Cię już zatrudnić, ale Ty masz jakieś wątpliwości, bądź po prostu nie chcesz tej pracy. Stosujesz podobny manewr co z rozmową.

Tutaj wypada już zadzwonić do rekrutera, ponieważ lepiej się poznaliście, zaangażowaliście w proces i w dobrym tonie jest przekazać taką informację osobiście.


Co powinno się znaleźć w komunikacie?

  • podziękowanie za poświęcony czas,
  • przedstawienie powodu rezygnacji,
  • potwierdzenie pozostania w kontakcie i życzenie powodzenia w dalszych procesach.


Opcjonalnie możesz się też podzielić swoimi wrażeniami z rozmowy, co wpłynęło na Twoją decyzję — np. projekt nie odpowiada Twoim oczekiwaniom, czy nie chcesz pracować w danych technologiach lub inaczej planujesz swoją ścieżkę kariery.

Jeśli po prostu po rozmowie masz niesmak np. względem przygotowania rekrutera do spotkania — zachowaj to dla siebie. W większości przypadków ludzie nie lubią słuchać krytyki, nawet jeśli jest konstruktywna.

Podrzucam też jako dodatek 9 sygnałów ostrzegawczych, na które należy zwrócić uwagę na rozmowie o prace, by się nie wpakować w maliny.

Zawsze możesz przed akceptacją oferty zadać pytania pogłębiające, które rozwieją Twoje wątpliwości. Możesz skorzystać z naszych podpowiedzi, o co warto dopytać rekrutera.

Niechciane oferty

Niedobór doświadczonych pracowników dotyka całego świata — w 2022 r. szacuje się, że brakuje ok. 40 milionów specjalistów IT, natomiast w Polsce ok. 50-100 tysięcy.

Nic więc dziwnego, że wielu headhunterów interesuje się doświadczonym pracownikiem. Gdy masz już dosyć powtarzających się treści, zagadkowych wiadomości o tajemniczym kliencie czy po prostu nachalnością — weź głęboki oddech.

Przygotuj sobie 2-3 zwrotki, które będziesz zamiennie stosować, które w grzeczny sposób przedstawią Twoje stanowisko, oczekiwania lub po prostu stanowczość.

Do uniwersalnych argumentów z początku artykułu możesz też wykorzystać “oferta nie wpisuje się w moją wizję ścieżki kariery / celu zawodowego” czy “jestem zadowolona/zadowolony z aktualnego stanowiska”.

Poniżej obrazowy przykład, którym możesz się posiłkować:

Dzień dobry,
dziękuję za zainteresowanie moim profilem oraz przesłaną propozycję pracy. Obecnie jestem zadowolona z obecnego stanowiska i projektu, który prowadzę, zatem nie skorzystam z oferty.

Życzę powodzenia w szukaniu idealnego kandydata na to stanowisko. Pozostańmy w kontakcie.
Z poważaniem,

Zachowaj klasę

Niezależnie od tego, jak bardzo irytujący może być kontakt z niektórymi osobami — nie odpisuj / nie dzwoń pod wpływem silnych emocji. Spokój to podstawa.

Uprzejmość i klarowne komunikaty bez zbędnego ściemniania serio wystarczą, by budować wokół siebie wizerunek uczciwej, miłej osoby o dużej samoświadomości własnej wartości.

Chwila zwątpienia i bardzo opryskliwa odpowiedź może zostać przekazana dalej, a chyba nie chcesz być antybohaterem historii rekrutacji na LinkedInie.

<p>Loading...</p>