Jak zatrudnić seniora w IT
Rekrutacja seniorów w IT jest niezwykle wymagająca. Dobrych i doświadczonych specjalistów na rynku jest ograniczona ilość, a ich oczekiwania zarówno finansowe jak i dotyczące całego procesu rekrutacyjnego często są bardzo wysokie. Wymaga to od rekruterów nie lada wiedzy i umiejętności, aby przyciągnąć i zrekrutować takie osoby. Zadanie jest jeszcze trudniejsze, jeśli firma nie posiada silnej i znanej marki pracodawcy.
Na samym początku, aby lepiej zrozumieć branżę, warto zapoznać się z kilkoma danymi, które dostarcza nam najnowszy raport z Badania społeczności IT 2020.
Zainteresowanie zmianą pracy wśród specjalistów IT
Większość specjalistów jest średnio zainteresowana zmianą pracy, co pokazują ostatnie wyniki badania społeczności IT.
Częstotliwość zmiany pracy
Statystycznie rzecz biorąc, najwięcej specjalistów zmienia pracę co 2-3 lata. Mimo wszystko do każdego kandydata trzeba podejść mocno indywidualnie i bardzo elastycznie. Myślę, że warto podejść do całego procesu rekrutacyjnego z ogromną dozą zrozumienia i starać się wyczuć, na jakim etapie jest obecnie kandydat.
Kandydat może nudzić się w obecnej pracy i brakować mu wyzwań, może czuć się zawiedziony nowym pracodawcą lub może właśnie szuka większego spokoju i stabilniejszych projektów.
Nawet, jak nie zatrudnisz specjalisty IT, ale pozostawisz po sobie dobre doświadczenia, możesz zostać polecony ich znajomym! Jest coś cenniejszego, niż fajne rekomendacje, które ułatwią Ci pracę w przyszłości?
Czy specjaliści używają CV?
Niezwykle cenny insight, który dobrze pokazuje, że seniorzy tak naprawdę muszą włożyć sporo mniej pracy w poszukiwaniu pracy, ponieważ często sama przychodzi do nich. Z tego też powodu nie używają CV. Jeśli już kandydat zainteresuje się naszą ofertą, nie budujmy dodatkowych barier i dajmy mu możliwość spontanicznej aplikacji bez CV. W działach marketingu już od dawna wiedzą, że lepiej zahaczyć klienta i zdobyć kontakt, niż wysyłać skomplikowany formularz do uzupełnienia. Skoro co 7 senior nie używa CV, zobacz, ilu kandydatów może Ci uciec i zrezygnować na etapie aplikowania!
Poznać firmę od środka
Jeśli odpowiadasz za EB i rekrutację w IT, powinieneś wziąć sobie kolejny fragment raportu bardzo do serca. Spowoduje… że będziesz miał przed sobą wiele pracy, ale gwarantuję, zaowocuje.
Blisko 92% specjalistów IT chciałaby poznać firmę od środka, zanim zaaplikuje na stanowisko, To bardzo dużo!
Mnie to bardzo cieszy, ponieważ doskonale pokazuje, że specjaliści It to bardzo świadoma grupa kandydatów i oczekuje transparentności na rynku. Z mojego doświadczenia wynika, że to najlepsza droga, żeby przyciągać skutecznie specjalistów do pracy.
Jak można budować rozpoznawalność marki wśród seniorów?
Najlepiej tam, gdzie poszukują wiedzy i gdzie przebywają na co dzień w ich naturalnym środowisku"
- Media społecznościowe jak FB, LinkedIn czy Wykop
- Blogi i serwisy tematyczne, jak Bulldogjob
- Wydarzenia branżowe, konferencje, hackatony
- Fora tematyczne
W zależności od wyboru kanału, zasięg działań może sięgać nawet kilkunastu tysięcy specjalistów w Polsce! Wybierając mądre działania online, uzyskasz największy zwrot z inwestycji.
Aspiracje zawodowe seniorów w IT
Myślę, że to jeden z najważniejszych aspektów, które musi zaspokoić pracodawca, niezależnie, czy zatrudniamy juniora, mida czy seniora. Zdecydowana większość specjalistów oczekuje rozwoju, zgodnie z powiedzeniem, że stojąc w miejscu, cofasz się.
Seniorów możemy podzielić na trzy obozy:
- chcą być ekspertami w swojej dziedzinie i dobrze się czują w takim miejscu
- Chcą zostać managerami i piąć się dalej w ścieżce rozwoju.
- Osoby, które marzą o własnej firmie.
Czy należy bać się tych ostatnich? I tak i nie. Zamiast szukać zagrożeń, szukajmy szansy i możliwości. Jeśli pracownik jest mocno zdeterminowany, nie zatrzymasz go w firmie, ale można to wykorzystać.
Specjaliści, którzy myślą o własnym startupie mogą być niezwykle cenni dla firmy, która wspiera inicjatywy pracowników. Wywodzę się z firmy, która w szczytowym momencie zatrudniała ponad 120 osób i działała na rynku rekrutacyjnym. I wiecie co? Wśród byłych pracowników firmy, w ciągu kilku lat wyrosło wiele firm, które obecnie z powodzeniem działają na rynku. Dodatkowo część z nich dostała wsparcie byłego pracodawcy pod kątem inwestycji w startupy.
Bardzo ważne, żeby managerowie ze wsparciem całej firmy potrafili zbudować ścieżkę rozwoju dla specjalistów. A jeśli jej nie ma, bo firma jest mała - wprost komunikować kandydatowi, jaką masz wizję na to stanowisko, dzięki temu kandydat będzie miał czarno na białym, czego może oczekiwać.
Co motywuje ich do zmiany pracy
Seniorów najłatwiej przekonać do zmiany pracy dając im dalszą możliwość do rozwoju, w zależności od kandydata będzie to możliwość rozwoju technicznego lub managerskiego. Spora część specjalistów chciałaby mieć też więcej swobody w działaniu i tęskni za pracą zdalną.
Oczekiwania co do oferty pracy
Główne skrzypce bez zmian gra wynagrodzenie, którego podawanie stało się już standardem na polskim rynku. Jeśli nie ma Cię jeszcze wśród tych pracodawców, warto to zmienić jak najszybciej. Co znajdziemy dalej? Z pomocą przychodzi kolejny fragment raportu z badania:
Bardzo ciekawe są dalsze wnioski, jakie można wysnuć analizując kolejną część raportu z badania społeczności IT dotycząca oczekiwań odnośnie oferty pracy.
Seniorzy dużo częściej niż ich młodsi koledzy potrzebują informacji odnośnie projektu. Pokazuje to, że seniorzy dużo bardziej świadomie wybierają nowego pracodawcę.
Wynagrodzenie
Zarobki seniorów są na bardzo wysokim poziomie. Nawet, jeśli nie posiadasz wystarczającego budżetu, warto wpisać zarobki w widełkach, gdzie dolne widełki są Twoim prawie maksumum. Przyciągniesz do siebie kandydatów a jeśli Twoja firma posiada wartościowe EVP kandydat może zrezygnować częściowo ze swoich oczekiwań na rzecz czegoś innego.
Insighty głupcze!
Wykorzystaj swoje przewagi konkurencyjne, aby przyciągnąć kandydatów. Warto zapytać pracowników wewnątrz, za co cenią Ciebie jako pracodawcę. Na bazie insightów można zbudować celną komunikację do rynku specjalistów.
Z pomocą może przyjść kolejna część raport z badania społeczności IT, w którym zapytaliśmy, co im najbardziej przeszkadza w pracy.
A co, gdy nie mam rozpozwanalnej marki pracodawcy?
Nic straconego! Nawet mniejsze firmy i mniej rozpoznawalne, mogą świetnie poradzić sobie z rekrutacją osób z większym doświadczeniem, nawet, jak są w stanie zapłacić mniej.
Warto zerknąć na kolejny fragment raportu z badania społeczności It dotyczący wymarzonego pracodawcy:
Niezmiennie od lat na samej górze znajdziemy te same firmy technologiczne i prawdziwych gigantów w branży. Ale…. 23% specjalistów IT nie ma lub nie posiada takiej wybranej firmy, a dla 1,9% specjalistów liczy się bardziej projekt.
Warto inwestować w Employer Branding, ponieważ ułatwia rekrutację i sprawia, że potrzebujesz mniejszych nakładów pracy, aby zaspokoić potrzeby rekrutacyjne.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zobacz nasz raport z badania społeczności IT. To nie tylko ogólny raport z branży. Znajdziesz tam szczegółowe informacje dotyczące 8 różnych specjalizacji.