Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
29.03.20226 min
Justyna Szatan

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Dlaczego warto być mentorem dla młodszych stażem

Sprawdź, jakie są korzyści z bycia mentorem oraz jakie cechy i umiejętności się w tym przydają.

Dlaczego warto być mentorem dla młodszych stażem

Mentor, jako człowiek z większym doświadczeniem i wiedzą przyjmuje pod swoje skrzydła ucznia, którego wprowadzi w meandra nowego tematu. To rozbudowany proces, który polega na systematycznym wyjaśnianiu przyczyn, wspierania rozwiązywania problemów i przekazaniu dobrych praktyk, by z ucznia wydobyć maksymalny potencjał.

Jeśli obie strony złapią flow i wspólnie będą poszukiwać dla siebie nowej drogi zgodnie z założeniami mentoringu, obie strony na tym skorzystają.

Dla wielu doświadczonych seniorów wizja prowadzenie nowego programisty do firmy brzmi jak wyrok lub przykry obowiązek. Mimo posiadanych kompetencji i podejścia, specjaliści w swoich dziedzinach często niechętnie podejmują się tego wyzwania. W tym artykule postaram się nieco odwrócić ten “trend” i pokazać Ci ile sam możesz skorzystać z tej relacji. 

Więcej o samej idei mentoringu, której idealnym przykładem jest Sokrates przeczytasz tutaj >>.

8 Korzyści z bycia mentorem


1. Uznanie firmy

Jeśli rzadko słyszysz pochwały, a dostałeś ucznia — to miej świadomość, że z perspektywy kadry kierowniczej to duże wyróżnienie. Uznają Twoją wiedzę i doświadczenie oraz wierzą, że będziesz wzorem do naśladowania dla innych. 

Wbrew powszechnej opinii taki przywilej otrzymują tylko najlepsi specjaliści w swojej dziedzinie, by szkolić nowe pokolenie ekspertów. Przyznaj się — fajnie czuć się kluczowym pracownikiem, nie? 😎


2. Prestiż i budowanie własnej marki

Uznanie firmy wiąże się z prestiżem — staniesz się bardziej rozpoznawalny w całej firmie, a nie tylko w swoim departamencie. Wręcz staniesz się w pewnym sensie ambasadorem firmy, który będzie wprowadzał na salony nowego członka stada.

W zakresie marki osobistej to mocny argument negocjacyjny zarówno w aktualnej firmie, jak i potencjalnie kolejnych. Być może Twoi podopieczni z biegiem czasu będą mieli na swoich kontach wyjątkowe osiągnięcia i będą rozpoznawalni w branży. Poniekąd będziesz miał duży udział w ich sukcesie. 

Sam fakt prowadzenia podopiecznych potwierdza, że posiadasz wyjątkowy skillset, co może Ci otworzyć drzwi do zupełnie innych ścieżek kariery.


3. Przywileje mentora

Nadal mentorowanie komuś jest dodatkowym obowiązkiem, więc zazwyczaj wiąże się z dodatkiem finansowym, szkoleniami uzupełniającymi, dodatkową przestrzenią operacyjną na dotychczasowe zadania lub wręcz udział w wyjątkowych i innowacyjnych projektach.

Poza tym znajomość z ludźmi z różnych działów i stworzona na przestrzeni czasu relacja pozwala załatwić wiele różnych spraw szybciej niż drogą mailową 😉


4. Twój Padawan może Cię odciążyć

Skoro masz protegowanego i masz mu przekazać swój styl pracy, dobre praktyki i wiedzę, to oczywiste, że stopniowo część swoich obowiązków będziesz mógł przekazywać jemu. On będzie się uczył nowych rzeczy, a Ty będziesz miał zrobioną robotę oraz materiał do obróbki przy wyjaśnianiu kolejnych zagadnień.

Prawdopodobnie zajmie to więcej czasu, niż zrobiłbyś to sam i będzie wymagało dodatkowego nakładu pracy, tłumacząc kolejne etapy. Natomiast jeśli zrobisz to dobrze, to następnym razem samodzielnie będzie mógł je wykonać uczeń. Z czasem może w ten sposób wyszkolisz swój własny team, czyli win — win situation.


5. Wprawka w zarządzanie zespołem

Jeśli wcześniej nie miałeś swojego zespołu, to zarządzanie pracą ucznia jest dobrą wprawką do ogarnięcia całego teamu. Nauczysz się jak wydobywać z pojedynczej jednostki mocne strony i talenty, a następnie przełożyć je na efektywną pracę.

Rozwiniesz swoje pozytywne cechy przywódcze, nauczysz się grać zespołowo i docenisz inną perspektywę, przy podejmowaniu decyzji jak rozwiązać dany problem. Również będziesz raportował o postępach swojego protegowanego i dbaniu o jego sprawy. Zdecydowanie to przydatne umiejętności dla lidera. 


6. Szlifowanie umiejętności miękkich

Mentoring wymaga dużej dawki cierpliwości, klarowania swoich oczekiwań, prostego przekazywania informacji oraz współpracy. Będziesz musiał wypracować nowe schematy działania, szlifować komunikację i obserwować, kiedy Twój podopieczny potrzebuje pomocy, a kiedy warto dać mu przestrzeń do działania.

Ponadto, jeśli miałeś opory w rozmowach 1:1 i ocenach pracy innych, to prowadząc ucznia, przyzwyczaisz się do tego modelu feedbacku. 


7. Uczeń też może Cię wiele nauczyć

Jeśli się zgracie, to również uczeń może przekazać Ci sporo wartościowych informacji. Podzieli się doświadczeniami z szukania pracy, czyli aktualnego rynku pracy, przyczyni się do odświeżenia swojego słownika, zrozumienia sposobu myślenia pokolenia Y oraz Z. 

Podczas wspólnej pracy również uczeń uzupełni Twoje braki, w tematach, które stale się rozwijają, ale nie są już bezpośrednio w Twojej dziedzinie zainteresowań. Ponadto nowa perspektywa da Wam szersze pole do analizy danych przypadków, więc otwórz się na nieznane i czerp doświadczenia z różnorodności.


8. Uczenie może Ci się spodobać

Sam możesz się zdziwić, ale wielu mentorom dzielenie się wiedzą i satysfakcja z postępów i osiągania kolejnych kamieni milowych podopiecznego daje satysfakcję.

Widzisz stale efekty swojej pracy, a Twój wkład w rozwój kariery ucznia może napawać Cię dumą. Podczas wspólnej pracy wytworzysz też fajną relację, która w przyszłości może się zamienić w wieloletnią przyjaźń.

12 cech dobrego mentora

Nawet mimo szczerych chęci nie każdy nadaje się na mentora. Możesz mieć niezbędne informacje w małym palcu i być wyjątkowym ekspertem w swojej dziedzinie, ale jeśli nie potrafisz prosto tego przekazać, cały program mentorski spali na panewce.

Poniżej zebrałam główne cechy, którymi wyróżniają się dobrzy mentorzy:

  • anielska cierpliwość— musisz być oazą spokoju, na niezmącanej niczym tafli jeziora. Niezbędne, by odpowiedzieć nieraz nawet na najprostsze pytania. 
  • szczerość— nieraz będziesz musiał przekazać negatywny feedback. Ważne by był prawdziwy i merytoryczny. 
  • umie się dogadać z każdym— ludzie inaczej się uczą, więc będziesz musiał się dostosować do stylu komunikacji podopiecznego.
  • wzbudza zaufanie— mentoring polega w dużej mierze na relacji z uczniem. Musi Ci zaufać, by przyznać się, że gdzieś utknął lub potrzebuje Twojej rady.
  • inspiruje— musisz umieć zmotywować podopiecznego do wzmożonego wysiłku, szukania rozwiązania czy dokopania się do prawdy. Masz mu wskazać właściwą drogę.
  • potrafi określić cele i rozłożyć je w proces— uczeń musi wiedzieć, czego od niego oczekujesz i jakie ma zadania. Jako mentor musisz podzielić naukę na etapy (kamienie milowe).
  • daje przestrzeń do popełniania błędów— masz wskazywać kierunek działania i służyć radą, zamiast dawać gotowe rozwiązania. Opowiadaj, co ma zrobić, zamiast pokazywać. Taka nauka zaprocentuje.
  • dostępny— Twój uczeń musi mieć do Ciebie dostęp nie tylko na spotkaniach online. Musi wiedzieć, że nawet jak jesteś zajechany robotą, to znajdziesz dla niego 5 minut przy kawie, by dać wskazówkę.
  • lubi prace z ludźmi— do zbudowania relacji musisz w uczniu dostrzec człowieka i się nim interesować. Znaleźć wspólne tematy, by pogadać nie tylko o pracy, ale o Waszych zainteresowaniach, planach itd.
  • nie boi się krytyki— być może będziesz świecił oczami za swojego podopiecznego lub za swoje decyzje. Musisz być przygotowany na bolesną prawdę i wyciągnąć z tego wnioski.
  • masz podstawowe zdolności managerskie— docelowo masz ucznia nauczyć pracy, więc staraj się, by cały program szkoleniowy był jak najbardziej zbliżony warunkami do codziennej pracy na tym stanowisku.
  • dobry słuchacz— musisz umieć wysłuchać ucznia, by znaleźć to, co go trapi i pomóc mu połączyć kropki. 


Oczywiście przydatnych skilli jest o wiele więcej, natomiast jeśli czujesz, że masz to coś i chcesz się dzielić wiedzą — to powinieneś spróbować. Pamiętaj, że nie ma ludzi idealnych, dlatego możliwe, że najpierw sam będziesz musiał się doszkolić, natomiast warto.

Podsumowanie

Mimo że korzyści z mentoringu jest wiele zarówno dla samego nauczyciela, jak i firmy, w której pracuje, to również ma to swoje wady. Jeśli nie zagra chemia między uczniem i mentorem, to jest duże ryzyko niepowodzenia i rozczarowania. Mając to na uwadze, nadal każdy mały sukces obu stron daje dużego kopa motywacyjnego, dlatego polecam spróbować swoich sił.

<p>Loading...</p>