Diversity w polskim IT
Bulldogjob
Bulldogjob

Co nowego w Flutter 1.22

Przy okazji nowego wydania Fluttera, czyli wersji 1.22, Tim Sneath, Group Product Manager frameworku, mówi o przyszłości i szansach rozwoju tego produktu od Google’a.
2.10.20203 min
Co nowego w Flutter 1.22

Flutter, SDK Google’a do tworzenia aplikacji m.in. na Androida, iOS i od niedawna także na Linuksa, zaliczył swoje kolejne kwartalne wydanie, debiutując z wersją 1.22. Nowe wydanie ma przede wszystkim zapewnić Androidowi 11 oraz iOS 14 dobrą współpracę z Flutterem. Sam release pojawił się dwa miesiące po wersji 1.20, więc jest ono mniejsze niż większość innych. Niemniej jednak twórcom udało się rozwiązać 3 024 problemy i scalić 1 944 PR od 197 kontrybutorów open-source. 

Poza wsparciem dla wyżej wspomnianych systemów operacyjnych, w wersji 1.22 pojawia się także kilka innych ciekawych nowości. Sprawdźmy, co twórcy przygotowali dla nas tym razem.

Nowości Fluttera

We frameworku pojawiły się nowe przyciski, ponieważ, jak zaznaczają sami twórcy, obecnych używa się dosyć ciężko. To pull request wprowadza nowe motywy, zastępcze przyciski oraz widżety. Co więcej, ich wygląd i zachowanie są zgodne z Material Design.


Nowe przyciski Fluttera


Flutter otrzymał również nowe wsparcie dla internacjonalizacji (i18n) i lokalizacji (l10n) - pozwalają teraz na hot reload. Co więcej, mamy poprawioną klasę Navigator oraz stabilne wydanie Platform Views, które pomagają w hostowaniu natywnych komponentów UI w apkach Fluttera na Androida oraz iOS. Co ważne, nowa wersja frameworku używa języka Dart w najnowszej dostępnej wersji - 2.10.

Flutter 1.22 przedstawia też nową, interesującą funkcję — State Restoration dla Androida. Na razie jest to jedynie preview, więc developerzy mogą przy niej tylko pomajstrować. State Restoration polega na przywróceniu stanu aplikacji, którą system zabił w tle w celu zwolnienia zasobów. Twórcy również zaznaczają, że była to jedna z bardziej oczekiwanych funkcji.

Pod tym linkiem możecie zobaczyć, jak to działa. 

Przyszłość Fluttera według jego Product Managera

Tim Sneath, czyli Group Product Manager frameworku Google’a, udzelił wywiadu dla portalu The Register, w którym mówi o swoich spostrzeżeniach na temat rozwoju platformy i jej przyszłości. Mówi on m.in. o rozwoju produktów wieloplatformowych. „Zazwyczaj trzeba często iść na kompromis” — twierdzi Sneath. „Podjęliśmy celową próbę zbudowania czegoś, co wykorzystuje ten sam kod na różnych środowiskach, ale jednocześnie jest dostosowane do potrzeb każdej platformy, na której programista chce uruchomić aplikację” - Group Product Manager mówi o Flutterze. 

Sneath wypowiada się również na temat tego, że Google rzekomo traci zainteresowanie swoimi produktami i powoli je zabija, co stawia oczywiście dalszy development frameworku pod znakiem zapytania. „To zła reputacja, ale myślę, że da się ją usprawiedliwić. Google stawia przede wszystkim na sukces. Stawiamy na projekty, które dostarczają wartość dla klienta — jak każda firma, musimy się im przyglądać, aby dowiedzieć się, dokąd zmierza rynek i podążać za potrzebami klientów. Na tej podstawie mogę powiedzieć, że przed Flutterem jeszcze wiele, wiele lat developmentu” — tłumaczy Sneath.

Group Product Manager również wypowiada się na temat języków programowania i czy we Flutterze pojawi się kiedyś dobra obsługa dla czegoś poza Dartem. Tim Sneath jest jednak na tyle oczarowany tą technologią, że nie rozpatruje prawdopodobnie innych języków we frameworku. „Dart to nasz sekretny składnik. Myślę, że nie ma innego języka, który mógłby nam zapewnić, to co robi Dart.” Sneath powiedział też, że zdolność Darta do obsługi zarówno kompilacji w trybie developerskim, jak i produkcyjnym dla platform natywnych, webowych czy JavaScriptu, czyni go wyjątkowym.

Podsumowanie

Kamieniem milowym Fluttera było wydanie 1.0, które pojawiło się w grudniu 2018. Technologia ta staje się coraz bardziej popularna, pomimo sceptycznego podejścia ze strony developerów do wieloplatformowych frameworków. Co więcej, według Google’a, w Play Store jest już 100 000 apek Flutterowych i 10 000 nowych pojawia się każdego miesiąca.

Sneath natomiast podkreślił w swoim wywiadzie, że nie chce, aby Flutter był postrzegany jedynie jako frameworku do rozwoju aplikacji mobilnych — jest on przeznaczony do rozwoju oprogramowania na wiele rodzajów sprzętu.

<p>Loading...</p>