Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
3.04.20184 min
Maciej Motylski
XSolve (Boldare now)

Maciej Motylski Employer Branding Specialist XSolve (Boldare now)

Work Satisfaction - cz. I

Tech mentoring, work satisfaction guide - to niektóre ze sposobów, by powiedzenie ,,biznes to ludzie'' wcielić w życie w firmie IT.

Work Satisfaction - cz. I
Nie lada sztuką jest przyciągnięcie kandydata do firmy. Jeszcze trudniej jest zapewnic mu odpowiednie warunki do pracy i rozwoju swoich kompetencji, aby został w danym miejscu na dłużej. I nie chodzi tutaj o rozwój umiejętności manualnych podczas gry w piłkarzyki. :) Ale nawet nie umiejętności techniczne, zdobyte na najdroższym kursie online z firmowego budżetu, bo akurat jest na nie zapotrzebowanie w projekcie. Istotne jest coś więcej - holistyczne działanie, budujące zaufanie pracowników i spajające ich w zmotywowany, efektywny zespół, pracujący nad coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie projektami.

Wartości: element pracy, czy hasła-widma?

Jeśli firma i jej struktury dbają o to, aby wartości żyły nie tylko na papierze - jesteśmy w domu. Warto o nich rozmawiać i naświetlić, dlaczego są ważne i jak mogą wpłynąć na poczucie sensu z wykonywanej pracy.

W XSolve przez ostatnie lata intensywnie pracowaliśmy nad tym, by takie wartości, jak:
  • działanie zespołowe ponad indywidualizm
  • odwaga i wiara w ambitne cele
  • pochwały za osiągnięcia, wyciąganie wniosków z popełnionych błędów i otwartość na feedback
  • podążanie za trendami technologicznymi
  • budowanie przejrzystej, otwartej firmy wewnątrz i na zewnątrz

zaczęły towarzyszyć nam w codziennej pracy, w projektach, w relacjach między pracownikami. To one określają naszą tożsamość jako dobrych partnerów biznesowych dla klientów z całego świata. A także jako ludzi, którym bliska jest kultura startupowa, maniaków technologii - stale doskonalących się w tym, co robią.




Tech Mentoring

To element wdrożony w odpowiedzi na potrzeby biznesowe firmy, a także potrzeby rozwojowe developerów. 

Coraz bardziej zaawansowane projekty z wykorzystaniem najnowszych frameworków lub nowych dziedzin (jak np. machine learning), wymagają konkretnych kompetencji w zespole - to jasne. Jednak nie ma przecież zespołów wyłącznie seniorskich. ,,Typowy” zespół scrumowy składa się z programistów o różnym poziomie wiedzy i umiejętności. Mając to na uwadze, wdrożyliśmy system mentoringu i feedbacku technicznego, w którym bardziej doświadczeni członkowie zespołu pomagają programistom młodszym stażem.

Dzięki rekomendacjom tech-mentorów, kilku programistów w ciągu ostatnich miesięcy awansowało na midów i seniorów. W ten sposób, oprócz satysfakcji z awansu pracowników, zyskujemy nowe możliwości przypisań do jeszcze bardziej zaawansowanych projektów komercyjnych.




Work Satisfaction Guide

Ile razy dziennie wkurzasz się, że coś nie działa, tak jak powinno - w pracy zespołu, w projekcie, czy w procesie podejmowania decyzji? Idziesz na kawę, starasz się odreagować. Wracasz. Te same problemy powtarzają się znowu. I znowu. I znowu.

W XSolve odpowiedzią na tego typu sytuacje stała się rola work satisfaction guide'a. Pomysł na nią powstał w ramach holakracji - turkusowego modelu zarządzania, który przyjęliśmy w ubiegłym roku. Dzięki niej budujemy samoorganizujące się zespoły i sprawnie rozwiązujemy problemy wewnętrzne.

Każdy ma możliwość swobodnego dzielenia się ze swoim WSG opiniami i problemami do rozwiązania - nie utykają one w próżni. W ten sposób dbamy o komfort pracy. Każdy może zostać czyimś work satisfaction guidem - programista, scrum master, członek zespołu People, Business, etc. Podstawą wyboru jest pytanie z kim najczęściej pracujesz i z kim dogadujesz się najlepiej.

Sukces projektu w dużej mierze zależy od etyki pracy zespołu developerskiego, jego sprawności i umiejętności dogadywania się między sobą.

Wymiana wiedzy 

Kolejne wydarzenia związane z branżą IT na polskim rynku wyrastają jak grzyby po deszczu. Czy we wszystkich warto brać udział? Czy wszędzie trzeba być? Na pewno warto zachęcać swoich pracowników do występowania na zewnątrz i wybierać te miejsca i okazje, które osobom występującym dają najwięcej satysfakcji: czy to w sieci, czy podczas lokalnych i międzynarodowych konferencji i meetupów.

Wymiana specjalistycznego know-how pozwala lepiej rozumieć rynek i dawać naszym programistom nowe możliwości rozwoju. Pokazanie światu, co ma się do zaoferowania i co fajnego się zrobiło to najlepszy społeczny dowód słuszności dla firmy i forma docenienia Twojej pracy. Wielu ma szansę również zbudować silną markę osobistą.

Wymiana wiedzy jest kluczem do budowania społeczności - do tej pory w wydarzeniach organizowanych przez XSolve (FrontClub, Xlab, Holacracy Practitioners Meetup, etc.) uczestniczyło blisko 800 osób. Mamy kilkunastu prelegentów na polskich i europejskich konferencjach frontendowych i backendowych. Ponad 3000 wyświetleń naszych prezentacji technicznych i biznesowych w sieci.

Nie ma lepszego sposobu na uczenie się i dyskutowanie o tym, czym aktualnie żyje rynek.



To tylko kilka przykładów - ale każdy z nich może być wskazówką jak dążyć do zbudowania silnego i zgranego zespołu, w którym szczęście i satysfakcja z pracy oraz ważne dla developerów możliwości rozwoju stają się strategicznym celem firmy.

Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami? Masz pytania? Śmiało - z chęcią odpowiem na wszystkie! Również te dotyczące rekrutacji w XSolve.
<p>Loading...</p>