Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
25.05.20235 min
Aleksandra Kurowska
Transition Technologies PSC S.A.

Aleksandra KurowskaQuality Assurance EngineerTransition Technologies PSC S.A.

Quality Assurance Competence Center w Transition Technologies PSC

Dowiedz się, czym zajmuje się Quality Assurance Competence Center, i co robi Quality Assurances Engineer.

Quality Assurance Competence Center w Transition Technologies PSC

Czy dobrze napisane testy jednostkowe nie są w pełni wystarczające dla zapewnia jakości oprogramowania? Czy deweloperzy nie mogą krzyżowo testować swojego kodu, tak aby zapewnić jak najwyższą jakość? To jedno z częstych pytań pojawiających się przy kalkulowaniu kosztów projektu. Jeśli można zrobić coś na poziomie kosztów kontraktów deweloperów i management team, to po co dodatkowy koszt związany z utrzymaniem profesjonalnego QA Competence Center?

Quality Assurance Competence Center – czym właściwie się zajmuje?

To pytanie, na które odpowiedź wydaje się bardzo prosta – tester oprogramowania testuje oprogramowanie, ale czy tylko? Czy jego rola ogranicza się tylko do przechodzenia procesu biznesowego i raportowania znalezionych błędów, zwykle na podstawie specyfikacji ustalonej w początkowym procesie powstawania oprogramowania? Nie. To tylko jedna ze składowych zakresu obowiązków inżyniera jakości. Kontrola jakości jest jednym z podstawowych elementów pracy zespołu QA, ale nie jedynym. Oprócz weryfikacji poprawności funkcjonowania oprogramowania, wykrywania rozbieżności i ich raportowania, pojawia się szereg innych aspektów powiązanych z  Quality Assurance…

Quality Assurance Engineers w Transition Technologies PSC – stawiamy na najlepszych

Jesteśmy firmą IT z wieloletnią tradycją i ogromnym doświadczeniem związanym z wytwarzaniem oprogramowania. Jesteśmy świadomi, że szereg sukcesów związanych ze zrealizowanymi kontraktami wiąże się z posiadaniem doskonałego zasobu inżynierów jakości. Zdajemy sobie sprawę, że QA to nie tylko raportowanie błędów, ale także szereg innych czynności wnoszących jakość, takich jak chociażby właściwa polityka ustalana z klientem, strategie testowe dające jak największe pokrycie jakości, zarządzanie testami, obserwacja trendów, czy podejmowanie decyzji – nierzadko trudnych, wiążących się z zasobami zespołowymi, czy budżetowymi.

Nasza praca zaczyna się od dokładnej analizy dokumentacji biznesowej, a kończy się na oddaniu produktu spełniającego wymagane założenia projektowe. Zapewnienie jakości to nie tylko powyższe elementy, to także działania prewencyjne mające zapobiegać powstawaniu potencjalnych błędów, projektowanie i wdrażanie odpowiednich procesów gwarantujących jakość na każdym etapie wytwarzania oprogramowania i przede wszystkim – promowanie jakości. 

Quality Assurance Competence Center w Transition Technologies

Kompetencje zatrudnianych przez nas inżynierów jakości są prymarnym elementem, który brany jest pod uwagę. Aktualnie nasz zespół składa się z blisko 100 specjalistów o różnym poziomie doświadczenia, z czego niemal 30 procent to osoby posiadające najwyższe kompetencje testerskie. Każda z powyższych osób pełni rolę dostosowaną do potrzeb projektowych, zgodnie z jej doświadczeniem i matrycą kompetencji potwierdzoną odpowiednimi certyfikatami. Testerzy oprogramowania stanowią minimum 10 procent pracowników każdego z naszych biur.

Kwalifikacje QA przyjęte są na podstawie posiadanych certyfikatów oraz doświadczenia, zgodnie z zasadą: Junior (0-3 lata doświadczenia), Regular (1-5 lat), Senior (3-8 lat), Principal (5-13 lat). Każdy z naszych inżynierów swobodnie pracuje w metodologii Waterfall czy Scrum oraz jego pochodnych. QA potrafi przeprowadzić każdy z typów testów – od klasycznych testów definiowanych zgodnie z terminologią ISTQB po testy cyberbezpieczeństwa i użyteczności (WCAG).  Ponad 80 procent naszych inżynierów jakości posiada certyfikat ISTQB Foundation Level. Dążymy do tego, aby każdy z naszych pracowników posiadał powyższy certyfikat. Ponad 10 procent osób posiada certyfikaty z szeroko pojętego zarządzania projektami IT takimi jak Prince2®, ITIL® czy Profesional Scrum Master™. 

Oprócz wymienionych powyżej certyfikatów i umiejętności, QA CC jest zespołem eksperckim w zakresie używania Xray - niezastąpionego narzędzia do zarządzania testami manualnymi i automatycznymi.

Spośród kompetencji technologicznych naszych testerów, możemy wymienić znajomość narzędzi takich jak: Bitbucket, Jenkins, Confluence, GIT, Jira, Xray, Cucumber, Selenium, SoapUI, Rest-assured, JMeter™, POSTMAN i wiele innych.

Jakość oprogramowania dostarczamy za pomocą testów manualnych, testów automatycznych i Continuous Testing, w języku zgodnym z językiem oprogramowania produktu, gwarantując tym samym jakość testów oraz ich utrzymanie.



Programiści też mogą testować…

Zgadza się. Dobry programista (a zakładamy, że tylko tacy u nas pracują), może przetestować swój kod, stworzyć testy jednostkowe, dokonać analizy zagrożeń i poprosić innego dewelopera o weryfikację - i zwykle to robi. Problemy pojawiają się w momencie, kiedy każdy z programistów łączy swój fragment oprogramowania z serwisem stworzonym przez swojego kolegę. W teorii wszystko zostało przetestowane, żadne błędy nie zostały znalezione, a jednak aplikacja nie działa, jak powinna… 

Potrzebna jest jakość! Tylko jak ją uzyskać?

Zapewnienie jakości jest kluczowym elementem w procesie wytwarzania oprogramowania. To podstawowa i najważniejsza rzecz, jaka wymagana jest przez każdego klienta - to element, bez którego żadna z firm IT nie może liczyć na zysk i na kolejne kontrakty. Jakość idzie w parze z sukcesem, nie tylko w branży IT, ale w każdej dziedzinie życia. Tylko jak tą jakość uzyskać? Tutaj pojawia się wiele składowych elementów. Jednym z nich jest QA. Posiadanie działu Quality Assurance nie daje stuprocentowej gwarancji wypuszczenia idealnego produktu, jednakże znacząco podnosi jakość oprogramowania, a przy właściwej współpracy wszystkich zespołów prawdopodobieństwo błędów zmniejsza do minimum.

Efekt arbuza? Nie u nas.

Każdy z naszych klientów może być pewien, że raportowana przez nas jakość nie będzie tak zwanym efektem arbuza – zielonym na zewnątrz, czerwonym w środku. Metryki są ważne, jednak dla nas najważniejsza jest końcowa jakość, która wymaga niemal stuprocentowego wykrycia wszelkich potencjalnych defektów, które mogą wpływać negatywnie na odbiór oprogramowania przez docelowego odbiorcę. Raportowanie postępów testowych nie ukrywa problemów, wręcz przeciwnie – błędy są eskalowane i realizowane w pierwszej kolejności, tak aby doświadczenia z użytkowania oprogramowania były jak najlepsze. 

Gwarancja jakości – nasz priorytet

Na przestrzeni lat rozwoju infrastruktury IT miały miejsca różne wydarzenia, które ugruntowały pozycję Quality Assurance w procesie wytwarzania oprogramowania. Są to przykłady sytuacji, w przypadku których przeprowadzenie odpowiednich testów w odpowiednim czasie zapewniłoby stabilność oprogramowania i zapobiegło poważnym stratom finansowym. W 2015 roku z powodu usterki technicznej terminale Bloomberg w Londynie przestały działać, co spowodowało problemy u blisko 300000 użytkowników giełdowych i wpłynęło na emisję obligacji wartych blisko 3 miliardy funtów. Nissan musiał zmierzyć się z krytyką świata motoryzacji ze względu na awarię poduszek powietrznych, co bezpośrednio przełożyło się na konieczność wycofania blisko miliona modeli samochodów z rynku motoryzacyjnego.

Takich przykładów w ostatniej dekadzie możemy znaleźć znacznie więcej.  Przechodząc do sedna - dlaczego warto inwestować w naszych inżynierów jakości? To właśnie dzięki nim zwiększa się zaufanie do rozwijanego produktu, wskazują błędy i wady w trakcie procesu wytwarzania oprogramowania, zapewniają klientom biznesowym oprogramowanie najwyższej jakości. Wbrew pozorom – nie zwiększają kosztów projektowych a w kontekście całego procesu wytwarzania oprogramowania obniżają koszty utrzymania aplikacji, zapewniając spójne i dokładne rezultaty, czego końcowym owocem jest zaufanie docelowych klientów. 

Podsumowując

Jakość i bezpieczeństwo to najważniejsze aspekty, jakie wymagamy od codziennych produktów, z którymi mamy do czynienia, nie ważne, czy jest to fotelik samochodowy, piekarnik czy oprogramowanie, z którym na co dzień pracujemy. Dostarczenie produktów najwyższej jakości, które przekłada się na zaufanie i zadowolenie klientów jest naszym priorytetem i głównym celem. Jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu zespołowi Quality Assurance cel ten jest całościowo realizowany, a każdy z dotychczasowych klientów jest zadowolony z podjęcia decyzji o współpracy z naszym zespołem testerów oprogramowania. Świadczy o tym nasze portfolio i kolejne kontrakty, które zawsze zawierają checkbox: Quality Assurance Competence Center needed. 

<p>Loading...</p>