26.10.20223 min

Michał JagodzińskiRadca prawnyKPPW Legal & Tax

PUE ZUS obowiązkowy dla właścicieli małych firm i osób na B2B

Już od 1 stycznia nadejdą znaczące zmiany dla samozatrudnionych i niewielkich firm. Sprawdź nowe obowiązki.

PUE ZUS obowiązkowy dla właścicieli małych firm i osób na B2B

Jeśli prowadzisz małą firmę (do 5 osób) lub działasz na B2B nie musisz jeszcze posiadać profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. 1 stycznia 2023 roku ma się to zmienić, a profil PUE ZUS stanie się obowiązkowy dla wszystkich osób prowadzących działalność gospodarczą. Sprawdź jak go założyć i do czego można go wykorzystać.

Wszyscy płatnicy składek, którzy jeszcze nie mają profilu na PUE ZUS, muszą go założyć do 30 grudnia 2022 roku. Jeśli tego nie zrobią, to ZUS utworzy ich profil automatycznie w terminie do 31 stycznia 2023 roku. Mimo wszystko nie warto zostawiać założenia profilu ZUSowi i samemu zadbać o poprawność wszystkich danych i przetestować działanie portalu.


Co to jest PUE ZUS?

PUE ZUS, a właściwie Platforma Usług Elektronicznych ZUS  to narzędzie, które ma ułatwiać dostęp do usług świadczonych przez ZUS. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu można załatwić większość spraw bez wychodzenia z domu.


Jaki możliwości daje PUE ZUS?

Za pośrednictwem PUE ZUS można m.in.:

  • składać wnioski,
  • zadawać pytania,
  • umawiać się na wizyty w ZUS;
  • sprawdzać stan konta w ZUS 
  • sprawdzać informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich;

Przedsiębiorcy i samozatrudnieni będą mogli sprawdzić w PUE ZUS także wiele przydatnych pod kątem rozliczeniowym danych, takich jak np. informacje o rozliczeniu składek w ZUS, osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, czy osobach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy i samozatrudnieni będą mogli również skorzystać z kilkudziesięciu różnych formularzy wniosków, które w niektórych sytuacjach trzeba złożyć do ZUS.

Co istotne, aby móc wysyłać przez PUE ZUS wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) trzeba mieć założony profil zaufany ePUAP bądź posiadać potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym podpis elektroniczny.


Po co programistom i innym specjalistom IT profil PUE ZUS?

Jeśli pracujecie w branży IT i samodzielnie opłacacie składki ZUS, PUE ZUS może trochę ułatwić Wam życie i pozwolić załatwić zdecydowaną większość spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Regularne sprawdzanie danych na profilu pozwali także uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek wynikających z ewentualnych zaległości względem ZUS, czy też nieodebranej korespondencji. To ostatnie jest szczególnie istotne, ponieważ część wiadomości nie będzie już do Was doręczana drogą pocztową, a poprzez PUE ZUS. Konsekwencje nieodebrania niektórych wiadomości mogą być z kolei bardzo dotkliwe.


Jak założyć profil PUE ZUS dla osoby na B2B?

Aby założyć profil na PUE ZUS, powinieneś wykonać następujące kroki::

  • Wejdź na stronę www.zus.pl  i kliknij przycisk: [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  • Wybierz dla kogo ma być profil i kliknij przycisk: [Dla przedsiębiorców] (po środku strony)
  • Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
  • Wybierz jeden ze sposobów rejestracji:
    • za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
    • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
    • za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS;
  • Samodzielnie wypełnij formularz rejestracji i wykonuj kolejne kroki sugerowane przez portal rejestracyjny.

Szczegółową instrukcję dotyczącą rejestracji i możliwości, jakie daje profil PUE ZUS możecie na stronach ZUS-u.

O ekspercie

Michał Jagodziński jest radcą prawnym w Kancelarii KPPW Legal & Tax. Specjalizuje się w prawie pracy, prawie autorskim i prawie IT. Na co dzień pomaga klientom zabezpieczyć się przed ryzykiem prawnym przy zawieraniu umów oraz wspiera przedsiębiorców przy tworzeniu bezpiecznego i efektywnego modelu prowadzenia biznesu.

<p>Loading...</p>