15.06.20228 min

Andrzej LipkaCEO Predica Sp. z o.o.

Project Owner – jak wygląda jego praca?

Sprawdź, kim jest Project Owner, jakie ma obowiązki i jak wygląda jego dzień pracy. Poznaj cechy i umiejętności, jakie powinien wykazywać dobry PO.

Project Owner – jak wygląda jego praca?

Kto pełni najważniejszą rolę w sukcesie firmy IT? Nie jest to ani CEO, ani nikt z zarządu. Co więcej, nie znajdziesz tego stanowiska w schemacie organizacyjnym firmy. Kluczem do sukcesu są dla nas działania tak zwanych Project Ownerów (PO). Sam tytuł stworzyliśmy jeszcze w roku 2013, a czas pokazał, że ich rola tylko zyskała na znaczeniu.

Project Ownerzy to profesjonaliści z ambitnymi celami, stojący za skuteczną realizacją zamierzonego planu działań. Współpracują ściśle z klientami i są odpowiedzialni za sukces zespołu projektowego.

Zapewne niejedna osoba po przeczytaniu tego opisu odniosła wrażenie, że przecież brzmi to jak zakres zadań Project Managera (PM). Po co więc nam kolejna nazwa dla tej samej funkcji? 

To właśnie postaram się wytłumaczyć.


Kiedy Project Manager i Product Owner to za mało

Tłumaczenie nazwy z angielskiego mówi już samo za siebie. Project Owner to właściciel projektu, czyli ktoś, kto sprawuje pieczę nad projektem i aktywnie przewodzi zespołowi we wszystkich działaniach.

Jeśli więc jeszcze nie czytałeś pozycji Ekstremalne przywództwo autorstwa Leif Babina i Jocko Willinka, to gorąco Cię do tego zachęcam. Książka ta świetnie oddaje koncept ekstremalnego przywództwa, czyli zestawu reguł w zarządzaniu pracą, który stosujemy w Predica.

Project Ownerzy przestrzegają tych zasad w pracy z zespołem i klientem. Są ekspertami technologicznymi odpowiedzialnymi za jakość usług, dotrzymanie terminów i trzymanie budżetu pod kontrolą od samego początku aż do zakończenia realizacji projektu i działań wspierających.

Termin pochodzi oczywiście od połączenia nazw dwóch stanowisk, czyli Project Managera i Product Ownera.

Jednak przy tworzeniu tej funkcji nie chodziło nam tylko o dobór słów.

Project Owner to przede wszystkim rola zgodna z metodyką SCRUM, w której przyjmuje się perspektywę klienta.

Objęcie tej funkcji wiąże się z dogłębnym zrozumieniem potrzeb klientów i umiejętności przyjęcia ich punktu widzenia. 

Do tego Project Ownerzy muszą dbać o utrzymanie równowagi w tak zwanym trójkącie ograniczeń. 

Ich zadaniem będzie więc:

  • określenie zakres działań,
  • trzymanie się ustalonego budżetu,
  • dotrzymanie terminu realizacji.
Trójkąt ograniczeń w zarządzaniu projektem

Trójkąt ograniczeń w zarządzaniu projektem

Niepowodzenie w utrzymaniu tych parametrów może wywołać niezadowolenie klienta.


Narzędzia i metody w realizacji projektu

Często spotykam się z pytaniami na temat stosowanej przez nas metodologii w podejściu do zarządzania.

Lata doświadczeń nauczyły nas, że kurczowe trzymanie się standardowych technik nie sprawdzi się w każdym przypadku.

W Predica wykorzystujemy przede wszystkim naszą wiedzę ekspercką, różne metodologie zarządzania projektami (np. Prince2) i przyjmujemy podejście zwinne (np. SCRUM czy Kanban).

Muszę jednak zaznaczyć, że faktyczny wybór zestawu narzędzi i sposobu realizacji projektu zależą w głównej mierze od Project Ownera.

Swoje decyzje podejmuje na podstawie rodzaju działań i potrzeb klienta.

Dlaczego stosujemy takie rozwiązanie? 

Jasne jest, że preferowalibyśmy pracę w modelu zwinnym. Jednakże ograniczanie się do jednego sposobu myślenia o projekcie nie zawsze jest właściwym rozwiązaniem.


Co zrobić, żeby zostać Project Ownerem?

Powiedzmy sobie szczerze, ta rola nie jest dla wszystkich.

Musimy zdać sobie sprawę z tego, że nie jest to kolejna pozycja w schemacie organizacji, tylko rola, którą pełnią doświadczeni eksperci, na przykład Digital Advisorzy.

Innymi słowy, na próżno szukać oferty pracy na to stanowisko. Gdy już jednak staniesz się częścią firmy Predica i spełnisz niezbędne wymagania, drzwi będą stały dla Ciebie otworem. 


Umiejętności i podejście

Najważniejszą cechą efektywnych Project Ownerów jest działanie według zasady „odpowiedzialność spada na mnie”.

Tę zasadę zainspirował amerykański prezydent Harry Truman. Znaczenie tych słów jest bardzo ważne w odniesieniu do działań Project Ownerów, którzy biorą bezpośrednią działalność za wszystko, co dzieje się w projekcie.

To podejście motywuje wszystkich członków zespołu do wspięcia się na szczyty swoich możliwości.

Poza tym profesjonalni Project Ownerzy posiadają inne praktyczne umiejętności:

  • wiedzę ekspercką z przynajmniej jednej dziedziny technicznej,
  • zdolności przywódcze, konieczne do pracy z klientem i zespołem.


Korzyści

Liczba codziennych wyzwań to coś, co uwielbiam w tej roli.

Niekończąca się nauka właściwie najlepiej definiuje codzienność każdego Project Ownera.

W mojej karierze zawodowej miałem przyjemność współpracować z ludźmi z ponad 20 państw, realizując projekty w wielu różnych lokalizacjach, między innymi w Maroku, Szwecji, Kuwejcie i Stanach Zjednoczonych.

Za każdym razem nabierałem nowego doświadczenia i wiedzy, czy to technicznej, branżowej, czy po prostu związanej z kulturą.

A co najlepsze, ta przygoda nie ma końca, ponieważ nigdy nie zetkniesz się z dwoma identycznymi projektami.


Dzień z życia Project Ownera 

Każdy Project Owner realizuje około 3-5 projektów jednocześnie. 

Trzeba więc uzbroić się w zestaw sprawdzonych narzędzi i przyjąć odpowiednią metodologię, żeby sprostać zadaniom. W Predica posiadamy pełen zestaw wiedzy do ich skutecznej i prostej realizacji.

Chciałbym Ci w tym miejscu przedstawić, jak może wyglądać typowy dzień w tej roli.

Pamiętaj, że jest to jedynie przykład. Zadania i współczynnik zaangażowania będą się różnić w zależności od zakresu projektu, wymagań klienta i innych obowiązków zawodowych.


Działania związane z projektem

Swój dzień zaczynasz od sprawdzenia kalendarza (np. Lean Timesheet dostępnego w Office 365) i zadań na dany dzień (np. wykorzystując Todoist lub GTD).

Następnie przechodzisz do Azure DevOps i raportów w Power BI, aby zweryfikować postęp zespołu i realizowanych projektów.

W razie komplikacji lub pojawienia się nowych zadań (np. zaprojektowanie architektury) przeznaczasz dwugodzinny blok na realizację działań w zmaksymalizowanym skupieniu i w myśl zasad opisanych w Pracy głębokiej.

Zapewne na co dzień pracujesz w środowiskach deweloperskich i testowych Azure lub korzystasz z innych internetowych usług Microsoft do weryfikacji oprogramowania przed zaprezentowaniem go klientom.

Nierzadko prowadzisz z nimi rozmowy i omawiasz poszczególne części rozwiązania, aby upewnić się, czy prace toczą się w odpowiednim kierunku.


Nie tylko projekt

Kiedy już uporałeś się z bieżącymi zadaniami, wychodzisz na lunch z kolegami i koleżankami z pracy, klientem lub partnerem biznesowym, którzy akurat przebywają w tym samym mieście.

Po powrocie przechodzisz do działań, które wychodzą poza zakres obecnie prowadzonych projektów. Dla osób na stanowisku Digital Advisor pełniących rolę Project Ownerów, oznacza to zazwyczaj czynności związane ze sprzedażą. Wykorzystujesz ku temu możliwości aplikacji Dynamics 365.

Umawiasz się na rozmowy w Microsoft Teams i sprawdzasz skrzynkę odbiorczą. Kontaktujesz się z obecnymi i potencjalnymi klientami. Przedstawiasz im rozwiązania technologiczne do osiągnięcia ich celów biznesowych.

Poza tym Project Ownerzy zawsze rezerwują przynajmniej 20% swojego czasu na niezaplanowane działania. Przykładem może być odpowiedź na zapytanie potencjalnego klienta czy opanowanie sytuacji podbramkowej w projekcie.

Jeśli nie pojawią się inne pilne zadania do wykonania, przeznaczasz ten czas na doskonalenie umiejętności miękkich.

Szkolenia sprzedażowe lub techniczne znajdziesz na takich portalach, jak Sandler czy Pluralsight.

Jest to też dobry moment na napisanie artykułu o świetnie przeprowadzonym projekcie, który zrealizowaliście razem z Twoim zespołem.


Ostatnia prosta przed metą

Koniec dnia najczęściej przeznaczasz na mniej intensywne działania. Z reguły jest to czas na planowanie spotkań z klientami na kolejne trzy tygodnie.

Może się zdarzyć, że na wizytę musisz udać się samolotem. Przed rezerwacją podróży warto sprawdzić, czy w tej samej lokalizacji nie znajduje się inna organizacja, z którą współpracujemy.

Pod koniec dnia pracy sprawdzasz również zadania i kalendarz na kolejny tydzień i wprowadzasz wszelkie konieczne zmiany.

Jest to też dobry moment na wysłanie cotygodniowego raportu do sponsorów projektu i osób odpowiedzialnych za projekt po stronie klienta. Najlepiej zrobić to w piątek, ponieważ poza przekazaniem podstawowych informacji o realizacji zadań, możesz zapewnić klienta, że Predica czuwa nad wszystkim, nawet jeśli biura są zamknięte na weekend.

W razie jakichkolwiek komplikacji nie czekasz z wysłaniem raportu do końca tygodnia, tylko od razu szukasz rozwiązania.

Na sam koniec dnia przeglądasz kanały informacyjne na Yammerze i dowiadujesz się, co nowego dzieje się w Predica. Może akurat pojawił się nowy projekt albo wydarzenie poza organizacją, w których chciałbyś wziąć udział?


Co jako klient mogę oczekiwać od Project Ownera?

Chociaż ten artykuł przedstawia głównie zarys obowiązków Project Ownera i opis tego, jak nim zostać, to treść tekstu nie miałaby tyle wartości, gdybyśmy nie odnieśli się do korzyści biznesowych dla klientów.

A jest ich tyle, że aż ciężko je zliczyć!

Zacznijmy od tego, że firmy często chwalą się przydzieleniem jednego bezpośredniego punktu kontaktowego w postaci Account Managera lub Key Account Managera dla każdego klienta. W przypadku większych inicjatyw i na czas realizacji projektu angażuje się Project Managera.

Dlaczego odrzucamy podejście Account Managementu i co oferujemy w zamian?

  1. Osoby na stanowiskach Account Managerów nie są ekspertami technicznymi, więc nie będą w stanie od razu odpowiedzieć na wiele pytań bez uprzedniego zwrócenia się do zespołu projektowego.
  2. W takim schemacie to reprezentant proponuje rozwiązania, z którego realizacją będzie musiał się zmierzyć Project Manager i zespół projektowy. Problem w tym, że często występuje dysonans między tym, co proponuje dział sprzedaży, a co jest technicznie możliwe.
  3. Wreszcie reprezentanci otrzymują prowizję bezpośrednio po przyjęciu zamówienia lub po podpisaniu umowy z klientem. Project Owner będzie za to obecny przez cały czas realizacji projektu i otrzyma premię, dopiero gdy wszystkie działania zakończą się sukcesem i firma otrzyma za nie wynagrodzenie.

I w tym właśnie tkwi nasza przewaga.


Praca Project Ownera – czy to dla mnie?

Przyjrzyjmy się raz jeszcze roli naszych przyszłych Project Ownerów.

Ich zadania na pewno nie należą do łatwych. Dlaczego więc pracownicy Predica chcą sprawdzać się w tej roli?

Oto jedne z wielu korzyści, jakie płyną z pełnienia tej funkcji:

  • Jest to przełomowy moment w karierze i możliwość rzeczywistego kierowania całym projektem. Pracujesz bezpośrednio dla klienta oraz u boku naszych najbardziej doświadczonych specjalistów – Digital Advisorów i ekspertów technicznych.
  • Otrzymujesz premię obliczaną na podstawie zysku netto z realizacji projektu. Możesz zarobić w ten sposób nawet do 50% wynagrodzenia podstawowego.
  • Po dołączeniu do Predica bardzo szybko rozwiniesz swoje skrzydła i będziesz mógł postarać się o rolę Project Ownera. Jasne wytyczne, co do oczekiwań i zestaw narzędzi rozwojowych pomogą wyznaczyć Ci właściwy kierunek, a Twój zespół i lider zapewnią wsparcie w dotarciu do celu!


Jak zostać Project Ownerem w Predica?

W Predica stawiamy dużą wagę na rozwój i podejście do pracy. Jeśli jesteś osobą otwartą na nowe wyzwania i gotową do czerpania wiedzy od innych, to prawdopodobnie jesteś na właściwej ścieżce do przejęcia roli firmowego „Jedi”.

Możesz liczyć na naszą pomoc na wszystkich jej etapach, zaczynając od wdrożenia poprzez program mentorski i stałe wsparcie bezpośredniego lidera.

Każdy dzień będzie okazją do nauki i pracy u boku najbardziej doświadczonych Project Ownerów. Wspólnie będziecie brać udział w burzach mózgów, wymianie wiedzy i dyskusjach nad najbardziej wymagającymi etapami projektu.

Zespół naszych Project Ownerów wciąż się rozrasta, a ich członkowie są jednymi z najciekawszych, najbardziej zmotywowanych i pełnych pasji ludzi, jakich kiedykolwiek poznałem w mojej karierze zawodowej.

Po dołączeniu do Predica odbędziesz program szkoleniowy, który dodatkowo wesprze Cię w nowej roli.

A do tego każdego roku będziesz miał do dyspozycji indywidualny budżet edukacyjny do stałego podnoszenia kompetencji i osiągania celów z obszaru rozwoju zawodowego.

Jeśli chcesz stać się częścią naszego zespołu, wypełnij formularz na naszej stronie.

Opracowane we współpracy z Wiesławem Szydło.


Podsumowanie

  1. Rola Project Ownera powstała z połączenia zadań Project Managera i Product Ownera.
  2. Project Owner to nie nazwa stanowiska, lecz rola, jaką mogą pełnić eksperci techniczni.
  3. Każdy Project Owner wybiera narzędzia i metodologię, które najbardziej odpowiadają wymaganiom projektu.
  4. Dzięki swojej wiedzy technicznej i umiejętnościom z zakresu zarządzania projektem zapewniają usługi najwyższej jakości.
  5. Project Ownerzy są w pełni odpowiedzialni za wszystko to, co dzieje się w projekcie.
<p>Loading...</p>