Realia pracy Producenta w branży Game Dev
Branża
Branża gier komputerowych na świecie rozwija się bardzo prężnie, a w Polsce z roku na rok powstają nowe studia, które próbują przebić się ze swoją grą do jak najszerszego grona graczy. W sierpniu 2021 w naszym kraju w branży gamedev działało 470 firm. Polska jest światowym liderem w tworzeniu gier na PC.
W odniesieniu do branży wygląda to imponująco, nic więc dziwnego, że game dev w ogóle, ale również ten polski nieustannie poszukuje rąk do pracy. Jednym ze stanowisk, na które jest ostatnio duże zapotrzebowanie, jest producent.
Producent, czyli kto?
Designer projektuje mechanizmy w grze, albo levele, artysta tworzy poszczególne elementy, programista tworzy AI, programuje elementy rozgrywki, animator wprawia postaci, zwierzęta w ruch, w końcu audio designer tworzy dźwięki, a producent?
Często trudno jest wytłumaczyć, czym zajmuje się producent gier komputerowych. To stanowisko często kojarzone jest z producentem filmowym, który nie tylko musi zorganizować fundusze, aby w ogóle doszło do produkcji (jest głównym inwestorem), ale również zatrudnia wszystkie potrzebne osoby, a także zapewnia wszelki potrzebny sprzęt. W zamian za to zaangażowanie jest właścicielem praw autorskich do filmu oraz ma największy udział w ewentualnych dochodach z jego sprzedaży.
W branży gier sytuacja producenta jest diametralnie inna, nie musi sam inwestować swoich pieniędzy w projekt (chociaż może), natomiast często stara się pozyskać inwestorów.
W ogromnym uproszczeniu producent to osoba odpowiedzialna za to, aby każdy element stworzony przez zespoły, wszedł do gry i stanowił spójną całość z innymi jej elementami, a to wszystko w odpowiednim czasie.
W zależności od studia i tworzonej gry, profilu studia, a nawet zespołów, zadania producentów mogą się znacznie od siebie różnić. Jednak zdecydowanie główną odpowiedzialnością producenta jest zarządzanie. Podejmuje on decyzje produkcyjne, a nie kreatywne oraz planuje pracę w czasie.
Im mniejsze studio, tym więcej producent ma do zrobienia i więcej ról spełnia. W większych studiach, które mogą sobie pozwolić na zatrudnienie większej liczby producentów, podział zadań zależy w dużej mierze od zespołów, jakimi producent się zajmuje. Mogą być to zespoły mieszane tzw. strike teamy, które są odpowiedzialne za jakąś część gry lub mechanikę (feature) lub zespoły tematyczne np. programistów, artystów 3D, design, concept art.
Również we Flying Wild Hog rola producenta może się różnić w zależności od studia (Warszawa, Kraków, Rzeszów) oraz od rodzaju tworzonego projektu. Niestety, nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie, jaka jest rola producenta. Jedno jest pewne, musi to być osoba bardzo zdyscyplinowana, która nie tylko umie zaplanować pracę dla grupy, ale również dopilnować, aby zadania były wykonane na czas. Gdy jest to niemożliwe (przypadki losowe lub inne przeciwności losu), producent musi znaleźć sposób, aby cała produkcja nie ucierpiała.
Co trzeba wiedzieć, żeby zostać producentem?
Producent musi być graczem, powinien wiedzieć, z jakich elementów składa się gra, jakie zespoły się tworzą, a co ważniejsze, że pomiędzy nimi występują zależności, od których zależy, czy projekt, który stworzą będzie spójną całością, czy zbiorem poszczególnych elementów.
Producent musi mieć zdolności organizacyjne, być asertywny oraz potrafić się dobrze komunikować, tak, by inni go właściwie rozumieli. Niezmiernie ważna jest umiejętność przewidywania, określania ryzyka, planowania na wielu płaszczyznach jednocześnie oraz wytrwałość doprowadzania spraw do końca.
Przydać się może również zdolność do rozwiązywania konfliktów. Każdy producent może dążyć do zrozumienia i poznania każdej dziedziny tworzenia gier, natomiast nie musi być w nich specjalistą, gdyż nie powinien wchodzić w kompetencje innych członków zespołu.
Wyzwania
Jak każda praca, która wiąże się z kontaktami z ludźmi, wyzwanie dla producenta może stanowić bliska współpraca z przedstawicielami bardzo różnych dziedzin. Producent musi potrafić porozumieć się zarówno z programistami, designerami, artystami i animatorami. Powinien rozumieć jakie problemy napotykają poszczególne zespoły w czasie produkcji, wiedzieć z czego one wynikają i jak można je zniwelować lub usunąć.
Producent często musi planować pracę zespołu bez wystarczających danych, dzieje się tak zwłaszcza na początku produkcji, w fazie koncepcyjnej, w której zwykle bierze udział tylko niewielka część zespołu (chyba, że zespół jest naprawdę niewielki).
W skrócie
Podsumowując, rola producenta jest z jednej strony jedną z ciekawszych przy tworzeniu gier, z drugiej jest on przede wszystkim managerem i nie podejmuje decyzji kreatywnych. Pilnuje natomiast, żeby wizja była realizowana, dba o to, żeby poszczególne elementy projektu zostały stworzone i weszły do gry w odpowiednim momencie, a ona sama była dobrej jakości i wyszła na czas.
Produkcja jest zaangażowana w każdy etap projektu, od fazy koncepcyjnej zaczynając, poprzez zarządzanie, komunikację a na jej promocji kończąc. Jest to jedno z najbardziej wymagających i stresujących stanowisk w game devie, ale również dających ogromną satysfakcję, zwłaszcza gdy projekt pojawia się na rynku bez opóźnień i zbiera pozytywne recenzje od graczy.