Organizacja pracy programistów. Z czego korzystać?
Zarówno duże, jak i mniejsze projekty wymagają dobrej organizacji pracy. Każdy programista to ważne ogniwo, które musi sprawnie łączyć się z pozostałymi. Dzięki odpowiednim narzędziom można zwiększyć efektywność działań i poprawić organizację pracy koderów.
Poniżej przedstawiamy listę sześciu narzędzi, które warto wykorzystać do organizowania pracy programistów i pracy grupowej tak, aby działania poszczególnych osób, jak również całego zespołu, były jak najbardziej efektywne.
1. Git
Narzędzie znane chyba każdemu programiście. To jeden z najpopularniejszych rozproszonych systemów kontroli wersji. Git został udostępniony w 2005 roku i był dziełem dwóch programistów: Junio Hamano i Linusa Torvaldsa (pisaliśmy już o tej postaci w artykule „10 najlepszych programistów w historii”). To narzędzie jest cenione przede wszystkim za bardzo duże możliwości oraz wszechstronność. Git umożliwia błyskawiczne tworzenie nowych repozytoriów – wystarczy do tego jedno polecenie, nie trzeba instalować rozszerzeń, a repozytoria mają małe rozmiary. Narzędzie pozwala na wygodną pracę zarówno z małymi, jak i dużymi, rozbudowanymi projektami. Za jego pomocą można również pracować offline, ponieważ każdy programista posiada kopię repozytorium. Jednym z najpopularniejszych serwisów hostingu repozytoriów jest GitHub.
2. Asana
Bardzo popularny serwis do zarządzania projektami. Na początek tworzy się ich zarys, a poszczególnym pracownikom przydziela się zadania i ustala się terminy ich wykonania. Asana pozwala na łatwe wprowadzanie notatek i informacji na temat postępów prac. Standardowo można zaprosić do grupy 30 osób, ale istnieje możliwość rozszerzenia liczby współpracowników, chociaż konieczny jest wtedy kontakt z administratorami Asana. Dużą zaletą tego narzędzia jest przejrzystość, niezwykła intuicyjność nawigacji, wygodne skróty klawiszowe i łatwość delegowania zadań, a także ich przesuwanie na innych programistów w trakcie realizacji projektu. Asana posiada takie funkcje jak kalendarz, wiadomości, live chat, raporty, przechowywanie dokumentacji i plików. Można również zapewnić dostęp do projektu gościom (użytkownikom spoza grupy). Asana dostępna jest zarówno jako aplikacja webowa, jak i na urządzenia mobilne (iOS, Android).
3. Slack
To niezwykle modne narzędzie do komunikacji w grupie. Slack szturmem zdobył rynek komunikatorów (zadebiutował 12 lutego 2014 roku), ale nie o popularność przecież chodzi w przypadku użytecznych w pracy narzędzi. Slack to szybkość i wysoka funkcjonalność. Oczywiście można używać innych rozwiązań do komunikacji, ale jeśli zależy nam na wysokiej efektywności, najlepiej wybrać Slacka. Po pierwsze, znika problem poszukiwania wiadomości w przepełnionej skrzynce e-mail – całą komunikację można przenieść do aplikacji Slack i wszystko zgromadzić w jednym miejscu. Komunikator pozwala wydzielić kanał, na którym wszyscy programiści, zaangażowani w dany projekt, mogą swobodnie prowadzić dyskusję, a wszystkie jej wątki gromadzone są w jednym miejscu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, można również stworzyć mniejszą grupę, gdzie komunikacja będzie odbywała się tylko pomiędzy wybranymi osobami. Warto również wspomnieć o bardzo wygodnej wyszukiwarce Slacka, która posiada wiele różnych opcji i pozwala błyskawicznie odnaleźć nawet pojedynczy wątek dyskusji. Dzięki Snippetom komunikator pozwala również programistom dzielić się fragmentami kodu wraz z komentarzami. Slack dostępny jest także na urządzenia mobilne. Komunikator można bez problemu połączyć z różnymi aplikacjami i narzędziami webowymi.
4. Basecamp
Basecamp to platforma społecznościowa, aplikacja internetowa, oraz mobilna. Przede wszystkim to jednak narzędzie, pozwalające wygodnie nadzorować projekty bez względu na ich wielkość i stopień skomplikowania. Basecamp pozwala nie tylko planować zadania i je delegować, ale również w łatwy sposób umożliwia monitorowanie działań poszczególnych programistów. Użytkownicy platformy otrzymują do dyspozycji listy do zrobienia oraz dokumenty, a ponadto mogą dzielić się plikami i w wygodny sposób kontrolować czas poświęcony poszczególnym zadaniom. Basecamp pozwala na komunikację pomiędzy członkami zespołu, umożliwia komentowanie i prowadzenie dyskusji.
5. Trello
Trello to wygodna kontrola nad projektami. To zarządzanie nie tylko notatkami, ale również różnymi danymi i dzielenie się nimi. Mamy tam do dyspozycji tzw. Tablice (foldery, projekty), do których zaprasza się wszystkich programistów, biorących udział w projekcie, dzieląc się z nimi w ten sposób całą zawartością danej Tablicy. W tej ostatniej znajdują się Listy, które z kolei są zbiorami Kart (np. zadaniami). W każdej Tablicy mamy sekcje takie jak do zrobienia, w trakcie pracy oraz ukończone zadanie. Poszczególne czynności można delegować członkom zespołu i sprawdzać, nad czym aktualnie pracują, a także określać czas zakończenia poszczególnych zadań. Trello dostępne jest również na urządzenia mobilne.
6. JIRA
Bardzo ciekawe narzędzie do zarządzania projektami i do śledzenia błędów. JIRA może być dobrą alternatywą dla Asany lub Trello. Narzędzie pozwala tworzyć nie tylko zadania, ale również podzadania, umożliwia ich delegowanie, kontrolę czasu pracy, a także pozwala na wiele innych czynności. JIRA jest również wsparciem dla metodyk zwinnych (Agile) i ułatwia pracę ze Scrumem. Narzędzie jest bardzo intuicyjne w obsłudze, posiada bardzo wiele funkcji. JIRA może być dostępna w modelu usługi z wykorzystaniem hostingu producenta aplikacji (Atlassian), co wiąże się z koniecznością opłacania abonamentu lub na serwerze użytkownika (jednorazowa opłata).
Rzuć również okiem na nasz artykuł o „Zarządzaniu zespołem programistów”.