Mózg przy kodowaniu pracuje inaczej!
Neurobiolodzy z MIT, czyli słynnej amerykańskiej politechniki, odkryli, że podczas programowania ludzki mózg zachowuje się inaczej niż w przypadku nauki języków obcych, czy rozwiązywania zadań matematycznych. Odkrycie to może zaskakiwać, zwłaszcza że kodowanie było dość często kojarzone z nauką nowego języka i rozwiązywaniem problemów matematycznych. I słusznie z resztą - istnieje sporo podobieństw, ale dla samego mózgu wygląda to nieco inaczej.
Co więc dzieje się w mózgu człowieka podczas programowania? Przyjrzyjmy się badaniu!
Metodyka
Grupa badaczy wykonała funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (w skrócie fMRI - z angielskiego functional magnetic resonance imaging) na kilku uczestnikach badania, którzy rozwiązywali problemy programistyczne przy użyciu Pythona i ScratchJr.
Problemy do rozwiązania
Samo fMRI to wyspecjalizowana odmiana obrazowania metodą rezonansu magnetycznego, gdzie mierzony jest wzrost przepływu krwi i utlenowania aktywnej okolicy mózgu. Dużą rolę odgrywa tutaj fakt, że podczas aktywności komórek nerwowych zwiększa się ich zapotrzebowanie na tlen oraz nasila produkcja CO2 - a wzrost aktywności danego rejonu mierzy się wtedy na podstawie zależności intensywności sygnału rezonansu magnetycznego od poziomu natlenienia krwi.
Naukowcy byli więc w stanie ustalić, które części mózgu były najbardziej aktywne podczas kodowania.
Rezultaty
Nie było prawie żadnej aktywności w części mózgu odpowiedzialnej za naukę języka. Okazuje się, że programowanie uaktywnia coś, co określamy jako “multiple-demand network”, czyli system, który w neurobiologii oznacza tyle, że jednocześnie aktywnych jest wiele części mózgu, które odpowiadają za różne czynności kognitywne - co również uaktywnia się podczas rozwiązywania zadań matematycznych. Przy programowaniu wygląda to jednak jeszcze inaczej.
Badania dowiodły, że rozwiązywanie zadań matematycznych oraz problemów logicznych uaktywnia multiple-demand network w lewej półkuli mózgu, a zadania wymagające kreatywności, czy myślenia abstrakcyjnego bardziej polegają na prawej półkuli.
A programowanie uaktywnia multiple-demand network zarówno w lewej, jak i prawej półkuli mózgu (ScratchJr bardziej uaktywnił prawą półkulę). Odkrycie to zaprzecza więc temu, że mózg podczas kodowania zachowuje się tak samo, jak podczas nauki języka, czy przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Podsumowując więc, podczas gdy wszystkim się wydawało, że programowanie to czysta matma, albo coś podobnego do nauki języków, to okazuje się, że kodowanie to coś zupełnie innego - na swój sposób wyjątkowego.
Całą pracę naukową możecie przeczytać tutaj.