Microsoft Office przechodzi na emeryturę. Niech żyje Microsoft 365
Kończy się pewna epoka. Pracownicy biurowi będą musieli wprowadzić nieznaczną poprawkę w CV, że ogarniają zamiast pakietu “Microsoft Office” pakiet “Microsoft 365”. Sprawdź, co się zmieni przy okazji rebrandingu.
Emerytura Microsoft Office
Przez 30 lat narzędzia Microsoft Office towarzyszył pracownikom biurowym praktycznie każdego dnia pracy.
Wreszcie przyszedł czas na rebranding, dlatego wszystkie usługi z witryny Office.com oraz aplikacji mobilnej przejdą lifting ikon, a następnie schronią się pod skrzydłami marki “Microsoft 365”.
Spokojnie — aktualizacja nastąpi automatycznie najpóźniej z początkiem 2023 r., więc użytkownik nic nie będzie musiał zmieniać manualnie.
Konsekwencje rebrandingu pakietu Office
Usługi pakietu Office wraz z rebrandingiem przejdą na model subskrypcyjny z płatnościami co miesiąc. Nie każdemu to się może spodobać — już słyszę lament księgowości, która będzie miała więcej faktur do ogarnięcia.
Co prawda będzie można ponownie kupić jednorazowo usługę, natomiast nie liczcie na aktualizacje i najnowsze funkcje — za te każdorazowo trzeba będzie zapłacić.
Microsoft 365 Family
Są też dobre wiadomości — wcześniej wykupując dostęp do pakietu Office był on przypisany do komputera. Teraz wybierając pakiet rodzinny możesz udostępnić subskrypcję nawet 5 innym osobom.
Również ułatwi to korzystanie z funkcji pakietu Microsoft 365 online na urządzeniach mobilnych. W pakiecie rodzinnym również uzyskasz 1 TB przestrzeni dyskowej w chmurze oraz wsparcie pomocy technicznej.
Microsoft Clipchamp
Przedstawiam zastępcę Windows Movie Maker i bezpośrednie zagrożenie Apple iMovie. Oto nowe narzędzie dla subskrybentów Microsoft 365 dostępny w wariancie bezpłatnym i rozszerzonym w pakiecie Essentials za jedyne 51,99 zł miesięcznie lub 519,99 rocznie.
Wykupując rozszerzenie Microsoft Clipchamp uzyskasz dostęp do materiałów z biblioteki premiów i zestawu marki do zarządzania logo i kolorami.
Długo się zbierali
Już w 2019 roku można było odczuć ciśnienie na sprzedaż niezależnej licencji na każde narzędzie. Po 3 latach ostatecznie zamysł ten ewoluował w kompleksową usługę, za którą trzeba tylko regularnie płacić.
Teoretycznie zawsze mamy jakiś wybór. Jest bezpłatna libra, czy dyski Google’a, natomiast nie każdej firmie będzie odpowiadać takie rozwiązanie.
Problemy z szyfrowaniem
Jak donosi badacz WithSecure Harry Sintonen z SecurityWeek "Attackers who are able to get their hands on multiple messages can use the leaked ECB info to figure out the encrypted contents. More emails make this process easier and more accurate.”.
Microsoft wie o problemie szyfrowania wiadomości Microsoft 365 od stycznia 2022, natomiast żadne konkretne kroki nie zostały jeszcze podjęte. Powstała hipoteza, że największą trudnością jest aktualizacja w jednym czasie wszystkich aplikacji korzystających z OME.
Być może za kilka lat przejdą na metody szyfrowania kwantowego NIST.
Co przyniesie przyszłość?
Z dotychczasowych doniesień wiemy, że Microsoft chce uruchomić dodatkowe narzędzia, które umożliwią wyświetlanie użytkownikom planu dnia czy listę osób, które ich śledzą w mediach społecznościowych.
Ma to ułatwić pracę zdalną oraz nowe wzorce współpracy. Przekonamy się z początkiem 2023 r. co z tego wyjdzie w praktyce.
Jedno jest pewne, jeśli korzystasz z systemu Windows zapewne zaczniesz zauważać reklamy ich usług w najróżniejszych miejscach. Obecnie eksperymentują z Oreo i Teams — więc zobaczymy gdzie jeszcze udostępnią swoje powierzchnie reklamowe.