Jak znaleźć swoją niszę w projektowaniu UI/UX

Chcesz znaleźć swoje miejsce w projektowaniu! No dobrze, ale gdzie zacząć?
Znajomość pierwszego kroku może pomóc Ci nabrać rozpędu w tym niełatwym procesie. Niestety... ale większość projektantów nie wie, od czego zacząć, i wina nie leży po ich stronie.
Nikt Cię tego nie nauczy
...w szkołach projektowania ani na kursach internetowych
Wszyscy skupiają się na innych rzeczach:
- Jak korzystać z narzędzi projektowych,
- Teoria projektowania,
- Proces.
Dlatego dziś omówię pierwszy krok, jakim jest znalezienie i wybranie swojego miejsca zawodowego w projektowaniu.
3 główne sposoby rozpoczęcia procesu i podjęcia decyzji:
- W oparciu o poprzednie projekty,
- W oparciu o osobiste zainteresowania,
- W oparciu o zapotrzebowanie rynkowe.
Zacznijmy od decyzji podjętej na podstawie poprzednich projektów. Oto jak to zrobić, krok po kroku.
Krok 1: Zrób listę poprzednich projektów
Wymień wszystkie znaczące projekty, które wykonałeś. Duże, małe, z pracy na etacie, z pracy freelancera.
Można to zrobić za pomocą Notion, arkuszy Google, zwykłego tekstu lub na papierze. Nie próbuj filtrować i wymieniać wszystkiego, co przychodzi Ci do głowy.
Pierwsza kolumna to: nazwa projektu.
Krok 2: Wybierz kryteria oceny
W osobnych kolumnach wymień kryteria, które zastosujesz do oceny swoich dotychczasowych projektów. Kilka z nich jest dość oczywistych:
- Zapłata— jaka była zapłata za wykonanie zadania,
- Satysfakcja klienta— jaki był poziom satysfakcji klienta,
- Łatwość wykonania— czy praca była dla Ciebie łatwa, czy też niekoniecznie,
- Przyjemność— jak bardzo podobał Ci się ten projekt.
Jeśli jest coś jeszcze, co jest dla Ciebie ważne w danym projekcie, możesz to również dodać. Na przykład łatwość komunikacji z klientem. Jeśli lubisz pracować i łatwo przychodzi Ci rozmowa z klientami, również możesz to dodać. Oto kolejne kolumny Twojej tabeli oceny projektu.
Krok 3: Oceń swoje projekty
Użyj skali punktowej od 1 do 7. Dlaczego do 7, a nie do 10? Po prostu zaufaj mi w tej kwestii.
Oto przykład: najwyżej opłacany projekt otrzyma 7 punktów, a projekty niżej opłacane - 1. I tak dalej z pozostałymi kryteriami punktacji. Pamiętaj, że nie jest to nauka ścisła, więc nie myśl nad tym za dużo.
Celem tego ćwiczenia jest pomoc w zauważeniu rzeczy, które mogą umknąć podczas przechodzenia od projektu do projektu. Utwórz kolumnę OGÓLNEJ punktacji, w której obliczysz sumę punktów z wszystkich kryteriów.
Krok 4: Ocena wyników
Czy stosując tę punktację, udało Ci się wyłonić jakiegoś faworyta?
Czy potrafisz dostrzec jakieś podobieństwa między nimi?
- Typ rynku:Kryptowaluty, opieka zdrowotna, e-commerce itp.
- Rozmiar klienta: mały, średni, duży
- Platforma:IOS, Android, internetowa, wieloplatformowe
- Dojrzałość produktu: wczesna faza, rozwijany, dojrzały.
Jeśli wyłania się wyraźny wzór, możesz wykorzystać go jako podstawę do postawienia pierwszej hipotezy Twojego miejsca w zawodzie, którą będziesz mógł dalej badać. Później zdecydujesz, czy jest to coś dla ciebie.
Tutaj znajdziesz szablon, który możesz powielić i dodać własne projekty.
A co, jeśli Twoje wyniki są zbyt precyzyjne i nie ma w nich wyraźnego wzorca? W takim przypadku należy wziąć pod uwagę inne kryteria, takie jak osobiste zainteresowania czy zapotrzebowanie rynku.
Tak oto przedstawia się pierwszy krok do znalezienia swojej miejsca zawodowego w projektowaniu UI/UX.
Oryginał tekstu w języku angielskim przeczytasz tutaj.