Twoja firma rozwija się z każdym dniem, dostajesz nowe zlecenie, przy tym jesteś zakopany w kilku projektach, potrzebujesz nowego pracownika już “na wczoraj”. Co robisz? Wrzucasz ogłoszenie…
W tym artykule doradzimy, jak powinno się prawidłowo przeprowadzać rekrutację w IT, jakich narzędzi używać i z czego korzystać oraz o co dodatkowo zadbać, bo...
Ogłoszenie to nie wszystko
Zamieszczenie ogłoszenia na znanych portalach pracy nie jest już wystarczającym rozwiązaniem. Jeśli uważasz, że dobry programista “spadnie Ci z nieba”, to grubo się mylisz. Działania rekrutacyjne powinno się rozpocząć już z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. Poza tym większość z nich nie szuka aktywnie pracy, ponieważ często już ją mają. Dodatkowo, obecnie rekrutacje przebiegają pasywnie tzn. rekruterzy kontaktują się z programistami czy to przez LinkedIn, czy przez system poleceń pracowniczych ‒ to jednak nie wszystko. Rynek pracy IT jest rynkiem pracownika i to on decyduje, gdzie będzie będzie rozwijał swoją karierę zawodową. Dzisiaj, posiadanie dobrego specjalisty IT to przywilej, dlatego ogłoszenie powinno być zwieńczeniem działań employer brandingowych w Twojej firmie. Nim jednak przejdziemy do jego pisania, ważne, żebyś wiedział, jaki jest...
Profil kandydata
Programiści obecnie przebierają w ofertach. Są wybredni i bardzo wymagający. Chcą, by ich przyszły szef zapewnił im dobre warunki pracy, ciekawe, ambitne projekty oraz wysokie zarobki. Lubią, kiedy ogłoszenia są napisane precyzyjnie, zwięźle i zawierają wszystkie najważniejsze informacje. Przykłady idealnych ogłoszeń można znaleźć na Bulldogjob. Zawarto w nich najważniejsze punkty, które powinny się znaleźć w ofercie pracy. Stworzyli ją specjaliści HR dla programistów, uwzględniając ich potrzeby i wiedząc, na czym się ludzie z branży skupiają. Od programistów wymaga się konkretnych umiejętności. Stąd ważne jest, aby zaprezentować metodologię pracy, jaka jest przyjęta w Twojej firmie. W ten sposób przyszły pracownik wie na czym będzie stał. Takie informacje pomagają podjąć decyzję, czy praca jest dla niego. Dzięki temu twój biznes staje się “bardziej” profesjonalny i lepiej zorganizowany w oczach specjalisty IT, a w tym momencie dotykamy tematu…
Rola marki pracodawcy
Jeśli zastanawiasz się, czy jest to Ci potrzebne, to odpowiadamy - Tak! Koniecznie zwróć uwagę na ten zyskujący na popularności trend wśród pracodawców. Posiadanie silnej marki ma wiele zalet m.in. może doprowadzić do zmniejszenia kosztów rekrutacji. Obecnie budowanie wizerunku nie kończy się na rozmowach kwalifikacyjnych,targach pracy, czy wystąpieniach na uczelniach, ponieważ takie działania, to po prostu za mało. Pozyskanie specjalisty IT wymaga przyciągnięcia jego uwagi, poza tym przyszły pracownik chciałby być w “fajnej” firmie, a tym zajmuje się…
Employer branding
Branża ta jest odpowiedzialna za budowanie wizerunku pracodawcy. Można wyróżnić dwie gałęzie tej dziedziny - zewnętrzną, kierowaną do kandydatów na dane stanowisko oraz wewnętrzną, której działania skupiają się bezpośrednio na pracownikach firmy. Aby dobrze zaplanować zewnętrzny aspekt strategii employer brandingowej warto uwzględnić kilka elementów:
- Analiza branży
- Założenia, wartości biznesu
- Profil pracownika
- Dobra reputacja
Każdy pracodawca powinien wiedzieć, że budowanie wizerunku przedsiębiorstwa to długotrwały proces, który wymaga dużego zaangażowania.
Gdzie promować swój wizerunek?
To najbardziej popularne portale w Polsce, na których pracodawcy aktywnie prowadzą działania employer brandingowe. Na nich często zamieszcza się opinie, które stają się informacją zwrotną dla szefa weryfikującą skuteczność wewnętrznej i zewnętrznej polityki employer brandingowej oraz podstawą określającą kierunek ewentualnych zmian.
Ponadto te serwisy są kopalnią wiedzy dla kandydatów rozważających zatrudnienie w danej firmie i mogą mieć wpływ na podjęcie decyzji o aplikowaniu na jakieś stanowisko.
- Bulldogjob - jest platformą oferującą narzędzia dostosowane do branży IT podczas procesu rekrutacji. Głównymi zaletami serwisu są sutecznie prowadzone działania employer brandingowe oraz możliwość zamieszczania przez potencjalnych pracowników swoich wrażeń i ocen po interview, które są wizytówką firmy.
- GoldenLine tutaj pracownicy mogą wrzucać swoje opinie na temat firmy, w której pracują bądź pracowali. Oceniają możliwości jej rozwoju, przeciętne zarobki, atmosferę, dostęp do know-how etc. Na ich podstawie kandydaci wyrabiają sobie opinię na temat potencjalnego pracodawcy.
- Linkedin- w tym serwisie wrzuca się zazwyczaj branżowe posty. Ma on na celu budowanie marki pracowników, którzy są wizytówką Twojej firmy. Dodatkowo to właśnie z niego korzystają tzw. headhunterzy, którzy bezpośrednio kontaktują się z wybranymi kandydatami.
- Twitter jest to specyficzne narzędzie, które wymaga odpowiednich umiejętności. Jak wiadomo, informacje na serwisie mają ograniczoną liczbę ‒ 140 znaków, więc warto wiedzieć, jak używać hashtagów, mentionów. Firmy powinny się dzielić dobrymi newsami, mieć “odpowiednich” followersów etc.
O co powinieneś jeszcze zadbać?
- Zakładka na stronie: Kariera.
Jest to jeden z najważniejszych elementów kampanii employer brandingowej. Strona powinna być przejrzysta, posiadać swoje case study, wygląd, który budzi zaufanie. Informacje na stronie muszą być aktualne. Przestarzałe wpisy, komunikaty, ogłoszenia, działają tylko na Twoja niekorzyść. A zakładka “Kariera” to po prostu konieczność.
- Wyszukiwarki i działania pod kątem SEO
Najbardziej popularne wyszukiwarki to oczywiście Google (który jest najsilniejszym graczem na tym rynku), a także Bing (wymieniony bardziej z sympatii do wyszukiwarki i niechęci do opierania się tylko na Googlach:)). Zadbaj o promocję na nich. Kolejna sprawa to pozycjonowanie: większość firm nie zwraca uwagi, aby dostosować zakładkę Kariera pod kątem SEO, a to bardzo pomaga w promocji biznesu oraz w uzyskaniu nowego pracownika.
- Konkursy i programy kariery
Jest to niekonwencjonalna metoda, ale kto nie lubi konkursów. Tym bardziej, jeśli można wygrać świetne stanowisko w prestiżowej firmie. Zazwyczaj takie formy employer brandigowe stosuje wobec studentów m.in. EY.
Programy kariery są coraz bardziej popularne wśród pracodawców, którzy przyjmują pod swoje skrzydła studentów bądź absolwentów wyższych uczelni. W ten sposób zyskują wdzięcznych, wieloletnich pracowników, których szkolą, opiekują się nimi oraz wynagradzają za uczciwą pracę.
Działania employer brandingowe są niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy. Obecnie rynek IT należy do pracownika. Dlatego ważne jest, aby rozpocząć proces rekrutacyjny nawet z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. Jeśli potrzebujesz specjalisty IT “na już” zapoznaj się koniecznie z tym artykułem.