Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
26.11.20216 min
Justyna Szatan

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Imperium Riotu — co zbudowali w 15 lat?

Jak jedna gra wciągnęła do swojego świata miliony graczy. Sprawdź, jak rozwinęli się na przestrzeni ostatnich lat.

Imperium Riotu — co zbudowali w 15 lat?

Od kilku lat znam LoLa (League of Legends) i z fascynacją podziwiam, jak się stale rozwijają, dodając nowe gry, mody, skiny i w sumie co dusza zapragnie. Niestety mogę to tylko podziwiać z perspektywy obserwatora, ponieważ tak lamię, że nawet na botach mnie flame’owali. Dobrze, że zrobili TFT, który nie wymaga takiego zorientowania oko-ręka ?. Ale do rzeczy. Jako mierny gracz nie byłam tak zaangażowana jak niektórzy, więc sporo ciekawostek sprzedała mi do tekstu mainująca środkową aleję i przesyt asasynów, SassyButterblade. Oto wynik naszej dyskusji:

Riot Games — skąd się wzięli?

Za sprawą założycieli Brandona Becka i Marca Merrila — Riot powstał w 2006 r. z misją tworzenia i wydawania gier, koncentrujących się na potrzebach graczy. Flagowy LoL powstał dopiero w 2009 r. i dziś jest najczęściej odpalaną grą na PC na świecie. Na przestrzeni lat stworzyli całe uniwersum składające się na razie ze 157 postaci (stan na 25.11.2021), a każda z nich ma swoją historię, relację z innymi champami i swoisty charakter. Zawiłości świata zauroczyły miliony graczy na całym świecie, inspirując cała społeczność — co rozwinę w dalszej części artykułu. 


Riot Games to świetny team designerów, programistów, marketingowców, komentatorów i muzyków, ponieważ osiągają sukcesy na skalę światową. Ich gry można lubić lub nie, ale robotę wykonują świetnie.

Jako firma starają się mieć wpływ na otaczający ich świat. Angażują się w akcje społeczne, walczą z dyskryminacją, a nawet dokładają swoją cegiełkę do edukacji dzieci. Również organizują ciekawe eventy jak np. przekształcenie ogromnego pomnika Nautiliusa (jednego ze starszych champów) w sztuczną rafę koralową na obrzeżach Australii. Na pomniku umieszczono 40 000 nicków graczy, którzy wzięli udział w wydarzeniu.

Główne projekty na przestrzeni lat warte uwagi

Powstały różne tryby rozgrywek w LoLu, zazwyczaj sezonowe (jak teraz Spellbook), ale nieraz je przywracają lub na ich podstawie tworzą coś nowego. Osobiście uwielbiam URFa — nawet nie potrafiąc grać, można się dobrze bawić ?. Na platformie LoLa umieszczono też teamfight tactics — strategiczną rozgrywkę na heksach. W zakresie produkcji Riot Games powstały też inne powiązane produkcje:

  • Legends of Runeterra - karcianka,
  • Valorant - shooter pomiędzy CS, a Overwatchem,
  • Blade of the Ruined King - rpg strategiczny,
  • Hextech Mayhem - platformówka,


A to jeszcze nie koniec ich ambitnych planów, ponieważ  pracują nad grą pokroju Tekkena, a także MMO w swoim świecie. Na swoim koncie mają też grę planszową i komiksy. Niedawno też zakończył się pierwszy sezon Arcane na Netflixie, którego fabuła rozgrywa się w mieście znanym z uniwersum League of Legends — Piltover oraz jego mrocznej dzielnicy Zaun. Co ciekawe, pracę nad projektem zaczęli już w 2016 r. Wiemy, że na pewno pojawi się sezon 2, ale nie wiemy kiedy — na pewno nie w 2022 ?. 

Wielki szacun dla Riot Games za dopracowaną muzykę. Jako “League of Legends” na Spotify mają ponad 16 milionów słuchaczy tylko w tym miesiącu (listopad 2021). Na przestrzeni czasu dorobili się własnej wytwórni i wypromowali zespół Pentakill z 3 płytami na koncie, True Damage z singlem “Giants”, K/DA z singlem „Pop/Stars” oraz jako idolkę z własnym kontem na Twitterze Seraphine, która gościnnie miała swój udział w najnowszym wydaniu K/DA - All out.

W tym roku Riot zorganizował interaktywny koncert online z publicznością — gdzie Viego, tytułowy bohater jednej ze świeżych produkcji, za wszelką cenę starał się obalić para-bożków i zaskarbić sobie względy wyznawców Pentakilla. 

Riot w liczbach:

Czasami takie liczby są w stanie lepiej zobrazować skalę działań, więc poniżej te, które mnie zaciekawiły:

  • na rynku są zaledwie od 15 lat,
  • zatrudniają ponad 3000 pracowników,
  • pracują w 20 biurach rozsianych po całym świecie,
  • stworzyli 1251 skinów do postaci LoLa (w tym roku już o 5 więcej niż w 2020, więc ta liczba stale rośnie),
  • wprowadzili do świata 157 postaci z samego LoLa, a przecież ciągle do świata dołączają kolejne,
  • wymyślili ponad 200 przedmiotów w grze, które urozmaicają rozgrywki,
  • od 10 lat organizują mistrzostwa świata w LoLu — ważne imprezy na scenie e-sportowej,
  • obecnie wydano już 11.23 patch do LoLa, a wraz z nim w życie wszedł 12 preseason,
  • w październiku 2021 w produkcje Riot Games zagrało 180 milionów użytkowników,
  • średnio miesięcznie w samym LoLu swój wolny czas spędzają 103 miliony graczy (8 razy więcej niż w Dotę).
  • LoL jest 1 najpopularniejszą grą na świecie (Dane z Q1 TEO PC Games Impact Index 2021) i najchętniej streamowanym na Twitchu.

E-sport

Za pierwszą rozgrywkę e-sportową na świecie przyjmuje się rywalizację graczy z 19.10.1972 r. na Uniwersytecie Stanforda w Spacewar!. Wraz z rozwojem technologii, coraz więcej osób mogło sobie pozwolić na takie rozrywki, ale dopiero w latach 90 XX wieku zorganizowano większy event — Nintendo World Championships. 

Prawdziwy rozkwit e-sportu datuje się jednak na okolice 2009 r., gdy zaczęto organizować międzynarodowe turnieje, które z roku na rok przyciągały coraz więcej widzów. Największe imprezy organizuje Riot Games, który od 2011 r. prowadzi własne mistrzostwa w 12 światowych ligach. W tym roku wygrał team EDG - Edward Gaming (Chiny) - pokonali zeszłorocznych mistrzów świata DWG KIA z Korei. Na scenie międzynarodowej mamy nawet kilku polskich e-sportowców jak Jankos, Selfmade, Inspired, Czekolad, Vander czy Kikis. Najważniejszą polską ligą jest Ultraliga stworzona przez Polsat Games.

Popularność e-sportów rośnie, a sam LoL jest najczęściej streamowaną grą na Twitchu. Co ciekawe nawet można obstawiać wyniki meczów, a same w sobie mistrzostwa stają się ogromną imprezą. W Polsce mogliśmy cieszyć się podobnymi emocjami na IEM Katowice. W 2021 r. pula nagród finansowych w mistrzostwach międzynarodowych wynosiła 2 225 000 $.

Merch

Jak każdy świat, który pochłonął miliony graczy, dorabiają sobie na merchu. Możecie nabyć figurki w różnych rozmiarach champów w różnych skinach, bluzy, czapki i w sumie co dusza zapragnie. Kolczyki dla dziewczyny — proszę, urocze pluszaki pingwina czy porosków — oczywiście. Ceny w euroskach ?, ale kto bogatemu zabroni — trzeba mieć jakieś przyjemności w życiu. 

Ostatnio nawet mieli collab z Bershką, przygotowując oryginalną kolekcję ubrań, nawiązującą designami do postaci z Ligi. Największą furrorę w internecie zrobił Ezreal i wypuszczone przez bershkę legginsy, z nadrukiem jego twarzy tam, gdzie kończą się plecy… ?

Prywatnie bardzo im dziękuję za stworzenie Porosków — może posysam na tym aramie, ale chociaż czasem udawało mi się nakarmić ciachem te puchate słodziaki ?

Oczywiście istnieje też Riot Points — waluta w lidze, za którą kupujesz postacie, skiny do nich, ikonki i season passy. 

Community

Riot odwalił kawał dobrej roboty, ponieważ świat, jaki stworzyli dla swoich postaci, porwał miliony ludzi na świecie. Tworzą ogromne społeczności, które nierzadko stawiają dedykowane serwery discordowe, poświęcone roleplayom z uniwersum Runeterry, fanfiki, arty, cosplaye i wiele, wiele innych. Liga na wielu popularnych platformach ma swoje oddzielne kanały, co tylko potwierdza ogrom zainteresowania, jaki wokół siebie stworzyli. 

Ze względu też na ich prywatną misję odpowiadania na potrzeby gracza stale monitorują zachowania użytkowników podczas rozgrywek poprzez mechanizm reportów i honorów, które mogą Ci przyznać członkowie teamu po rozgrywce. Starają się w miarę możliwości ograniczać hejt i przeklinanie, co prywatnie uważam za słuszną i jednocześnie mega trudną misję. 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wraz z SassyButterblade przybliżyliśmy Wam nieco świat Riotu i zakochacie się w nim tak jak my. Podziwiam ich za rozmach i perfekcję, z jaką podchodzą do swoich projektów. Urzekają mnie smaczki w opisach postaci typu: ulubioną potrawą Janny jest natto czy Braum, który w podzięce za ochronę Yuumi, karmił ją rybami. Siatka kontaktów, małżeństwa i kłótni pomiędzy tamtejszymi krainami tylko ten świat ubarwiają.

Oczywiście liga jak każda gra ma swoje minusy — przeładowane przedmioty, niezbalansowane postacie, tak zwane noob champy i masa troli, które mogą zepsuć Ci zabawę, niszcząc wszystkie akcje. Ale oczywiście co kto lubi.

Daj znać w komentarzu czy sam grasz w LOLa i czy chciałbyś więcej artykułów ze świata gier, czy ogólnie szeroko pojętej fantastyki. Podziel się, kim najchętniej grasz i w jakiej roli. 

Masz może ulubiony skin? Ja nie mogę się zdecydować między MF mafia, a Janną pogodynką, natomiast SassyButterblade ma słabość do wielu skinów jak np. Blackwood Talon, Blood Moon Talon czy Spirit Blossom Yasuo ?

<p>Loading...</p>