Facebook walczy z treściami dotyczącymi nowego koronawirusa COVID-19
Facebook będzie usuwał content, który wspomina o COVID-19, chorobie powodowanej przez nowego koronawirusa SARS-CoV-2 w kontekście leczenia, zapobiegania lub czegokolwiek, co może wywołać ogólny niepokój.
Rzecznik Facebooka zapewnił w oświadczeniu dla Business Insider, że wdrożona została polityka zakazująca takiego contentu i reklam, również na ich facebookowym Marketplace. W oświadczeniu dla The Verge z kolei dodają, że chodzi o takie opinie, jak „maski są 100% gwarancją na uchronienie się przed chorobą.”
Facebook podczas epidemii
Facebook, podobnie do innych social mediów, jest pełen konwersacji, wątków i dyskusji podszytych paniką, a nawet szerzących dezinformację na temat COVID-19, na którą zapadło już ponad 79 000 ludzi na całym świecie. Użytkownicy Facebooka zwracają się również do tamtejszych grup o tematyce medycznej, aby hurtowo zamawiać maski, co może w rezultacie poważnie przeszkodzić profesjonalistom w walce z nowym wirusem.
Żeby tego było mało, inne firmy technologiczne również zetknęły się z falą niepożądanych aktywności w związku z nowym koronawirusem. Na przykład na Amazonie pojawiły się strony trzecie, które próbowały zawyżać ceny dla klientów szukających masek antywirusowych.
W związku z wybuchem epidemii, Facebook musiał również odwołać swoją obecność na wielu konferencjach, takich jak Game Developers Conference.
Polityka w praktyce
Pozycja Facebooka na temat dezinformacji związanej z COVID-19 jest podobna do tej przy szerzącym się contencie antyszczepionkowym. Rok temu firma twierdziła, że będzie usuwać grupy antyszczepionkowe oraz strony z nimi związane z rekomendacji, aby użytkownicy ich nie widzieli.
Niemniej jednak ich faktyczne działania budziły wątpliwości, ponieważ BuzzFeed News wyłapał w styczniu 2020 antyszczepionkowy content, który, według Facebooka, nie naruszał ich polityki.
Co więcej, Facebook był również krytykowany za dezinformację związaną z reklamami politycznymi. Dotyczyła ona m.in. takich claimów, jak „Donald Trump zamknie południową granicę”, po tym, gdy prezydent USA otwarcie oświadczył, że tego nie zrobi.
Jak zatem w praktyce wyjdzie walka Facebooka ze szkodliwym contentem dotyczącym COVID-19? Zobaczymy.
Podsumowanie
Wokół nowego wirusa nadal krąży wiele niepotwierdzonych i błędnych informacji. W czasach tak dużej niepewności związanej z zagrożeniem dla zdrowia i życia, ważne jest kierowanie się informacjami z pewnych źródeł, takich jak Światowa Organizacja Zdrowia, dlatego niepotwierdzone claimy i mylący content może uczynić więcej złego niż dobrego.
Miejmy tylko nadzieję, że tym razem Facebook stanie na wysokości zadania i nie zawali sprawy, tak jak w przypadku, chociażby, kampanii politycznych.