Canonical wybrał Fluttera jako domyślną platformę do tworzenia aplikacji
Canonical, firma wspierająca rozwój Ubuntu, ogłosiła jakiś czas temu, że Flutter jest od teraz ich domyślnym narzędziem, jeśli chodzi o tworzenie aplikacji desktopowych oraz mobilnych. Jest to o tyle ciekawe, ponieważ oznacza, że rezygnują oni z aplikacji natywnych na rzecz wieloplatformowego Fluttera, co może się nawet wiązać z rozpoczęciem szerszego trendu w świecie developerskim. Cała akcja może też mieć oczywiście na celu rozszerzenie ekosystemu Linuksa oraz zachęcenie większej ilości developerów do tworzenia aplikacji na Ubuntu.
Development wieloplatformowy nie oznacza tylko tyle, że programiści Linuksa będą pisać na inne platformy - oznacza to również, że programiści Fluttera rozwijający apki na inne platformy, będą mogli je również dostarczać dla Linuksa - jak mówi Rhys Davies, Product Manager z Ubuntu.
Pomimo że wsparcie aplikacji Flutterowych dla Linuksa jest dopiero w fazie beta, to jeszcze wcześniej Canonical zadeklarował, że zbuduje instalatory desktopowe dla Fluttera. Co więcej, Flutter SDK jest już obecnie dostępny w Snap Store, czyli sklepie z programami w Ubuntu, co znacznie ułatwi developerom rozpoczęcie tam pracy.
Dlaczego Flutter
Pomimo że deklaracja Canonicala pojawiła się na początku marca, to przez cały czas do teraz nie obyło się bez komentarzy uzupełniających wypowiedź Kena VanDine’a, Engineering Managera z Canonical, który powiedział właśnie, że Flutter stał się domyślnym rozwiązaniem dla Canonical przy tworzeniu aplikacji desktopowych i mobilnych. Rhys Davies zapewnia, że Canonical dołoży wszelkich starań, aby aplikacje flutterowe wyglądały na desktopie Ubuntu po prostu dobrze - co wiąże się również z prawidłowym działaniem.
Dodaje on, że Flutter może mimo wszystko wyglądać natywnie - a to dlatego, że wiele widgetów zostało właśnie zaprojektowanych na podstawie natywnych elementów desktopowych na Ubuntu.
Dodaje on też, że platforma Google’a jest bardziej wydajna od, na przykład, Electron, czyli frameworku do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu HTML, CSS oraz JavaScriptu. Co więcej, pomimo że Flutter może nie być aż tak wydajny jak inne platformy natywne to i tak radzi sobie na tyle dobrze, że możliwość tworzenia na wiele platform oraz systemów operacyjnych jest tutaj zdecydowanie czynnikiem przeważającym.
Ważną rzeczą jest też to, że Flutter jest open source - ta kwestia również została przywołana przez Daviesa. I jeśli ekosystem Linuksa to wykorzysta, to istnieje naprawdę spora szansa na jego znaczną ekspansję.
Jak zacząć z Flutterem na Ubuntu
Davies zachęca programistów do spróbowania z Flutterem na Ubuntu w celu przekazania późniejszego feedbacku - jak wiadomo, cały projekt jest mocno w fazie początkowej. Sama instalacja to proces wieloetapowy i wymagający trochę pracy - został on w całości opisany w tym artykule na blogu Canonical. Oprócz tego możecie również stamtąd dowiedzieć się, jak zdebugować prostą aplikację flutterową.
W całym procesie może się również przydać Ubuntu Desktop Installer, Curtin, czyli instalator, dzięki któremu będziemy w stanie szybko uruchomić Ubuntu oraz Subiquity - Ubuntu Server Installer i narzędzie o nazwie Make a Linux App.
Podsumowanie
Canocialowi mocno zależy na developerach Fulttera, ponieważ może to w znacznym stopniu rozszerzyć cały ekosystem Linuksa. Może to również oznaczać, że całkowicie zrezygnują oni z platform natywnych, a to może nawet zapoczątkować pewnego rodzaju tendencję w świecie developerskim.
No i jest to całkiem duże wydarzenie - Flutter jest jeszcze młody i fakt, że staje się domyślnym narzędziem dla tak istotnej dystrybucji Linuksa to dla nich dobre narzędzie promocyjne i marketingowe.