24.01.20235 min
Ilma Andrade

Ilma AndradeUX Designer - Migration and Support SpecialistInpsyde GmbH

7 terminów z zakresu UX, które musisz poznać przed rozmową kwalifikacyjną

Czy znasz te 7 terminów UX? Teraz, gdy rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, bądź osobą, która zna go od podszewki.

7 terminów z zakresu UX, które musisz poznać przed rozmową kwalifikacyjną

W przypadku niektórych firm technologicznych, gdy nasze portfolio prezentuje się całkiem nieźle, pytania techniczne mogą pojawić się szybko, już na pierwszej rozmowie.

W innych firmach natomiast, możesz przejść przez kilka rozmów, plus jakieś wyzwanie techniczne, zanim zostaniesz wybrany do przedstawienia go w sposób techniczny.

Podsumowując, różnie to bywa w zależności od firmy, ale jest to bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał zaprezentować swoją wiedzę z zakresu UX Designu.

Aby Ci w tym pomóc, przedstawię listę 7 terminów, oraz pokażę Ci jak je głębiej przeanalizować, dzięki czemu podjęte przez Ciebie decyzje w zakresie UX będą brzmiały przekonująco.

Bonus: Na zakończenie podpowiem, jak przyswoić i przećwiczyć te i więcej terminów UX.


Przewodnik po stylach

Kiedyś rekruter zapytał mnie na rozmowie kwalifikacyjnej, jak rozumiem przewodnik po stylach, a następnie jak wykorzystałbym go w swoim projekcie.

Co zatem należy rozumieć pod pojęciem przewodnik po stylach?

Prawda jest taka, że większość osób zna odpowiedź, ale podczas rozmowy kwalifikacyjnej wpadnie w panikę, tylko dlatego, że wcześniej nie pomyśleli o najlepszym sposobie wyjaśnienia tego terminu.

Tak więc przewodniki po stylach istnieją po to, aby projekt był spójny na różnych urządzeniach i stronach. Mogą być wykonane dla firmy, produktu, marki lub konkretnego projektu. Składają się z takich elementów jak kolory, przyciski, ikony, siatki, typografia i tak dalej.

A jeśli zapytają Cię o różnicę między design systemem a przewodnikiem po stylach?

No i znowu, wiele osób to wie, ale nigdy nie myślało o tym, jak wprowadzić to w życie.

Spójrz na nazwy, przewodnik po stylach poprowadzi Cię przez każdą potrzebę projektowania, podczas gdy design system niesie system.

A czym jest system? Co przychodzi ci do głowy?

- Humm...zestaw rzeczy pracujących razem jako części mechanizmu.... Jak np. układ nerwowy albo układ oddechowy w organizmie człowieka?

OK, więc gdy przełożymy to na produkt, czym może być design system?

- Czy tak może wyglądać interakcja projektu ze wszystkim innym?

Tak, design system jest bardziej złożony, więc przewodnik designu wchodzi do środka design systemu i staje się jego częścią.

Części składowe design systemu: Cele i wartości; Zasady projektowania; Tożsamość marki; Komponenty, wzory, elementy; Wytyczne, zasady użytkowania itp.

Można więc postrzegać design system jako bibliotekę, z której może korzystać każdy pracujący nad produktem, czyli takie osoby jak projektanci, deweloperzy, marketerzy itd.


Zrozumienie zasad projektowania

Podczas prezentacji swojego portfolio, być może będziesz musiał wiedzieć, jak omawiać każdą decyzję, którą podjąłeś, plus na niektórych rozmowach kwalifikacyjnych, mogą po prostu poprosić cię o opisanie lub wskazanie różnicy między niektórymi z tych terminów.


Typografia

Typografia nie bierze pod uwagę tylko wyglądu Twojej czcionki, to także spacje, wysokość wierszy, hierarchia, znaczenie, kolory, SEO, czy czytelność.

To oznacza, że powinieneś być w stanie z przekonaniem omówić, dlaczego wybrałeś daną czcionkę do swojego projektu, nie tylko na podstawie jej estetyki, ale także powodów, które stoją za kompozycją.


Kolory

UX Designerzy powinni być w stanie zrozumieć i wykorzystać kolory. Ważne jest tutaj, aby znać psychologię kolorów i jak zarządzać nimi w swoim projekcie.

Możesz omówić, dlaczego użyłeś takiego kontrastu, jaki był Twój zamiar podczas kierowania uwagi na dany element za pomocą koloru, lub czy pomyślałeś o dostępności podczas wybierania palety kolorów.


Makieta, prototyp, modele szkieletowe, prototypy low fidelity, prototypy high fidelity.

Czy wiesz, co oznacza każdy z tych terminów i w którym momencie projektu mógłbyś je wykorzystać?

Raz zapytali mnie o różnicę między makietą a prototypem. Na szczęście pracowałem nad projektem, w którym Product Manager zawsze prosił o makiety, kiedy ja chciałem dostarczać prototypy, więc byłem tego świadomy. Nie bardzo wiedziałem jak to wytłumaczyć, ale wiedziałem, o co chodzi.

Podstawowa różnica polega więc na tym, że makieta to prezentacja wiernie oddanego produktu i pokazuje nam, jak będzie wyglądał gotowy produkt.

Prototyp natomiast skupia się na funkcjach, możesz go wykorzystać do testowania i dać interesariuszom przedsmak tego, jak będzie wyglądał produkt.


Architektura informacji

Kiedyś rekruter zapytał mnie, jak rozumiem architekturę informacji.

Pozwólcie, że to wyjaśnię.

Strona i witryna mają w środku informacje, takie jak teksty, obrazy i inne elementy, prawda?

- No tak!

Informacje te powinny być uporządkowane, aby użytkownik wiedział, gdzie się znajduje i co dokładnie ma do zrobienia na danej stronie.

Teraz, kiedy wchodzisz na stronę internetową lub aplikację, ma ona wiele, wiele stron i ekranów z różnymi treściami, prawda?

- Mhm!

To tak jakbyś był w supermarkecie i szukał cebuli. Najpierw pójdziesz do alejki, gdzie jest napisane owoce i warzywa, potem poszukasz, po której stronie masz warzywa, i wtedy poszukasz swojej cebuli. I bingo, znalazłeś cebulę.

To samo z aplikacją czy stroną internetową, gdzie mamy np. mapę witryny i powinna być ona zorganizowana nie w sposób, który Ty uważasz za sensowny, ale w sposób, który Twoi użytkownicy uznają za sensowny.


Heurystyka – prawa UX – zasady Gestalt

Heurystyka, prawa UX i zasady Gestalt to zbiór najlepszych praktyk UX.

Pamiętaj o nich, ponieważ to one będą Twoimi najlepszymi przyjaciółmi podczas obrony Twoich decyzji związanych z UX Designem.


Bonus

Tak, nie jestem w stanie omówić każdego technicznego terminu w tylko jednym artykule, ale jak zawsze, utrzymuj postępy i każdego dnia staraj się zdobywać trochę więcej wiedzy, a będziesz w stanie dotrzeć wszędzie tam, gdzie chcesz.

Mam też dla Ciebie świetną wskazówkę, jak utrzymać progres każdego dnia podczas nauki UX Designu.

Ostatnio dowiedziałem się o UXCEL. Jest to bardzo pomocne dla każdego UX Designera, i nie ma znaczenia, czy jesteś Juniorem czy Seniorem ponieważ treść jest niesamowita i przyda Ci się w  Twojej podróży edukacyjne.

Platforma wykorzystuje gamifikację, aby ułatwić Ci naukę UX. Nie wiem czy kojarzysz Duolingo, ale jak dla mnie jest to bardzo podobne, tyle że dotyczy to UX Designu. Osobiście uwielbiam codziennie poświęcać przynajmniej 5 min na ćwiczenie swojej wiedzy w tej aplikacji.

Uxcel pomaga w nauce i doskonaleniu umiejętności projektowania dzięki interaktywnym kursom UX i testom umiejętności stworzonym specjalnie dla profesjonalnych projektantów.

<p>Loading...</p>