Diversity w polskim IT
 Frank Andrade
Frank Andrade

6 projektów w Pythonie, które ukończysz w weekend

Poznaj początkujące i zaawansowane projekty, które pomogą Ci udoskonalić Twój kod w Pythonie.
13.09.20225 min
6 projektów w Pythonie, które ukończysz w weekend

Nauka Pythona może być trudna. Nawet jeśli spędzisz mnóstwo czasu na oglądaniu filmów i czytaniu książek, ale finalnie nie potrafisz przełożyć tego na praktykę, tylko go zmarnujesz.


Dlatego też warto nieco pobrudzić sobie ręce różnymi projektami w Pythonie, żeby teorię przekuć w praktykę i faktycznie czegoś się nauczyć. Projekty pomogą Ci zebrać wszystko, czego się do tej pory nauczyłeś, utrzymać motywację, zbudować portfolio, a także wymyślić nowe sposoby podejścia do problemów i rozwiązania ich za pomocą kodu.


W tym artykule pokazuję kilka projektów, które pomogły mi ulepszyć mój kod w Pythonie. Mam nadzieję, że przydadzą się również Tobie. Są one ułożone według stopnia trudności, więc te dla początkujących znajdują się na początku, a dla zaawansowanych na końcu artykułu.

Kamień, papier, nożyce

Na pewno znasz tę prostą grę, rozgrywaną zazwyczaj pomiędzy dwiema osobami, w której każdy z graczy w tym samym czasie tworzy jeden z trzech kształtów za pomocą swojej dłoni. W tym projekcie dla początkujących nauczymy się, jak zaimplementować podstawowe rzeczy w Pythonie, takie jak listy, instrukcje warunkową if oraz funkcję input.

Celem jest stworzenie takiego systemu, aby kamień pokonywał nożyczki, ale przegrywał z papierem, a papier przegrywał z nożyczkami. Jeśli ten projekt brzmi dla Ciebie interesująco, sprawdź poradnik, który zawiera pełny kod tego projektu w Pythonie.

Kamień, papier, nożyce to jedna z prostszych gier, którą zakodujesz w Pythonie. Po ukończeniu tego projektu, możesz opracowywać bardziej skomplikowane gry z grafiką komputerową i fonotekami, np. z biblioteką PygamePoniżej wymienione zostały niektóre z gier, które można tworzyć za pomocą Pygame:

  • Kółko i krzyżyk
  • Wisielec
  • Zgadnij liczbę
  • Quiz
  • Snake

Narzędzie do zmiany nazw plików

Większość zadań wymaga sortowania folderów według daty lub zarządzania nazwami plików za pomocą predefiniowanej składni. Możesz to zrobić ręcznie, ale dzięki kodowi Pythona możesz zaoszczędzić sporo czasu.

Celem projektu jest zmiana nazw setek plików przechowywanych na komputerze tak, by łatwo można było rozpoznać każdy z nich. Aby każdy mógł go łatwo zlokalizować, można na przykład dodać datę utworzenia pliku w formacie "YYYY-MM-DD" do nazwy pliku.

Aby było to możliwe w Pythonie, musimy użyć modułu os, który jest w niego wbudowany. Udostępnia on funkcje do interakcji z systemem operacyjnym, dzięki czemu można użyć wielu funkcji za pomocą kodu Pythona. Ten tutorial pomoże Ci zaznajomić się z modułem os.

Kolejną biblioteką, która przyda się w tym projekcie, jest wbudowany pakiet o nazwie re. Ten pakiet pozwala na pracę z wyrażeniami regularnymi, które mogą okazać się przydatne w przypadku, gdy pojawią się pewne wzorce tekstowe, które chcesz wyodrębnić i ponownie wykorzystać w nazwie pliku.

Inne zadania systemu operacyjnego, które można wykonać za pomocą biblioteki os, to:

  • tworzenie wielu folderów i zmiana ich nazw,
  • usuwanie katalogów,
  • określenie bieżącego katalogu roboczego.

Automatyzacja arkuszy kalkulacyjnych

Powtarzalne czynności, takie jak aktualizowanie raportów w Excelu, mogą pochłonąć dużą ilość naszego czasu. Na szczęście biblioteka Pythona - openpyxl - pomoże nam zautomatyzować większość zadań, które musimy wykonać w Excelu.

Ten projekt to wykorzystanie kodu Pythona do wykonywania zadań Excela, takich jak tworzenie tabeli przestawnej, kreślenie wykresu, wprowadzanie formuł w Excelu i formatowanie arkusza raportu. Gdy skończymy pisać kod, wystarczy uruchomić skrypt, aby stworzyć raport taki jak ten poniżej.


Możesz nawet z tego stworzyć funkcję Pythona, przekonwertuj skrypt Pythona do pliku wykonywalnego (.exe) i zaplanuj wykonanie skryptu Pythona, aby utworzyć raport miesięczny, tygodniowy lub dzienny.

Python pomoże Ci zautomatyzować więcej zadań! Pomysłów na projekty związane z automatyzacją możesz poszukać w sieci.

Tworzenie graficznych interfejsów użytkownika (GUI)

Pisanie kodu w Pythonie jest fajne, ale wiesz, co jest jeszcze fajniejsze? Możliwość interakcji z Twoim kodem poprzez graficzny interfejs użytkownika, dzięki czemu każdy może przetestować to, co stworzyłeś.

Biblioteki Pythona: Tkinter, PyQt i Kivi pomogą Ci stworzyć GUI z przyciskami, oknami i wieloma innymi widżetami, które ułatwią użytkownikowi interakcję z Twoją aplikacją. Jeśli nigdy wcześniej nie tworzyłeś GUI, sprawdź darmowy kurs Tkintera.

Cel jest prosty - stwórz GUI dowolnego projektu, który już ukończyłeś. Możesz również stworzyć GUI z projektów wymienionych w tym artykule lub zaczerpnąć inspiracji z poniższej listy.

  • Aplikacja kalkulatora wieku: pozwala użytkownikom wpisać swoją datę urodzenia, po czym automatycznie wyświetli ich wiek.
  • Kalkulator: Jeśli kiedykolwiek stworzyłeś kalkulator podczas nauki Pythona, teraz nadszedł czas, aby wzbogacić go o GUI. Zainspiruj się kalkulatorem dołączonym do Twojego systemu operacyjnego.
  • Kalkulator walut: Zbuduj aplikację konwertera walut, która pozwala użytkownikom na wprowadzenie żądanej wartości w jednej walucie, po czym zwraca przeliczoną wartość w walucie docelowej.

Po prostu – stwórz portfolio

Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o stworzeniu strony internetowej, mam dobrą wiadomość - możesz to zrobić z Pythonem! Dwa z najbardziej popularnych frameworków do tworzenia stron internetowych w Pythonie to Django i Flask.

Django to wysokiej jakości framework do tworzenia aplikacji webowych napisany w Pythonie, który sprzyja szybkiemu kodzeniu. Jest szybki, skalowalny i poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa, dlatego też strony takie jak Instagram, Pinterest czy The Washington Post, zostały zbudowane przy użyciu Django. Z drugiej strony, Flask jest równie dobrym frameworkiem, który oferuje podstawowe funkcje aplikacji internetowej. Wymaga mniej kodowania, więc jest to doskonały framework do nauki podstaw przy tworzeniu strony internetowej.

Fajnym projektem dla początkujących w Django jest zbudowanie podstawowej strony z portfolio, aby wypromować swoją pracę. Zapewne Twoja pierwsza strona nie będzie wyglądała jak te nowoczesne z dobrze wyglądającym frontem, ale dzięki temu projektowi nauczysz się ważnych podstaw, takich jak renderowanie szablonu, dodawanie statycznych plików CSS, JavaScript i obrazów. Sprawdź ten tutorial, aby nauczyć się jeszcze więcej.

Jeśli chcesz bliżej poznać Flask lub Django, sprawdź ten kanał od Dennisa Ivy lub ten kanał od Corey Schafera, gdzie znajdziesz całą serię tutoriali dla obu frameworków.

System rekomendacji filmów

Czy zastanawiałeś/zastanawiałaś się kiedyś jak serwisy streamingowe takie jak Netflix, Hulu czy Amazon polecają nowy film do obejrzenia? Jest to nic innego jak system rekomendacji zbudowany przez inżynierów, który na podstawie różnych informacji o użytkownikach wybiera dla nas najlepszy film.

System rekomendacji to program, którego celem jest przewidywanie preferencji użytkownika względem określonego przedmiotu. W tym przypadku system rekomendacji na podstawie pewnych danych przewiduje filmy, które użytkownik chciałby obejrzeć. W Pythonie możemy wykorzystać biblioteki takie jak Pandas, NumPy i Scikit-learn do stworzenia silnika rekomendacji od podstawowych modeli do systemów rekomendacji opartych na treści i filtrowaniu kolaboratywnym.

Do realizacji tego projektu potrzebny jest zbiór danych zawierający tytuły filmów i przynajmniej opis fabuły. Dla celów tego projektu możesz użyć zbioru danych IMDb lub MovieLens. Natomiast w tym linku znajduje się kompletny przewodnik pokazujący jak stworzyć system rekomendacji filmów w Pythonie.

Powodzenia!

<p>Loading...</p>