Skuteczny film rekrutacyjny
Nakręcenie migawek z życia biura jest z pozoru proste. Przedstawiamy 6 wskazówek jak zrobić to dobrze.
Video króluje w mediach społecznościowych. Instagram, Twitter, Messenger - wszystkie platformy dostosowały swoje UI i algorytmy, by promować filmy. Powód jest prosty. Video sprzedaje lepiej niż jakikolwiek inny content. Właśnie dlatego wykorzystują to firmy - nie tylko do sprzedaży produktów i usług, ale również, by zareklamować się jako świetni pracodawcy, przyciągając uwagę najlepszych kandydatów.
Poznajcie doskonały przykład employer branding video firmy Dropbox:
Nagrywanie filmu w biurze ze współpracownikami wydaje się dość łatwe. Wystarczy zebrać kilka scen podczas lunchu, gry w piłkarzyki i losowych czynnościach biurowych. Proste, prawda?
Nie do końca.
W ubiegłym roku w Tooploox zdecydowaliśmy się na stworzenie własnego filmu rekrutacyjnego. Praca nad nim okazała się dość żmudna, ale wiele się nauczyliśmy, a efekty przerosły nasze oczekiwania.
Dlatego przedstawiamy 6 kluczowych wskazówek:
1. Określenie celu
Przede wszystkim zdecyduj, co chcesz osiągnąć. Zaprezentowanie Twojej firmy z każdej strony w jednym, krótkim filmie jest niemożliwe, dlatego trzeba się z tym pogodzić i zdecydować, które obszary będą kluczowe. Możesz skupić się na benefitach, możliwościach rozwoju, albo projektach. My postanowiliśmy wysunąć na pierwszy plan relacje między ludźmi, bo właśnie atmosfera sprawia, że Tooploox jest wyjątkowym miejscem.
2. Koncentracja na emocjach
Zastanów się nad wydźwiękiem filmu i emocjami, które chcesz wywołać u Twoich odbiorców. Powinien być poważny i formalny, czy bardziej komediowy i nietypowy? Jak chcesz, by widzowie poczuli się po jego obejrzeniu? Zaintrygowani, zachwyceni, zazdrośni, rozbawieni, czy wstrząśnięci? Pamiętaj jednak, by nie starać się na bycie zabawnym za wszelką cenę - to prawie nigdy nie wychodzi. ;)
3. Pokazanie prawdy
Bądź sobą! - brzmi jak totalny frazes, ale to naprawdę istotne! Jeśli pracujesz w banku, nie przedstawiaj swojej firmy jako centrum imprezowego wszechświata. Nie ubieraj pracowników software house'u w garnitury. Najważniejsze to przedstawić kulturę organizacji taką, jaka ona jest w rzeczywistości. Idąc za tą myślą - nie pokazuj z kolei szalonych balang, nawet jeśli pracujesz w software house'ie i kultura w Twojej organizacji jest nieformalna. Nie zajmujecie się nimi na co dzień, czyż nie?
4. Zaangażowanie pracowników
Zadbaj o to, by pracownicy włączyli się w proces kreatywny. Tworzą organizację i wiedzą o niej najwięcej, dlatego są drogocennym źródłem świetnych pomysłów. Do stworzenia filmu zatrudniliśmy IKONĘ, ale nasz team dyskutował o pomysłach i sugestiach przez cały czas. Podsunął koncepcje i inspiracje, które opracował zespół IKONY, dodając do nich swoje i prezentując nam ostatecznie 3 koncepcje scenariusza. Wtedy cała firma głosowała, który najbardziej nam się podoba.
5. Wsparcie fachowców
Prawie każdy może nakręcić film telefonem lub dobrym aparatem, a przynajmniej tak się może wydawać. Ale nagrywanie filmu nie jest tożsame z tworzeniem filmu - ten proces jest bardzo złożony. Dlatego jeśli nie masz doświadczenia z pisaniem scenariuszy, montażem i innymi kwestiami technicznymi, takimi jak dźwięk, oświetlenie, czy makijaż, najlepiej polegać na wiedzy profesjonalistów.
6. Wsparcie kota!
Internet kocha koty. Filmy z nimi są bardzo popularne i mają ogromne zasięgi. My mieliśmy to szczęście, że kot o imieniu Leon siłą rzeczy stał się bohaterem filmu. Mieliśmy w zanadrzu chwytającą za sercę historię: nasi pracownicy uratowali Leona z pobliskiego placu budowy.
Jeśli interesują Cię jego losy, obejrzyj video:
Nie masz kota pod ręką? Poszukaj innych wyjątkowych historii, na których możesz oprzeć scenariusz. Powodzenia (i dobrej zabawy) przy tworzeniu filmów rekrutacyjnych!