20.03.20185 min
Monika Otulakowska

Monika OtulakowskaHR Generalist iRonin

Personal Branding: HR

Co mówią o Tobie, gdy wychodzisz z pokoju? Wdrożenie kilku działań wpłynie na odbiór Ciebie jako godnego zaufania HR-owca, zapewniając długofalowe, pozytywne efekty.

Personal Branding: HR

W prosty sposób możesz stać się osobą, do której inni pracownicy i menedżerowie będą zgłaszać się po radę. Dobrym pomysłem na zadbanie o swój wizerunek wewnątrz firmy jest po prostu pozostanie sobą - bo tylko wtedy jesteśmy autentyczni i nie grozi nam wypalenie. Marka to też reprezentowane wartości - a chyba chcemy być utożsamiani z: zaufaniem, profesjonalizmem, szacunkiem czy skuteczną komunikacją? Akurat te kompetencje możesz reprezentować bez względu na to, jaki/a jesteś!

Dobrze wystartuj 

Od początku pokaż swoją otwartość i rozeznaj się w sytuacji - wielkość firmy jest tu nieistotna. W miarę możliwości porozmawiaj z każdym pracownikiem - a w przypadku dużych organizacji  - z kluczowymi osobami, np. team leaderami. Ankiety to nie rozwiązanie - chodzi o luźną rozmowę. To też nie moment na zadawanie pytań zamkniętych, bo na tym etapie to pracownicy mogą opowiedzieć Ci o swoim miejscu pracy. W ten sposób na starcie okazujesz zainteresowanie ich opinią, otrzymując bardzo cenne informacje.

Zacznij takie spotkanie od ice-breakera. Najlepiej byłoby, gdybyś Ty rozpoczął rozmowę, mówiąc parę słów o sobie i swoich pasjach. Liczy się autentyzm, nie kreowanie czegoś na siłę, a pracownik na pewno odpowie Ci tym samym.

Kilka podstawowych pytań, które warto zadać na tym etapie: 

  • Jaka jest Twoja rola w firmie i jak długo w niej pracujesz?
  • Co jest dla Ciebie wyzwaniem w pracy?
  • Co możesz powiedzieć o społeczności w firmie i pracy ogółem?
  • Opowiedz proszę o misji i wartościach firmy, jej kulturze organizacyjnej. 
  • Jaka jest nasz marka jako pracodawcy?
  • Jak możemy zaprezentować naszą firmę jako pracodawcę godnego polecenia? Jakich osób powinniśmy poszukiwać do zespołu? 
  • Co ja - jako HR-owiec w Twojej firmie - mogę dla Ciebie zrobić? 

Pytania mogą być podstawą do rozpoczęcia rozmowy, ale też zagadnieniami, które  pomogą, gdy rozmowa przestanie się kleić. Jednak nie warto sztywno się ich trzymać.

Pokaż, że HR-owiec to ,,też człowiek’’. Czasy spiętego pracownika działu kadr mamy już przecież za sobą. ;-) Mimo stresu, postaraj się wyluzować. Zebrane informacje pozwolą zaplanować odpowiednie działania, a Twoi rozmówcy - czując, że mają na nie wpływ - zobaczą w rozmowie wartość dla siebie.

Most między pracownikami, a szefem

Obie strony mają swoje potrzeby, a HR jest swoistym pośrednikiem w tej relacji. Jak wiadomo, najtrudniejsze zadanie to dogodzić wszystkim. Podstawową kwestią jest zbudowanie zaufania do siebie i swoich działań. Nic tak nie rujnuje tego typu relacji jak niespełniona obietnica - a przecież taka wpadka może zdarzyć się każdemu, szczególnie zabieganemu HR-owcowi.

Jak jej uniknąć? Korzystając z dóbr klarownej i wręcz dyplomatycznej komunikacji. Nic nie jest ,,na 100%”, ,,zawsze” lub ,,nigdy”. My, HR-owcy doskonale znamy uczucie, gdy musimy pozostać bezstronni. Skorzystaj więc z wyrażeń:

  • ,,Z tego, co mi wiadomo…”
  • ,,W mojej opinii…”
  • ,,Uważam, że…”
  • ,,Pozwól, że dopytam i wrócę do ciebie.”
  • ,,Wrócę do ciebie z ostateczną decyzją.”
  • ,,Gdybym ja był/a w takiej sytuacji…”
  • ,,Ja osobiście zrobiłbym/abym tak: (...), jednak decyzja należy do Ciebie”
  • ,,Niestety, nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ale postaram się dowiedzieć czegoś na ten temat”


Zapominamy, że pracownicy czasem chcą się po prostu wygadać. Nie chowajmy się za biurkiem, zgłaszając tylko, gdy mamy do nich ,,jakąś sprawę’’. Aranżujmy luźne rozmowy, pytajmy, co u nich słychać - bo jesteśmy od tego, by być wśród ludzi.

Zdarza się, że musisz podpytać pracownika o daną kwestię - wtedy nie zaszkodzi rozpocząć rozmowy od ,,Co u Ciebie słychać?’’. Znalazłeś/aś link do ciekawej publikacji, odkryłeś/aś sposób na bardziej produktywną pracą? Podziel się newsem ze społecznością pracowników. Może nawet wzbudzisz ciekawą dyskusję? Warto pokazać, że jesteś częścią społeczności, a nie tylko jej przestawicielem, angażując się w nią na każdym kroku.

Warto nienachalnie pytać pracowników o zdanie, wyłapując wątpliwości i trudności. Pamiętajmy, że gdy będą świadomi możliwości luźnej rozmowy, zwrócą się do nas z trudniejszymi problemami. Nie zrobią tego podczas sesji feedbacku czy innych oficjalnych sytuacji, albo i poprzez najlepiej skonstruowane, anonimowe ankiety.

Pamiętajmy o indywidualnym podejściu i ulubionym kanale komunikacji (rozmowa poprzez komunikator, e-mail, video, albo ta przy automacie do kawy). Sposób, w jaki rozmawiamy i znajomość potrzeb pracownika to klucz do zdobycia jego serca.

Współpraca z kadrą menedżerską

Nawet najlepsza strategia personalna nie zostanie wdrożona bez zaangażowania kadry menedżerskiej. To z liderami zespołów rozmawiamy o postępach w pracy teamu, oni też zgłoszą się do nas w trudnej sytuacji.

Na początku zaznacz jak informacje o sytuacji w projekcie, jak i o każdym z pracowników są dla Ciebie ważne i potrzebne - niekoniecznie do rocznego raportu, a raczej do rozwiązywania realnych problemów i wsparcia pracowników. Budowanie swojej marki wśród team leaderów i PM-ów to również dzielenie się informacją na temat dalszych planów HR-owych - które pokazuje, że HR manager pracuje nad wsparciem ich zespołów.

Wśród miliardów małych, codziennych zadań zapominamy również często o zwykłej regularności. Coroczny feedback to prawie przeżytek, a tendencja idzie w kierunku informacji zwrotnej dostarczanej stale (constant feedback). Dlatego dobrze, by HR-owiec wspierał kadrę menedżerską w aktualnie występujących problemach, nie ograniczając się do omawiania ich konsekwencji pod koniec roku. To profesjonalne działania HR-owca, który wspiera swoje zespołu na co dzień.

Wzorowy HR-owiec

Na początek warto zadać sobie pytania:

  • Czy jestem osobą, z którą chciałabym/chciałbym rozmawiać?
  • Czy dobrze czułabym/czułbym się w pracy w towarzystwie osoby takiej jak ja?

Przemyśl, z jakim HR-owcem chciałbyś/abyś współpracować. W mojej opinii powinna być to osoba:

  • tolerancyjna
  • nieulegająca pochopnie opiniom
  • poszukująca podstaw teoretycznych swojej pracy
  • konsultująca się z odbiorcami swoich działań
  • mająca szacunek dla każdej osoby z firmy 
  • potrafiąca rozmawiać z każdą osobą z zespołu - bez względu na to, czy jest to osoba sprzątająca biuro, księgowa, czy zarząd
  • która chwali i docenia innych
  • wyraża podziękowanie za współpracę
  • asertywna

Co o mnie sądzą inni?

Niektóre, przykładowe oznaki mogące zapewnić cię, że Twój wizerunek jest wiarygodny:

  • pracownicy wybierają Cię jako osobę pierwszego kontaktu w ramach zapytań, problemów, wątpliwości
  • w rozmowach padają słowa: ,,powiem to tylko Tobie”, “szczerze mówiąc”
  • pracownicy chętnie wypełniają dla Ciebie dokumenty, omawiają sprawy związane z HR, przekazują feedback w sposób bezproblemowy
  • rozmawiają z Tobą na luźne tematy, nie związane tylko z pracą
  • przychodzą zapytać Cię o zdanie
  • chcą spędzać z Tobą czas
  • podpytują Cię o kolejne plany działu HR i jak sobie radzisz z aktualnymi sprawami

A co, jeśli jest za późno?

To nie problem, jeśli źle miałeś/aś zły start lub wpadłeś/aś w rutynę w swojej firmie. Możesz zacząć wprowadzać dobre praktyki w każdej chwili. Zawsze jest dobry moment, by częściej rozmawiać z pracownikami, zmienić styl komunikacji, pójść na kurs z zakresu asertywności lub po prostu trochę wyluzować. :-)

<p>Loading...</p>