22.06.20225 min

Justyna SzatanRedakcja Bulldogjob

Czego HR może się nauczyć od kandydatów IT

Sprawdź 6 trików przydatnych w codziennej pracy rekrutera, których możesz się nauczyć od specjalistów IT i jednocześnie lepiej ich zrozumieć.

Czego HR może się nauczyć od kandydatów IT

W dzisiejszych (cyfrowych) czasach większość firm musi zaistnieć w sieci, co przekłada się na konieczność zatrudnienia IT (czy to in house, czy outsourcing). W Polsce mówimy o zapotrzebowaniu na ledwie 50-100 tysięcy specjalistów IT w 2022 r., natomiast US Labor szacuje, że globalnie mówimy o 40 milionach brakujących pracowników tej branży.

Powyższe potrzeby rynku wymuszają wyspecjalizowanie się rekruterów właśnie dla tej grupy zawodowej.

W tym artykule dowiesz się, czego możesz się nauczyć, przy współpracy z kandydatami z branży IT, co w perspektywie czasu pozwoli Ci dostrzec ich w nieco innej perspektywie i lepiej się z nimi dogadywać.


Więcej luzu

Jak powszechnie wiadomo, branża IT stroni od utartych schematów, kołowrotka korpo i wszelkich sztywnych zasad, które w sumie nie mają już takiego przełożenia na biznes jak np. dress code przy spotkaniach wyłącznie we własnym zespole. Dotyczy to też pracy zdalnej gdzie góra elegancka, a dół na plaży.

Nawet w marketingu odchodzi się od garniturowego stylu i coraz częściej na branżowych konferencjach można spotkać prelegentów w śmiesznej koszulce, wygodnych jeansach, snikersach i marynarce. 

Chcę przez to powiedzieć, że w kontakcie z branżą IT zdecydowanie bardziej opłaca się dać sobie więcej luzu. Przestrzeń na swobodną dyskusję i autentyczność, zazwyczaj rozluźnia atmosferę rozmowy kwalifikacyjnej.

Oczywiście nadal bądźmy profesjonalistami, ale nie oceniajmy już książek po okładce. Brak studiów wyższych, czy brak krawata na rozmowie nie znaczy, że się nie nadają.


Autentyczność

Wcześniej wspomniany luz mocno wiąże się z autentycznością. W świecie zdominowanym przez wyidealizowanego instagrama ludzie są wyczuleni na sztuczne i wyreżyserowane scenariusze. 

Pokaż firmę z innej perspektywy — jak ją widzą pracownicy. Skup się na kulturze organizacji, by to pracownicy stali się ambasadorami firmy. Każdy zadowolony pracownik, który czuje się doceniony i zaopiekowany poleci miejsce pracy swoim znajomym.

Więcej o budowaniu kultury organizacji, jej roli oraz sposobów na jej rewidowanie znajdziesz w 2 numerze Think IT Magazynu HR, który prowadzi nasza redakcja. Pobierz swój bezpłatny egzemplarz.


Simplifikacja

Jak widzisz lubię wszystko uporządkować w ciąg przyczynowo-skutkowy 😉 Poprzez simplifikację mam na myśli proste i zrozumiałe komunikaty.

Sama po pracy w korporacjach przez lata nauczyłam się pisać maile, które zostawiają wiele furtek i potencjalnych wyjaśnień. W praktyce nieraz te oczekiwane przez klienta lub przełożonego ściany tekstów nic nie wnosiły.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej, dlatego w przypadku branży IT zdecydowanie zalecam proste i krótkie komunikaty. Badania potwierdzają, że każdego dnia jesteśmy zalewani milionem informacji, co przekłada się na nasze skupienie, dlatego starajmy się streszczać, by nie stracić uwagi naszego odbiorcy.

Ściana tekstu, z której w praktyce nic nie wynika do niczego nie doprowadzi. Te same wnioski można ująć w 5 zdaniach i uwierz — specjalista IT to doceni. Będzie wdzięczny, że cenisz jego czas, starasz się przedstawiać fakty i konsekwencje danych decyzji. Dzięki temu będzie na bieżąco z działaniami firmy, a Ty z czasem wyćwiczysz się w tworzeniu przejrzystych treści. 


Przejrzystość

Bardzo ważny punkt dla specjalisty IT, przy podejmowaniu decyzji o aplikowaniu na dane stanowisko lub w ogóle o podjęciu rozmowy o ofercie pracy.

Od 4 lat prowadzimy Badanie Społeczności IT i za każdym razem jawność wynagrodzeń, konkretny opis przyszłych zadań oraz stos technologiczny przewijają się w czołówce czynników niezbędnych do podjęcia wiążącej decyzji o zmianie pracy. 

Nie kryj swoich kart — umiejętnie je wykorzystaj. Szczerość, autentyczność i zaufanie potrafią zdziałać cuda. Obrazuje to poniższa grafika z oczekiwaniami Midów:

Kliknij, aby powiększyć.

Podpowiem też, że głównymi motywatorami do zmiany pracy są właśnie zarobki, możliwość realnego rozwoju / awansu, elastyczne podejście do pracy i zdecydowanie atmosfera w firmie

Kliknij, aby powiększyć.

W naszym raporcie znajdziesz więcej kluczowych informacji z punktu widzenia specjalisty IT, więc zapraszamy do przeanalizowania go w wolnej chwili.


Krytyczne myślenie 

Z początku może być Ci ciężko. Ciągłe czepianie się szczegółów, skupianie na problemach i szukanie dziury w całym. Takie rozmowy nigdy nie należą do przyjemnych. Z drugiej strony praca specjalisty IT polega na rozwiązywaniu problemów różnej maści, analizowaniu ich, szukaniu nieszablonowych metod działania i dostarczanie produktu, zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Sama nauczyłam się kiedyś takiego podejścia, by rozłożyć najpierw potencjalne przeszkody na czynniki pierwsze, przygotować pod nie plan działania i w miarę możliwości je wyeliminować, a dopiero potem przejść do promocji korzyści.

Reasumując fakt, że kandydat jest dociekliwy, pyta o porażki firmy i sposoby zarządzania tylko potwierdzają jego zaangażowanie w rozmowę. Im więcej informacji kluczowych mu przekażesz, tym szybciej otrzymasz wiążącą decyzję.

Zamiast się zaperzać i opowiadać o firmie w samych superlatywach powiedź, jak Wy sobie poradziliście i jak w analogicznej sytuacji zachowałby się kandydat. Wchodząc w jego buty, więcej zyskasz.


Agile w HR

Dla niezorientowanych krótkie przypomnienie, że Agile Manifesto to metodologia / zbiór koncepcji, których celem jest zaplanowanie i egzekucja tego procesu. W idealnym świecie dobry plan gwarantuje sukces, optymalizację procesu, co przekłada się na oszczędność czasu, pracy i ostatecznie kosztów.

W kontekście HR chodzi o sensowne zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli:

  • kultura wzajemnej motywacji,
  • wspieranie pracowników w rozwoju,
  • adaptowanie się płynnie do potrzeb firmy i zespołów,
  • angażowanie pracowników w życie firmy.


Brzmi jak kaszka z mleczkiem, a w praktyce trzeba się nieźle nagimnastykować, by znaleźć punkty wspólne dla rosnącej grupy ludzi o różnym charakterze i wartościach. Nie zmienia to faktu, że taki sposób myślenia z czasem przynosi widoczne efekty.

Na zajawienie tematu Agile polecamy artykuł o jego mitach. Znajdziesz też w tej tematyce liczne materiały edukacyjne.

Dzięki przyswojeniu tej metodologii lepiej zrozumiesz wyzwania stojące przed specjalistami IT i będziecie mieli co najmniej jeden dodatkowy temat do rozmowy na przerwie na kawę. Relacje się same nie zbudują.


Skupienie na człowieku

Reasumując w przypadku rekrutowania specjalisty IT, aby odnieść satysfakcjonujący sukces, polecam przede wszystkim skupić się na jednostce — konkretnym człowieku. 

Szukaj kandydata, który będzie nie tylko miał niezbędne umiejętności, ale również odpowiednie podejście. Pomyśl, jaką energię wniesie do danego zespołu i czy wszyscy będą się dobrze czuli w swoim towarzystwie.

Niektórzy kandydaci będą mieli mniej doświadczenia, niż to było ujęte w ofercie, natomiast może mieć głowę nie od parady i chęć do nauki. Takich geniuszy, aż szkoda wypuścić z rąk — tym bardziej, jeśli są już zainteresowani Twoją firmą.

Szczerość i konkrety potrafią skruszyć nie jeden mur, pokaż mu wartości Twojej firmy w praktyce. Empatia i cierpliwość to ważne cnoty na wagę złota w tych czasach.

Mam nadzieję, że powyższe przykłady pozwolą Ci spojrzeć na specjalistę IT z nieco innej perspektywy. To oczywiście dopiero szczyt góry lodowej. Jestem ciekawa Twojej opinii — co jeszcze powinno się znaleźć na tej liście?

Czekam na Twoje przemyślenia w komentarzu 👇

<p>Loading...</p>