Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
28.06.20195 min
Bartłomiej Sopecki

Bartłomiej SopeckiJunior Front-End Developer

Programistyczne grupy wsparcia - blaski i cienie

Oto zalety i wady programistycznych grup dyskusyjnych na Facebooku i nie tylko.

Programistyczne grupy wsparcia - blaski i cienie

Grupy to nic innego jak społeczność, która powstaje w określonym celu. W tym konkretnym przypadku zadaniem takiej grupy powinno być wzajemne wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu problemów i rozwiewaniu wątpliwości, niezależnie od stopnia zaawansowania. Czy tak jest zawsze? Nie do końca. Podzielę się z Tobą wnioskami do, których doszedłem. 

Zacznijmy od mocnych stron.

Możliwość dzielenia się i czerpania wiedzy

Bardzo często założycielami takich grup są doświadczeni deweloperzy, którzy w miarę czasu i możliwości dzielą się swoją wiedzą i pomagają zrozumieć dany temat, nawet od podstaw. Szczególnie przydatne jest to przy prośbie o tzw. “code review”. Należy z tego czerpać pełnymi garściami. Najbardziej tyczy się to osób początkujących. Dla osób z większym doświadczeniem jest to okazja do szlifowania umiejętności miękkich, które coraz bardziej liczą się w branży IT

Często bywa tak , że osoby, które zdobywają swoje pierwsze doświadczenie zawodowe, również zaczynają pomagać osobom początkującym i to jest NAJLEPSZE, CO MOŻE BYĆ.

Szeroki wachlarz tematyczny i łatwość w odszukaniu pożądanej grupy 

Chyba nie ma już technologii, która nie miałaby swojej grupy wsparcia na FB. Niezależnie od tego czy jest to Java, JavaScript czy Python, odnalezienie i dołączenie do takiej grupy jest banalnie proste. Kiedy już tam jesteśmy, możemy przeszukiwać jej zasoby pod kątem interesującego nas tematu/problemu albo po prostu zapytać. Do tego szukania jeszcze wrócę ;)

Możliwość zebrania grupy pod wspólny projekt

Jak dla mnie to chyba najfajniejsza możliwość. Od czasu do czasu widzę posty, których autorzy chcą stworzyć wspólnie jakiś projekt. Opcja ta cieszy się zazwyczaj dużym odzewem. 

Szansa na pokazanie się rekruterom

Część grup jest poświęcona całkowicie ogłoszeniom z ofertami pracy oraz deklaracjom ich poszukiwania. Rekruterzy bardzo często je odwiedzają i “wyławiają” kandydatów do pracy. Dla osób szukających to dobry sposób na pokazanie się z jak najlepszej strony. Nie tylko od strony technicznej (portfolio), ale też od strony umiejętności miękkich.


Czas na drugą stronę medalu - słabostki.

Pozwolę sobie podzielić tą część na kilka mniejszych, tak, żeby pokazać problem z jak najszerszej perspektywy. Na początek grzeszki szukających informacji.

LENISTWO - przede wszystkim

Bardzo często widzę jak osoby, które szukają pomocy, wcześniej nie zadały sobie trudu znalezienia rozwiązania na własną rękę. Poza grupami jest przecież dokumentacja techniczna lub bardzo popularne StackOverflow. Wklepanie w wyszukiwarkę odpowiedniej frazy załatwiłoby sprawę znacznie szybciej, niż czekanie na odpowiedź na grupie. Sprawa nie dotyczy osób kompletnie początkujących i im można wybaczyć :)

Niestosowanie się do regulaminu grupy

Ze spraw formalnych chyba najpoważniejszy problem. Dlaczego? Cóż… Grupy wsparcia to też rodzaj społeczności. Każda rządzi się swoimi prawami, które powstają dla lepszego i bardziej przejrzystego funkcjonowania grupy. Znacznie lepiej poruszać się po treściach zawartych na grupie, kiedy użytkownicy stosują się do zasad. Dotyczy to WSZYSTKICH :) 

Brak kodu lub skopiowanie go do treści postu

Czytelność? ŻADNA. Przydatność? ŻADNA. Możliwości pomocy? ŻADNA ;) Wnioski? Przed poproszeniem o pomoc w rozwiązaniu problemu programistycznego, swój kod wrzuć na codepen, jsfiddle czy jsbin i dopiero go udostępnij. Post zyska na czytelności i opcje pomocy znacznie się poszerzą. Na każdej z wymienionych przeze mnie stronie są dostępne narzędzia sprawdzające poprawność kodu. Dzięki temu pomocnik będzie od razu widział, w czym rzecz i szybciej uzyskasz pomoc. Proste, prawda? 

Lanie wody i mało konkretne pytania

Kiedy pytanie jest zbyt ogólne, nie da się na nie w sposób jasny i klarowny odpowiedzieć. Bądź konkretny. Nawet jeśli masz kilka problemów, zajmij się jednym na raz. Jeśli są ze sobą połączone, to po prostu je wypunktuj. Napisz krótkie konkretne pytanie, które możesz poprzedzić dwoma zdaniami opisującymi problem. To wszystko.

Pamiętaj też, że częstą odpowiedzią na Twoje pytanie może być “TO ZALEŻY” ;) Poświęć chwilę na przemyślenie pytania ;)


Przyszedł czas na błędy, które popełniają Ci, którzy odpowiadają na pytania i pomagają :)

Wrzucanie wszystkich szukających do jednego wora

To najczęściej spotykane zjawisko, które zaobserwowałem. Pamiętasz co napisałem apropos lenistwa szukających? Nie zawsze tak jest. Czasami ludzie nie potrafią znaleźć odpowiedzi na swoje pytanie w sieci lub do końca nie potrafią zrozumieć rozwiązania, na które natrafili. Dotyczy to szczególnie osób początkujących i jest to normalne. Społeczność grup często o tym zapomina i traktuje każdego z góry, co  nie jest sprawiedliwe. 

Rozwiązanie? EMPATIA. ;) Warto też pamiętać o tym, że dostępność materiałów do nauki jest w tej chwili olbrzymia i początkujący będzie miał duży problem z wybraniem tych najbardziej wartościowych.

Wyganianie na StackOverflow i inne fora

Nie wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą SO. Czasami padają pytania typu “Które rozwiązanie jest lepsze w tym przypadku?”. Jeśli przy takim pytaniu starsi stażem ludzie wyganiają na SO, to umówmy się - słabo. 

Takie pytania sam zadawałem podczas kursu, bo nie umiałem zdecydować. Najzwyczajniej w świecie brakowało mi doświadczenia do podjęcia decyzji. Dzielenie się wiedzą to nie tylko StackOverflow. to przede wszystkim wymiana doświadczeń lub dzielenie się nimi z młodszymi stażem. 

Mało konkretne code-review

Często widzę opinie w stylu “nie patrzyłem w kod, ale nie podoba mi się ta strona”. Serio? Jaką wartość merytoryczną ma taka wiadomość? Jak dla mnie - żadną. Serio. Ocena portfolio to przecież nie tylko opinia w stylu “podoba mi się”, bo to jest akurat subiektywna opinia. Znacznie ważniejszym aspektem jest ocena czystości kodu, prawidłowego zastosowania metodyk, czy semantyki, np. w HTML-u. Jak już udzielasz code-review - RÓB TO PORZĄDNIE. Poprzyj swoje uwagi konkretnymi przykładami :)


Tak na sam koniec, mała uwaga do osób zarządzających grupami wsparcia: Nie bądźcie zbyt pobłażliwi wobec rażących naruszeń regulaminu grupy i ogólnych zasad dobrego wychowania. SERIO. Grupa traci znacznie więcej, kiedy osoby, które nie potrafią w sposób kulturalny dyskutować, unikają kary w postaci BANA np. :) 

Podsumowanie

Grupy wsparcia dla programistów i adeptów programowania to miejsca z niesamowitymi możliwościami wymieniania się wiedzą, doświadczeniami, czy nowinkami. Warto zadbać o to, żeby korzystało się z pomocy społeczności jak najlepiej i na to właśnie każdy ma wpływ. Największą siła i słabością społeczności jest jej rozmiar :) Pamiętajmy o tym. :)

<p>Loading...</p>