Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Flutter 2.2 najlepszym wydaniem do tej pory?

Poznaj nowości we Flutter 2.2, czyli najnowszym wydaniu tego narzędzia. Dowiedz się też, czy to faktycznie najlepsze wersja jak dotąd.
Flutter 2.2 najlepszym wydaniem do tej pory?

Google ogłosił premierę Fluttera 2.2 podczas drugiego dnia swojej konferencji Google I/O. Flutter to open source’owy zestaw narzędzi do tworzenia natywnych aplikacji na każde urządzenie z poziomu pojedynczej platformy - dzięki temu nie trzeba korzystać z osobnych narzędzi, co umożliwia szybsze i łatwiejsze tworzenie apek przy pomocy jednego Fluttera. 

Tim Sneath, Product Manager Fluttera, twierdzi, że 2.2 jest najlepszym jak do tej pory wydaniem, znacznie ułatwiając developerom monetyzowanie swoich aplikacji, umożliwiając im lepsze wykorzystanie chmury oraz dając im nowe API. Programiści dostaną również nowe narzędzia, które pomogą im wyeliminować masę błędów w ich apkach oraz zwiększyć ich wydajność i zredukować rozmiar pakietów. 

O Fluterze 2.2 pisaliśmy już pokrótce w tym artykule, ale poniżej dokładniej przyjrzymy się najważniejszym zmianom w tej platformie. Przekonajmy się sami, czy Tim Sneath miał rację, twierdząc, że 2.2 daje o wiele więcej, niż poprzednie wersje.


Usprawnienia w wersji 2.2

W wydaniu 2.0 twórcy Fluttera wprowadzili stabilną funkcję null safety, która jest efektem użycia Dart 2.12. Funkcja ta pozwala developerom na określenie bezpośrednio z poziomu kodu, czy zmienna lub wartość mogą być nullem - Flutter 2.2 sprawia, że null safety jest już domyślnie w każdym projekcie. Warto również dodać, że funkcja ta znajduje się w też Kotlinie i może pomóc w zredukowaniu ilości błędów związanych z null pointer. 

Oprócz tego, Flutter 2.2 wprowadza również trochę usprawnień poprawiających wydajność platformy. Tworząc aplikacje webowe, programiści będą od teraz mogli, na przykład, tworzyć cache swoich zasobów w tle, korzystając do tego z service workerów. 

Co więcej, w Androidzie możesz korzystać z komponentów odroczonych, co pozwala na pobieranie komponentów flutterowych w czasie wykonywania według potrzeb i umożliwia zmiejszenie rozmiaru aplikacji. W przypadku systemu iOS możesz też wstępnie skompilować shadery, aby animacje były płynniejsze, gdy uruchamiamy je po raz pierwszy.

Mamy tutaj również nowe narzędzia w DevTools, które pozwalają na analizę zużycia pamięci w aplikacji, umożliwiając znalezienie i wyeliminowanie problematycznych obszarów. Twórcy wykonali również trochę pracy, aby aplikacje webowe były o wiele bardziej przystępne. Co więcej, pojawiła się też nowa wtyczka do płatności, która pozwala developerom przetwarzać płatności za elementy fizyczne na iOS oraz Androidzie.

Teraz przejdźmy jeszcze do Darta, czyli obiektowego języka programowania ogólnego przeznaczenia stworzonego przez Google - wraz z nowym wydaniem Fluttera dotarł on do wersji 2.13. Foreign Function Interface, czyli mechanizm, za pomocą którego program napisany w jednym języku programowania może wywoływać procedury lub korzystać z usług napisanych w innym języku, już w Darcie 2.12 był oznaczony jako stabilny, a wersja 2.13 daje mu tablice i pakowane struktury. Dart 2.13 dodaje również obsługę aliasów.

A teraz przyjrzymy się nowościom we Flutterze, jeśli chodzi o nowe platformy.


Nowe platformy

Kolejną zmianą, którą Google wprowadził we Flutterze, jest dodanie możliwość tworzenia aplikacji na Tizen. Jest to otwarty system operacyjny oparty na Linuksie, który Samsung wykorzystuje na swoich urządzeniach smart, takich jak telewizory, czy smartwatche. Aplikacje na ten system można standardowo tworzyć w JavaScript, C++, oraz C#, a obsługa Fluttera jest już bardzo obiecująca, pomimo że to dopiero początek.

Następną platformą, którą będzie obsługiwał Flutter jest UWP, czyli Universal Windows Platform, a przy jej pomocy tworzy się wiele współczesnych aplikacji na system Windows 10. Obsługa UWP daje możliwości tworzenia we Flutterze aplikacji windowsowych, które wyglądają na o wiele bardziej natywnie.


Podsumowanie

Flutter cały czas bardzo się rozwija - w Play Store jest już ponad 200 000 aplikacji, a platform, na które można tworzyć aplikacje, jest również coraz więcej. Ostatnio Flutter zrobił dosyć spory postęp, bo wraz z wersją 2.0 można było już spokojnie tworzyć aplikacje webowe, a jakiś czas temu pojawiła się również możliwość tworzenia apek desktopowych na Linuksa

Czy naprawdę myślicie, że Tim Sneath miał rację. Czy wydanie 2.2 daje nam aż tak dużo, że jest to najlepsze wydanie Fluttera?

Rozpocznij dyskusję

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej