Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Flutter, ML i Android: co nowego dla developerów po Google I/O 2021

Mateusz Lewandowski Content Specialist / Bulldogjob
Sprawdź, jakie nowości czekają na developerów po Google I/O 2021, jeśli chodzi m.in. o Androida, Fluttera i Uczenie maszynowe.
Flutter, ML i Android: co nowego dla developerów po Google I/O 2021

Google zakończył właśnie swój keynote developerski, który odbył się podczas konferencji Google I/O 2021. Zapowiedziano tam wiele zmian dotyczących produktów dla programistów oraz platformy Google Developers. 

Na początku podkreślono, że technologia odegrała niezwykle ważną rolę w czasie pandemii - pomagając nam być razem, lecz na odległość, oraz ułatwiając takie codzienne czynności, jak robienie zakupów online. Developerzy z całego świata połączyli siły, aby rozwiązywać problemy, które pojawiły się podczas pandemii nowego koronawirusa - a problemy te rozwiązano przy użyciu najnowszych technologii. 

Nie przedłużając, w artykule tym przyjrzymy się wszystkim najważniejszym zmianom, które zapowiedziano podczas Developer Keynote na Google I/O 2021.


Android

W tej części skupiono się na zmianach developerskich w dostępnej już wersji beta Andoida 12. Pierwszą rzeczą jest możliwość wprowadzenia funkcji, które pomogą użytkownikom zrozumieć, w jaki sposób system operacyjny Google’a wykorzystuje ich dane - w tym celu wprowadzono m.in. nowe API oraz nowe pozwolenia umożliwiające użytkownikom zdecydowanie, ile danych chcą faktycznie przekazać. 

Wprowadzono też trochę zmian dotyczących wydajności i działania Androida - skupiono się tutaj na App Standby Bucket i Foreground Service. Jeśli chodzi o ten pierwszy element, to wprowadzono na przykład nowy Standby Bucket, który ogranicza to, co Android robi w tle, ale w taki sposób, aby nie było to nieprzewidywalne - nacisk został położony na transparentność. 

Foreground Service pomagają natomiast w interakcji z aplikacjami, które działają w tle. Ze względu jednak na to, że developerzy nieprawidłowo ich czasem używają, od teraz Foreground Services mogą zostać uruchomione tylko dla akcji wykonywanych przez użytkowników, zdarzeń zewnętrznych i dla działań w tle, które muszą zostać natychmiast uruchomione. Co więcej, programiści będą mogli w znaczny sposób poprawić UX swoich aplikacji dzięki nowym widżetom oraz animacjom. 

Wczoraj dowiedzieliśmy się też, że Android 12 mocno zmieni swój wygląd. Nowy design o nazwie “Material You” m.in. pozwoli użytkownikom samemu dostosować kolory systemu na swoich urządzeniach, a nawet dopasuje się do kolorów otoczenia. Poniżej możecie zobaczyć, jak to wygląda:


Android 12 jest już ogólnie dostępny w wersji beta do developmentu i testów - można również wysyłać feedback. “Dwunastkę” pobierzesz stąd


Flutter

Tutaj przedstawiono nam nową wersję Fluttera, czyli Flutter 2.2. Poniżej przyjrzymy się najważniejszym usprawnieniom.

Po pierwsze, poprawiono obsługę wersji beta Flutter on Desktop - dzięki temu developerom będzie o wiele łatwiej tworzyć aplikacji na Windowsa, macOS, czy na Linuksa, korzystając z pojedynczej bazy kodu. Co więcej, null safety jest od teraz domyślne - ma to pomóc w wyeliminowaniu całej masy błędów związanych z obsługą nulli, usprawnieniu wydajności oraz zredukowaniu rozmiaru pakietów.

Ulepszono również Flutter Devtools, tak aby programiści mogli lepiej zrozumieć, jak w ich aplikacjach alokowana jest pamięć. Dosyć istotnym usprawnieniem jest też możliwość połączenia się z ekosystemem Google’a - chodzi tutaj m.in. o Google Cloud, Google Ad Manager i Google Pay.

Tak na marginesie, to obecnie jest ponad 200 000 aplikacji w Play Store, które zostały stworzone przy pomocy Fluttera, a firmy takie jak Toyota, Canonical, czy Microsoft Surface, chcą pomóc w tworzeniu flutterowych apek na jeszcze większą liczbę urządzeń. Flutter pomaga też zwiększyć produktywność zespołów - z tego właśnie powodu korzysta z niego ByteDance, czyli firma, która odpowiada za stworzenie TikToka. 


Uczenie maszynowe

Developerzy nie muszą już teraz być ekspertami w ML, żeby tworzyć rozwiązania, które wykorzystują uczenie maszynowe - Google stara się rozwijać swoją platformę w taki sposób, aby programiści mogli bez problemu korzystać z rozwiązań ML, niezależnie od tego, czy chodzi o development webowy, mobilny, czy chmurę obliczeniową. 

Powiedzmy, że masz pomysł na aplikację mobilną, która reaguje na różne dźwięki w Twoim otoczeniu - np. ruch drogowy, śpiew ptaków, czy muzykę. Po pierwsze, musisz poszukać istniejących już modeli - i tutaj z pomocą przychodzi nam TensorFlow Hub, który zawiera mnóstwo wyszkolonych wcześniej modeli, które można od razu wykorzystywać.

Wbudowanie takiego modelu w aplikacje będzie wymagało specjalnych API, które Google również może Ci zapewnić. Co więcej, dzięki TensorFlow Lite będzie można zautomatyzować wszystkie kroki wymagane do nauczenia Twojego modelu dźwięków, które Twoja aplikacja ma rozpoznawać.


Podsumowanie

Powyższe to tylko część zmian, które pojawiły się podczas keynote dla developerów na Google I/O 2021. Przedstawiono tam również zmiany dotyczące developmentu webowego i narzędzia Firebase. Całość keynote developerskiego możesz obejrzeć poniżej:

Rozpocznij dyskusję

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej