4.03.20213 min

Redakcja Bulldogjob

Flutter 2.0 umożliwia tworzenie aplikacji webowych!

Google udostępnił właśnie Flutter 2.0. Najnowsza wersja umożliwia development aplikacji webowych po raz pierwszy w historii frameworku.

Flutter 2.0 umożliwia tworzenie aplikacji webowych!

Google wydał właśnie Flutter 2, czyli nową wersję swojego frameworku do tworzenia aplikacji na wielu platformach naraz. Największą zmianą w nowej wersji jest to, że Flutter oferuje od teraz możliwość tworzenia aplikacji webowych. Budowanie na plaformę web jest dostępne w stable channel Fluttera, a więc możliwe jest korzystanie z nich na produkcji. Nowa wersja frameworku pozwoli developerom tworzyć aplikacje webowe na takich przeglądarkach, jak Chrome, Firefox, Safari, albo Edge. 

Flutter był wcześniej frameworkiem skupionym głównie na tworzeniu aplikacji mobilnych. Teraz jednak z pojedynczej bazy kodu można wygenerować aplikacje na: Androida, iOS, Windowsa, macOS, Linuksa i przeglądarki. Warto tutaj dodać, że obsługa aplikacji desktopowych nie jest jednak jeszcze stabilna. 

Co więcej, wydaniu nowej wersji Fluttera towarzyszy wydanie wersji 2.12 języka programowania Dart, na którym nasz framework polega. Jego najważniejszym usprawnieniem jest dodanie porządnego null safety, czyli sposobu na unikanie błędów wywołanych niezidentyfikowanymi wartościami. 


Flutter dla Web Developmentu

Obecne wydanie skupia się na 3 głównych scenariuszach web developmentu:

  • Progressive Web Apps, które łączą łatwość dostępu stron internetowych z możliwościami oferowanymi przez aplikacje desktopowe
  • Single Page Applications (SPAs), które uruchamiają się tylko raz i transmitują dane do i od serwisów internetowych
  • Przeniesienie istniejących aplikacji mobilnych do środowiska webowego, co umożliwi dzielenie się kodem w obu przypadkach.


Platforma webowa jest również teraz o wiele bardziej bogata, niż kiedykolwiek. Mamy grafikę 2D i 3D, obsługę offline, oraz dostęp do fundamentalnych elementów systemu operacyjnego oraz sprzętu, na którym się pracuje. 

Wydanie beta obsługujące platformę web we Flutterze nastąpiło rok temu. Od tamtego momentu twórcy zdążyli wyciągnąć wnioski, aby dostarczyć lepsze doświadczenie w budowaniu aplikacji webowych. W tym czasie powstało dużo poprawek w architekturze, dodano nowe funkcje, które rozszerzają i optymalizują Fluttera dla web, oraz skupiono się na usprawnieniach w 4 obszarach:

  • Wydajność
  • Funkcje dotyczące web developmentu
  • Dostosowanie do większych rozmiarów ekranów
  • Wtyczki



W przypadku tworzenia aplikacji webowych mamy dwa tryby renderowania:

Pierwszym trybem renderowania aplikacji jest tłumaczenie scen Fluttera do mieszanki HTML (również z wykorzystaniem Canvas), CSS, JS. Jest on jednak zbyt wolny dla graficznie wymagających aplikacji.

Jest dostępny też drugi tryb wyświetlania, który działa zgoła inaczej. Wokół niego jest więcej kontrowersji - wielu mówiło, że w tym przypadku aplikacje webowe Fluttera bardziej przypominają wtyczki Flasha, niż coś stworzonego przy pomocy HTML, CSS, czy JavaScript. Dzieje się tak, ponieważ za wyświetlanie odpowiada CanvasKit Fluttera, który odwzorowuje komendy silnika Skia w WebAssembly i przy pomocy WebGL. Miejmy nadzieję, że teraz będzie lepiej!

Szczegółowy opis wsparcia dla web we Flutter znajdziecie tutaj.


Podsumowanie

Flutter to framework, który wywołał spore poruszenie, gdy się pojawił. A teraz wspiera wszystkie najważniejsze platformy - mobile, desktop i web. Jest darmowy i open source, co ułatwia rozrost społeczności.

Jeśli chodzi o sam development webowy we Flutterze, to twórcy postrzegają dodanie takiej możliwości jako pewnego rodzaju kamień milowy w historii tego frameworku. W kolejnych miesiącach zobaczymy jak Flutter radzi sobie z mocną pozycją Reacta i Angulara oraz czy zdobędzie rynek developmentu webowego.

Stawiamy na to, że początki będą bardzo trudne, bo i konkurencja jest ogromna. Spodziewamy się, że w pierwszej kolejności szansę na tworzenie z Flutterem aplikacji webowych wykorzystają programiści rozwiązań mobilnych, który już z Flutterem mieli styczność.

<p>Loading...</p>

Powiązane artykuły

Dziel się wiedzą ze 160 tysiącami naszych czytelników

Zostań autorem Readme

7N

Senior Android Developer

senior

17 100 - 20 400 PLN

Kontrakt B2B

Praca zdalna 100%

Ważna do 26.02.2022

Bardzo dobrze
KotlinJavaAndroid SDK

dotLinkers - IT Recruitment Agency

Senior iOS Developer

medium

Do 6 500 USD

Kontrakt B2B

Praca zdalna 100%

Ważna do 12.03.2022

Dobrze
iOSSQLJSON

ONWELO SA

Senior Android Developer

senior

12 000 - 22 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
KotlinRxJavaGit

ONWELO SA

Mid Android Developer

medium

8 000 - 17 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
KotlinRxJavaGit

ONWELO SA

Junior Android Developer

junior

5 000 - 13 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
KotlinRxJavaGit

ONWELO SA

Senior iOS Developer

senior

12 000 - 22 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
iOSMVVMSwift 5

ONWELO SA

Mid iOS Developer

medium

8 000 - 17 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
iOSMVVMSwift 5

ONWELO SA

Junior iOS Developer

junior

5 000 - 13 000 PLN

Kontrakt B2BUmowa o pracę

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
iOSMVVMSwift 5

Accenture Polska

Android Engineer (Java/Kotlin)

medium

Brak widełek

Umowa o pracę

Wrocław

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
Java/Kotlin Android SDK

7N

Android Developer

medium

20 800 - 25 600 PLN

Kontrakt B2B

Praca zdalna 100%

Ważna do 25.02.2022

Dobrze
KotlinJavaAndroid