Software House. Gdzie powinien się reklamować.

Branża IT, zresztą podobnie, jak wiele innych branż, charakteryzuje się bardzo wysoką konkurencją. Dotyczy to szczególnie Software House’ów. Niestety, nie wystarczy już posiadać nawet wybitnych programistów w zespole, aby odnieść rynkowy sukces i zdobyć przewagę konkurencyjną. Mylne może być oczekiwanie, że klient sam nas znajdzie nawet, jeśli nic nie zrobimy w tym kierunku. Owszem, czasami się tak zdarza (przeważnie przy skutecznych kampaniach inbound marketingowych), ale w większości przypadków – nie. Software House powinien sam poszukiwać klientów i kontrahentów, między innymi prowadząc aktywne działania reklamowe.

Działania marketingowe B2B Software House'ów można ogólnie podzielić na inbound marketing i outbound marketing. W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o tworzenie treści, które będą na tyle ciekawe, użyteczne i wartościowe, że odbiorca sam trafi do firmy. Natomiast outbound to działania nastawione na poszukiwanie klienta i docieranie do niego z przekazem marketingowym. Bez względu jednak na to, jaka strategia marketingowa zostanie wybrana, kluczowe jest zidentyfikowanie grupy docelowej (persony).

Software House’y wykorzystują do promocji przede wszystkim własne strony internetowe, ale korzystają czasami również z zewnętrznych portali. W pierwszym przypadku często jest to treść pokazująca w mniej lub bardziej zwięzły sposób to, czym zajmuje się firma, czego dokonała (nierzadko korzysta się tutaj również z referencji). Niekiedy Software House próbuje pokazać się potencjalnemu klientowi w formie case study, a powszechną praktyką jest prowadzenie firmowego blogu, w którym przekazuje się nie tylko ciekawe informacje i problemy dotyczące branży, jak również przybliża się funkcjonowanie samej firmy. Dobrym rozwiązaniem może być jednak również reklama w zewnętrznych portalach branżowych. Poniżej przedstawiamy przykład czterech serwisów, które nadają się doskonale do działań marketingowych Software House.

Clutch

Clutch to idealne miejsce nie tylko, żeby znaleźć odpowiednich specjalistów od wytwarzania oprogramowania, ale także świetna platforma do zaprezentowania potencjału i osiągnięć Software House’u. Nie jest to jednak portal, gdzie można jedynie przygotować wizytówkę firmy i w ten sposób się reklamować. Clutch to zdecydowanie dużo więcej. Przede wszystkim to znana na całym świecie firma badawcza, która ocenia między innymi developerów. Gromadzi na ich temat opinie, analizuje ich doświadczenie, portfolio, reputację i działania na rynku. W ten sposób platforma staje się doskonałym sposobem na nawiązanie kontaktów B2B. Software House korzysta tu na budowaniu świadomości jego marki oraz na zwiększeniu widoczności online, a często również na większym ruchu na własnej stronie www. Natomiast klienci poszukujący developera nie muszą sprawdzać wiarygodności i umiejętności danej firmy, wystarczy tylko, że przeanalizują rankingi przygotowane przez Clutch. Obecność w tym rankingu to doskonała reklama dla Software House’u. Tutaj firma może pokazać się od jak najlepszej strony, przekuwając skutecznie pozytywny feedback dotychczasowych klientów w kolejne sukcesy biznesowe. Przy okazji warto podkreślić, że jest to reklama darmowa, ponieważ założenie profilu w portalu Clutch nic nie kosztuje.

AppFutura

Nieco inaczej działa AppFutura i jest przeznaczony dla programistów i Software House specjalizujących się w aplikacjach mobilnych. Portal rozpoczął działalność w 2014 roku i szybko zyskuje na popularności. Tutaj również celem jest skojarzenie strony poszukującej usług programistycznych z odpowiednim wykonawcą. Jednak w serwisie AppFutura zgłaszane jest zapotrzebowanie do konkretnych projektów, które następnie są kierowane do wytypowanych przez AppFutura wykonawców. Nie wdając się w szczegóły, warto podkreślić, że obecność w tym portalu to z jednej strony możliwość nawiązania współpracy przy atrakcyjnym projekcie, a z drugiej – świetna okazja do reklamowania się. Aby jednak budować w wiarygodny sposób wizerunek, nie warto ograniczać się do założenia darmowego konta. W AppFutura dostępne są płatne opcje, które zwiększają potencjał marketingowy, na przykład status „zweryfikowany programista” czy wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania i obecność w zestawieniu najlepszych developerów.

ContractIQ

Portal działa od 2012 roku i umożliwia tworzenie internetowych wizytówek Software House’ów. W ContractIQ obecne są firmy z ponad 40 krajów. To miejsce, do którego chętnie zaglądają osoby poszukujący programistów do własnych projektów. Tutaj mechanizm jest podobny do AppFutura. Najpierw przesyłane są założenia określonego projektu (w razie potrzeby portal pomaga w ich zdefiniowaniu), a potem wybiera się spośród chętnych odpowiedni zespół programistów. Na portalu ContractIQ można pokazać swoje dokonania i całkiem skutecznie się zareklamować. Warto wspomnieć, że z tego serwisu korzystają tak znane marki, jak na przykład Siemens i Philips.

Bulldogjob

W powyższym zestawieniu nie mogło zabraknąć także naszego serwisu, który powstał również po to, żeby promować dobre, innowacyjne Software House’y. Bulldogjob to właśnie platforma do budowania wizerunku w ciekawy, niebanalny sposób. U nas firmy nie poprzestają na zgrabnych sloganach, ale mogą pokazać się z różnych perspektyw. Bazujemy na treściach technicznych. To właśnie za pomocą takich artykułów Software House może pokazać, w czym jest rzeczywiście dobry, jakie projekty realizuje, jakich ludzi zatrudnia. Warto pamiętać, że Bulldogjob to nie tylko marketing pracowniczy, ale również przekaz skierowany do potencjalnych klientów i kontrahentów. Naszym celem jest zgromadzenie na naszej platformie wszystkich pracodawców IT, którzy będą nie tylko opowiadać o ich kulturze pracy i osiągnięciach, ale także będą między sobą nawiązywali kontakty, realizując nowe projekty. Należy podkreślić, że wspomniane artykuły techniczne i case studies przekształcamy w targetowane kampanie w social media (to klient wybiera grupę docelową). U nas nie tylko Software House może pokazać się od strony technicznej w atrakcyjnej, przejrzystej formie. Założenie Profilu jest darmowe. Chociaż artykuły i kampanie w mediach społecznościowych prowadzone są już odpłatnie, to rozpoczynające działalność, a nawet małe Software House’y mogą liczyć na specjalną, atrakcyjną ofertę, kontaktując się z nami pod adresem employerbranding@bulldogjob.pl.

 

Czekamy na informację, gdzie reklamuje się Software House, którego jesteście częścią. Wpisujcie propozycje ciekawych serwisów, w których może pokazać się polska firma z branży IT.