Rekrutacja w IT a SEO
Sprawdź, jak wykorzystać SEO i będąc pracodawcą czy rekruterem w IT, być też dobrym marketingowcem i handlowcem w sieci.
Aktualnie we wszystkich branżach, w tym w IT, zauważyć można trend nazywany przez specjalistów rynkiem pracownika. Oznacza to, że osoby szukające lub zmieniające pracę mają większą możliwość negocjowania lepszych warunków zatrudnienia, a także wybierania najbardziej atrakcyjnych ofert i pracodawców spośród tych dostępnych na rynku. W związku z tym niezwykle ważne jest postawienie na wysoką widoczność w sieci swoich ogłoszeń oraz opinii o przedsiębiorstwie.
O czym pamiętać, rekrutując pracowników z branży IT?
Wspomniany wcześniej rynek pracownika sprawia, że dzisiaj rekruter to nie tylko osoba odpowiedzialna za znalezienie wartościowego członka zespołu, ale także dobry marketingowiec i handlowiec, który w atrakcyjny sposób przedstawi ofertę potencjalnemu pracownikowi. Konieczna w tym aspekcie jest znajomość lejka sprzedażowego, który stosowany jest w marketingu. Składa się on z 5 etapów: zdobycie uwagi, zainteresowanie, pożądanie, akcja, lojalność. Doskonale sprawdzi się także w procesie rekrutacji, bo aktualnie oferowanie pracy można porównać do reklamowania produkt czy usługi.
Jak wynika z obserwacji rynku pracy, przyszły pracownik bardzo często szuka opinii na temat danej organizacji, biorąc udział w procesie rekrutacji, by sprawdzić, czy firma jest warta jego uwagi. Co charakterystyczne dla branży IT kandydaci często dostają kilka bardzo podobnych finansowo ofert, dlatego szukają innych informacji, które pomogą im zdecydować, która z nich jest najbardziej atrakcyjna.
Warto jest zadbać o właściwą widoczność w sieci najważniejszych informacji na temat organizacji oraz opinii na jej temat, ponieważ jedynie 3 % respondentów czerpie wiedzę na temat pracodawcy z zakładki „career”, a często na frazę "nazwa firmy + praca" albo "nazwa firmy + opinie" widoczne jest wiele małowartościowych stron, które mogą negatywnie wpływać na wizerunek pracodawcy.
W związku z tym niezwykle istotne jest zadbanie o widoczność w sieci. Jedynie największe serwisy, o zbudowanej reputacji są dla pracowników opiniotwórcze i pomagają im w podjęciu decyzji.
Jak jako pracodawca zadbać o widoczność w sieci?
Jak można zauważyć, na rynku usług rekrutacyjnych aktualnie dominująca rolę mają media elektroniczne, dlatego szczególnie ważne jest prowadzenie działań w sieci. Pierwszą z możliwości na zadbanie o widoczność w sieci mogą być działania z zakresu SEO, nazywane także pozycjonowaniem. Polegają one na optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie ruchu organicznego.
SEO dzieli się na on-site, czyli działania prowadzone na stronie, a także off-site - poza nią. W pierwszym aspekcie wyróżnić można m.in.: zbudowanie przyjaznej struktury strony, wysycenie treści (opisów, wpisów blogowych etc.) frazami kluczowymi, poprawa szybkości ładowania zawartości, przyjazne URL-e czy optymalizacja grafik i zdjęć. Dodatkowo ważny jest plan działania i odpowiednio zbudowany system linkowania wewnętrznego.
Z kolei działania off-site skupiają się w głównej mierze na zbudowaniu wartościowego profilu linkowego. Proces ten jest skomplikowany z uwagi na dużą ilość czynników, które należy wziąć pod uwagę, a co do ich skuteczności pozycjonerzy mają sprzeczne opinie. Przykładowo współczynniki opisujące linkującą domenę, takie jak DR (Domain rating) czy Trust Flow z założenia mają wskazywać na jakość domeny, ale podlegają manipulacjom ze strony właścicieli serwisów, liczących na dodatkowy zarobek. Dlatego przez jednych są brane pod uwagę a przez innych lekceważone.
Praca nad pozycjonowaniem bywa żmudna i frustrująca. Jednymi z najważniejszych powodów są: brak stuprocentowego wpływu na efekty pozycjonowania, ponieważ jest on zależny od działania algorytmów oraz robotów Google, coraz wyższy koszt SEO w związku z rosnącym wynagrodzeniem specjalistów oraz copywriterów, a także fakt, że jest to czasochłonny proces. Nikt także nie jest w stanie obiecać uzyskania efektów. Może się więc zdarzyć sytuacja, w której mimo wyłożonych sporych środków na pozycjonowanie nie uda się uzyskać zakładanego efektu.
Alternatywą dla pozycjonowania może być skorzystanie z gotowych profili firm, które już są wypozycjonowane na pożądane frazy w serwisach z ogłoszeniami pracy, np. bulldogjob, która agreguje oferty dla pracowników z branży IT, a także oferuje pomoc oraz narzędzia, które niezbędne są podczas tworzenia Employer Brandingu w branży IT już na etapie rekrutacji. Dzięki nim możliwe jest dotarcie do potencjalnych kandydatów, a także zaakcentowanie mocnych stron firmy. Opcja dodania opinii na temat organizacji zwiększa jej wiarygodność w oczach pracowników zainteresowanych zatrudnieniem w firmie, ponieważ są one bardziej przekonujące niż te, które udostępniane są na stronie internetowej przedsiębiorstwa. Należy także nadmienić, że opinie na zewnętrznym portalu, z faktycznym ruchem użytkowników są bardziej wiarygodne niż to, co pracodawca może zamieścić na własnym serwisie.
Dbając o zwiększenie widoczności w sieci, warto zadbać o działania w social media oraz Google, Facebook czy LinkedIn Ads, które pozwalają na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych kandydatów oraz wpływają na zapamiętanie firmy przez osoby, które aktualnie nie poszukują aktywnie zatrudnienia, jednak być może będą robić to w przyszłości lub skuszą się spontanicznie na bardziej atrakcyjną niż dotychczas wykonywaną pracę.
Czy warto zatem zadbać o widoczność w sieci, jeżeli chcemy rekrutować? Odpowiedź na to pytanie (jak i na większość z dziedziny marketingu) brzmi: „to zależy”. Jeżeli mamy własny dział SEO oraz odpowiednie środki finansowe, możemy powalczyć o pozycje także na frazy związane z ofertami pracy. Czasami musimy się jednak liczyć z dłuższym procesem (mimo pozycjonowania na nazwę własną domeny) oraz z niższym współczynnikiem konwersji z uwagi na brak wiarygodności (pracodawca pisze sam o sobie).
Na drugim końcu skali mamy prezentację swojej oferty na wiarygodnym portalu, który jest już widoczny na wiele fraz związanych z pracodawcami i opiniami. W tym wypadku efekty pracy będą szybsze, a prezentowane informacje będą uznane przez pracowników za bardziej wiarygodne. To Wasz wybór, po które z tych rozwiązań sięgnięcie.
W Bulldogjob możesz budować siłę swojego brandu poprzez spersonalizowany profil pracodawcy.
Zakładam bezpłatny profil pracodawcy!
Profil pracodawcy
W rzeczywistości jest wizytówką Twojej firmy, na której kandydaci IT spędzają średnio 1177 minut. Pozycjonuje hasła ważne dla ludzi z IT, dzięki czemu profile pracodawców na Bulldogjob pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwania.
Zadbaj o to, by ten profil budował siłę Twojej marki — dostosuj go, do aktualnych trendów poprzez ciekawe zdjęcia pracowników, atrakcyjny i krótki opis firmy, wymienienie kluczowych technologii, zachowanie spójnej kolorystyki oraz próbkę Waszego know-how w podpiętych artykułach.
Profil pracodawcy to miejsce, gdzie możesz pisać bezpośrednio do specjalistów IT — bardziej swobodnie i bez lania wody. Z naszymi wskazówkami możesz podkręcić wyniki wyświetleń nawet o 744%.
Zakładając profil pracodawcy zyskasz:
- dostęp do szczegółowego raportu największego badania polskiej społeczności IT (rozszerzona wersja),
- dostęp do unikalnej wiedzy HR & EB w IT, ebooków, poradników oraz archiwalnych numerów Think IT — Magazyn HR,
- know-how Bulldogjob i nasze kanały dotarcia(160 000 unikalnych użytkowników miesięcznie z branży IT — Twoich odbiorców) wsparte indywidualnym mediaplanem, dopasowanym do Twoich celów,
- ponad 6 lat pracy nad SEO, co pozycjonuje nas i zamieszczone na Bulldogjob treści na pierwszych stronach wyszukiwań,
- opiekę indywidualnego opiekunaCustomer Care, który pomoże Ci podrasować profil Twojej firmy.
Wykorzystaj swoją szansę
Dzięki profilowi pracodawcy na bulldogjob.pl wzmocnisz swoje SEO, pozycjonowanie w Google i zwiększysz swoją widoczności w sieci wśród specjalistów z branży IT.
Sprawdź go za darmo — zrób pierwszy krok, żeby wyprzedzić swoją konkurencję.