Employer branding podczas pracy zdalnej
Dowiedz się, jak zadbać o Employer Branding, czyli wizerunek marki na zewnątrz, w dobie pandemii i pracy zdalnej.
Rok po wybuchu pandemii chyba już nikt nie ma złudzeń, że nie będzie tak, że „wszystko minie za dwa tygodnie”. W trybie bardzo przyspieszonym każdy z nas musiał nauczyć się tej nowej rzeczywistości. Nie inaczej jest w przypadku pracowników i pracodawców. Firmy praktycznie z dnia na dzień musiały przestawić swoje myślenie o EB, budowaniu relacji ze swoimi pracownikami z offline’owego na w pełni digitalowe.
Skrzętnie zaplanowane akcje marketingowe opierające się o spotkania i wydarzenia w „realu” z domieszką digitalizacji szybko przeniosły się do wirtualnej rzeczywistości. Tutaj można sobie zadać pytanie – jak to się wszystko udało?
Odpowiedź jest prostsza, niż nam się wydaje. Zespoły w dużej mierze intuicyjnie zmieniły metodologię działania na bliższą metodologii Agile. Nie było czasu na tworzenie nowych procedur, dokładne opisanie procesów… Trzeba było „zwinnie” reagować na zmiany, skupić się na ludziach i rozwiązaniach – niejednokrotnie zmieniając działanie. Wszystko po to, aby pracownicy, tak mocno wytrąceni z równowagi i rutyny pracy, mieli nadal poczucie stabilności.
Już od dawna każdy z nas, czyli grona osób zaangażowanych w EB i procesy rekrutacyjne, wiedział, że digital coraz śmielej będzie wykorzystywany w procesach EB - to miała być ewolucja – jak pokazał ostatni rok, cały proces digitalizacji EB przybrał formułę rewolucji.
Daj się poznać 2in1
Nie jest specjalnym odkryciem, że Social Media odgrywają coraz większą rolę w procesie komunikacji i całego EB. Pracodawcy poprzez kanały Social Media śmielej pokazują kulturę organizacyjną, budują swój wizerunek. I tutaj Digital Marketing wita z otwartymi ramionami każdą potrzebę nowej grupy docelowej, zespołów odpowiadających za EB, dosłownie dostarczając gotowe rozwiązania i sprawdzone praktyki.
Wywiady z pracownikami
Wiele firm postanowiło do procesów rekrutacyjnych zaangażować swoich pracowników – nikt tak dobrze nie opowie o firmie, o jej możliwościach lub stanowisku, niż osoby z wewnątrz. Marka zyskuje dzięki temu na autentyczności i buduje zaangażowanie obecnych pracowników. Aktualnie wywiady najczęściej odbywają się jako tzw. live’y na platformach Social Mediowych, podczas których również odbiorcy są zaangażowani w ich przebieg. Mogą zadawać pytania, komentować itd.
Aktywizujące konkursy dla zespołów i „hasztagowe” akcje
Obie aktywności mają być przede wszystkim źródłem pozytywnej energii, pokazywać firmę od jej remote’owej strony i budować poczucie wspólnoty.
Interaktywne ankiety dla nowych pracowników
Jedną z nowości, jaką firmy obecnie wykorzystują, aby poznać potrzeby i preferencje swoich kandydatów, jest format instastories, który dzięki funkcji „zadaj pytanie” pozwala na przeprowadzenie ankiet i szybką agregację danych.
Online’owe dyżury z rekruterami
Wcześniej wspomniane „online’y” mogą również przybrać postać wyznaczonych i regularnych dyżurów, podczas których rekruterzy odpowiadają na pytania, które spływają np. na oficjalnych komunikatorach firmy.
Buduj relacje i wizerunek marki poprzez uczestnictwo w wydarzeniach online
W czasie pandemii wiele wydarzeń, targów i konferencji przeniosło się do sieci i warto brać w nich udział. Stanowią one doskonałą okazję do przedstawienia swojej marki potencjalnym pracownikom ze wszystkimi jej założeniami i wartościami, dając kandydatom możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Uczestnictwo w targach można powierzyć wybranym pracownikom przyjmującym w takim momencie rolę ekspertów i ambasadorów firmy. Warto również rozważyć zorganizowanie wirtualnego spotkania/panelu samodzielnie – w formacie online przeznaczone na to środki nie muszą być znaczne.
Spraw, by nowi pracownicy czuli się pewnie
Zanim nawet dojdzie do rozmowy kwalifikacyjnej z nowym kandydatem, już wtedy warto przesłać mu wprowadzenie w formie wideo z uczestnictwem liderów firmy. Nowym pracownikom warto przedstawić pakiet zawierający ciepłe powitanie, materiały informacyjne i ogólny zarys reguł i kultury w firmie jeszcze zanim podejmą pracę. Dzięki temu będą wiedzieli czego i kogo spodziewać się pierwszego dnia w pracy i będą mieli czas, by przygotować ewentualne pytania. Zręcznie przeprowadzony onboarding to idealna okazja, by przedstawić pracownikowi wartości firmy w praktyce i tym samym zyskać jego zaufanie.
Bądź w kontakcie
Nic tak nie normuje trybu pracy, jak wprowadzenie i przestrzeganie rytuałów. Nie inaczej jest w przypadku komunikacji i budowaniu przywiązania do marki. Przed pandemią mieliśmy zupełnie inne narzędzia, które przywiązywały ludzi do… właśnie, nawet bardziej niż do marki to do „biura”, do miejsca. Teraz tę lukę musimy przykryć regularnymi spotkaniami online’owymi, dzięki którym zespoły nadal będą zespołami!
Proste rzeczy, nawet przygotowanie oficjalnych profesjonalnych i tych bardziej zabawnych coverów do rozmów online sprawiają, że pracownicy nie zapominają, gdzie pracują.
Podsumowanie
Employer Branding ma dwa oblicza. Z jednej strony należy zadbać o wizerunek marki na zewnątrz, z drugiej strony potwierdzić wartości firmy poprzez utworzenie odpowiedniego środowiska pracy, możliwości rozwoju i przyjaznej atmosfery dla obecnych pracowników. W obecnych realiach ukształtowanych przez COVID-19 jest to zadanie utrudnione, ale jak najbardziej możliwe do wykonania - poprzez nagrania wideo pokaż światu, jakie zdalne lub hybrydowe rozwiązania wprowadzono i jaki miało to wpływ na życie pracowników.
Dziel się swoimi spostrzeżeniami na blogu, ukazując swoją markę jako eksperta w dziedzinie pracy zdalnej i przedstawiając inicjatywy i strategie, jakie podjęliście by wspierać pracowników i utrzymać ich zaangażowanie. Krótko mówiąc, po prostu „bądź”.