5 kluczowych krok%c3%b3w do dobrego startu

Badanie przeprowadzone przez analityków z Compuware, amerykańskiej firmy tworzącej oprogramowanie, pokazało, że 80-90% spośród wszystkich instalowanych aplikacji używanych jest tylko raz i ostatecznie jest usuwanych przez użytkowników. Jeśli chcesz, aby twoja aplikacja należała do odnoszących sukcesy 10%, musisz bardzo dokładnie przemyśleć jej wprowadzanie na rynek. Tworząc setki stron internetowych, landingów oraz aplikacji, stawialiśmy czoła wielu komplikacjom. Po przeanalizowaniu całego procesu stworzyliśmy pięć ważnych zasad, którymi powinien kierować się każdy przed wypuszczeniem swojej aplikacji.
 

SPRAWDŹ SWÓJ INTERFACE
 

Jednym z najczęściej popełnianych błędów związanych z wypuszczaniem nowych aplikacji jest koncentrowanie się na doprowadzeniu do perfekcji jej strony technicznej, zapominając przy okazji o tym, że ma ona być przyjazna użytkownikowi. Pomimo faktu, że UI powinien być poddany testom przed wypuszczeniem, prawie nikt tego nie robi. Gdybyś poświęcił dzień lub dwa na obserwowanie użytkowników testujących aplikację i poprawił jej interface zgodnie z ich sugestiami twój produkt miałby większe szanse na sukces.

Czasem nawet najlepsi spośród inżynierów popełniają błędy. Za przykład posłużyć może Apple. Mimo, iż ta firma słynie z doskonałego interface'u, doświadczyła ona kilku przykładów złych UI, które irytowały ich użytkowników. Na portalu Quora użytkownicy Apple'a dali upust swojej irytacji pojedynczymi pop-upami z długim tekstem w iTunes i niekończącymi się prośbami o wpisywanie hasła. Inni negatywnie oceniali interface takich aplikacji jak iTunes, Apple Music i iTunes Connect. Ponadto, Jim Dalrymple, dziennikarz technologii współpracujący z Apple i jego produktami przez ponad 15 lat ostro skrytykował UI aplikacji Apple Music w swoim artykule ‘Apple Music is a nightmare and I’m done with it’, w którym zwraca uwagę na frustrujący proces dodawania muzyki do biblioteki, zepsute przyciski i wiele innych.

 

USTAL KONKRETNĄ LICZBĘ FUNKCJI
 

Bądź ostrożny w dodawaniu nowych funkcji; podziel je na te, które chciałbyś mieć i te, których naprawdę potrzebujesz. Jest to konieczne, jeśli planujesz wypuścić aplikację mieszcząc się w budżecie, na czas i bez bugów. Zawsze lepiej jest stworzyć produkt z kilkoma dobrze pracującymi funkcjami niż z wieloma, które nie działają.

Jesteśmy pewni, że prosty zestaw funkcji sprawdza się lepiej niż wyszukana aplikacja. Oto kilka przykładów aplikacji znanych na całym świecie, które cechuje minimalizm funkcji.

 

SKALOWANIE PO STRONIE SERWERA
 

Przemyśl dokładnie jak będziesz skalować backend i przygotuj się. Ten krok jest krytyczny, jeśli zależy ci na stabilnie działającej aplikacji lub stronie internetowej. Wyobraź sobie, że w celu promocji twojego produktu uruchomiłeś kampanię reklamową lub umieściłeś go na platformach takich jak Launchingnext, Betalist lub Producthunt. Jeśli ci się poszczęści, w niedługim czasie zobaczysz gwałtowny wzrost aktywności. Ale jeśli nie będziesz na ten wzrost odpowiednio przygotowany okaże się, że przez wzmożony ruch twój produkt przestanie działać.

Na pewno słyszałeś o aplikacji Pokemon Go i zmaganiach jej twórców związanych ze zbyt dużym ruchem. Raport IGN doniósł, że ruch był 50 razy większy niż przewidywano. Na stronie internetowej dotyczącej technologicznych nowinek, Recode, znajdziemy informację, że Pokemon Go w samych Stanach Zjednoczonych ma dziennie około 9,5 miliona aktywnych użytkowników. Wśród nich 4,3 miliony to gracze korzystający z iOS a 5,25 miliona to użytkownicy Androida.

Luke Stone, dyrektor Customer Raliability Engineering Google'a, stwierdził, że nigdy widział czegoś podobnego do wzrostu, którego doświadczył Niantic wypuszczając aplikację Pokemon Go.
 

POLOWANIE NA BUGI
 

Przepełniona bugami i spowolniona aplikacja lub strona internetowa to ostatnia rzecz, której chce się częściej używać. Nie wiń zatem użytkowników, którzy nie będą chcieli wracać do twojej aplikacji po pierwszym męczącym spotkaniu z nią. Ich doświadczenie ma znaczenie. Dzięki testowaniu jesteś w stanie naprawić usterki zanim większość odbiorców będzie musiała się z nimi zmierzyć.

Bugi mogą nieść za sobą duże niebezpieczeństwo, zwłaszcza jeśli są to usterki związane z zabezpieczeniami. Kilka miesięcy temu dowiedzieliśmy się, że przez usterki Ubera hakerzy zbierali dane dotyczące przejazdów, kierowców oraz pasażerów. W rezultacie Uber musiał naprawić wiele usterek wykrytych przez firmę Integrity. Znaleziono 14 bugów na stronie internetowej i mobilnych aplikacjach Ubera. Gdyby inżynierom firmy udało się wykryć usterki przed wypuszczeniem aplikacji, firma zaoszczędziłaby dużo pieniędzy, ochroniła cenne dane i ocaliła swoją reputację.


SKUP SIĘ NA SWOICH CELACH I REZULTATACH


Zanim wypuścisz swój produkt przemyśl jakie są twoje cele: sprzedaż, zadowolenie użytkowników, zysk netto, udział w rynku etc. Ważne, abyś miał świadomość co chcesz osiągnąć, jakie problemy chcesz rozwiązać i ile pieniędzy chcesz zarobić.

Musisz też dowiedzieć się co będzie konieczne, abyś mógł sprawdzić czy twój produkt osiąga zamierzone cele. Czy będzie to liczba ściągnięć, nowych lub aktywnych użytkowników, konwersji, wewnętrznych płatności etc.?

Patrząc przez pryzmat liczby instalacji w określonym odcinku czasu, Prisma jest niesłychanie udaną aplikacją. Została wypuszczona w czerwcu 2016 roku i w ciągu kilku tygodni została ściągnięta ponad 10 milionów razy na całym świecie.

Życzymy ci bezproblemowego i udanego wypuszczania produktów! Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości odwiedź profil firmy Codesushi i zadaj pytanie pracodawcy.