12.04.20223 min

Jagoda MalaninPR & Marketing SpecialistVSTORM

Grywalizacja w HR. Czy da się ją wdrożyć na polskim rynku?

Poznaj korzyści wynikające z grywalizacji oraz sprawdź, jak może pomóc w walce z wypaleniem zawodowym w sektorze IT.

Grywalizacja w HR. Czy da się ją wdrożyć na polskim rynku?

Zgodnie z raportem Burnout Index przygotowanym przez Yerbo w 2021 r. na podstawie 32 644 ankiet wśród pracowników IT z 33 krajów, aż 42,1% ankietowanych jest objętych wysokim ryzykiem pojawienia się wypalenia zawodowego.


Postpandemiczne wyzwania HR

Istotny wpływ na rynek świadczeń pracowniczych wywarła także pandemia, która sprawiła, że dotychczasowe świadczenia pracownicze stały się przestarzałe. Pracodawcy tracą narzędzia oddziaływania, spada też motywacja pracowników.

Szczególnie w branży IT, terminy uległy skróceniu, zapotrzebowanie na rozwiązania zdalne wzrosło, i wraz z nim zwiększyła się presja ze strony pracodawców i klientów. Pandemia wpłynęła na zmniejszoną produktywność, zwiększoną absencję i pogarszający się stan zdrowia psychicznego.  

Część pracodawców planuje wprowadzenie nowych lub rozszerzenie co najmniej jednego świadczenia pracowniczego, traktując priorytetowo te, które pracownicy uważają za najważniejsze. Są to świadczenia z tytułu opieki nad dziećmi i seniorami, elastyczność w zakresie czasu i miejsca wykonywania pracy oraz rozszerzone wsparcie zdrowia psychicznego. 

Nie pozostało to bez odzewu ze strony branży HR Tech, której wzrost prognozowany jest globalnie o 5,8% wg wskaźnika CAGR. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Fortune Business Insights przewiduje się, że globalny rynek technologii zasobów ludzkich wzrośnie z 24,04 miliardów dolarów w 2021 r. do 35,68 miliardów dolarów w 2028 r.


Trendy 2022-2028 w HR

Według badań kluczowymi trendami na lata 2022 - 2028 będą:

  • doświadczenie pracownicze,
  • integracja sztucznej inteligencji i analityki z narzędziami rekrutacyjnymi,
  • technologia HR oparta na chmurze,
  • zarządzanie ryzykiem pracowniczym,
  • personalizacja benefitów,
  • cyfrowy nomadyzm.  


Są to wyzwania, na które działy HR muszą być przygotowane. Na szczęście na rynku pojawia się coraz więcej platform, które oferują dopasowanie korzyści pracowniczych pod realne potrzeby, oraz rozwiązania oparte o grywalizację.


Grywalizacja

Grywalizacja wykorzystuje mechanizmy znane z gier komputerowych i fabularnych w celu motywowania pracowników, aktywizowania i budowania ich zaangażowania. Polega na wprowadzeniu spersonalizowanych celów, których zdobycie jest wyzwaniem i zabawą.  

Karolina Skrzyńska, HR Manager w firmie Vstorm, jako przykład podaje narzędzie Motivo:

“Platforma Motivo pomaga pracodawcom tworzyć wyjątkowe doświadczenia związane z benefitami i nagrodami, jednocześnie ograniczając czas i koszt administracji. Narzędzie automatyzuje procesy, radykalnie poprawiając komunikację ich wartości dla pracowników oraz zapewniając lepsze zarządzanie danymi i zarządzanie kosztami świadczeń i nagród.”


Dzięki serii funkcjonalności, możliwe jest w nim monitorowanie stanu psychicznego pracowników, jednocześnie kładąc duży nacisk na sport, rozwój pasji, a także poszerzanie kwalifikacji zawodowych. Innym przykładem platformy budującej motywację pracowniczą jest Alaya, która pozwala na zaangażowanie pracowników poprzez wolontariat, organizowanie wspólnych celów charytatywnych i wprowadzanie nowych pozytywnych nawyków. 

Czy pozwoli to na skuteczną walkę z wypaleniem zawodowym w branży IT? Czas pokaże, jednak jest pewne, że organizacje, które nie chcą pozostać w tyle zmian, muszą gruntownie zadbać o doświadczenie pracownicze. 


O firmie Vstorm 

Vstorm to społeczność IT, specjalizująca się w nomadyzmie cyfrowym, technologii zasobów ludzkich i pracy zdalnej. Prowadzimy cały cykl rozwoju projektu IT, a także łączymy firmy z wysoko wykwalifikowanymi specjalistami IT, na zasadzie najlepszego dopasowania.

Obecnie rozwijamy platformę automatyzującą procesy HR i politykę benefitów — Motivo. Współpracujemy z czołowymi korporacjami, startupami i średnimi firmami z ponad 10 krajów z sektorów m.in. takich jak bankowość, telekomunikacja, branża lotnicza oraz motoryzacyjna. 

<p>Loading...</p>