Zrobiliśmy to! Stworzyliśmy Raport o Diversity w polskim IT. Zebraliśmy ponad 1 300 ankiet od specjalistów IT i już wiemy, co myślą o akcjach oraz programach świadomościowych i wyrównujących szanse w środowisku pracy i ogólnie w społeczeństwie. Badaliśmy również, jaka część ankietowanych przynależy do którejkolwiek z grup, które określiliśmy różnorodnymi.
W raporcie znajdują się również najlepsze praktyki topowych firm, które działają na polskim rynku IT.
Profil badanych
Diversity w firmach
Już blisko 50%, a w największych firmach IT aż 67% wszystkich pracowników ma świadomość realizowanych działań D&I w ich organizacjach. Tak duży odsetek działań spowodowany jest m.in. wysokim zatrudnieniem. Będąc przynależnymi do tej samej organizacji, pracownicy mogą budować społeczności oparte na wspólnych wartościach. W Luxoft od ponad 3 lat aktywnie wdrażamy politykę z zakresu różnorodności, realizując dziesiątki projektów rocznie. W mniejszych firmach inicjatywy D&I stanowią trend, który zyskuje na znaczeniu. Dopiero badania w kolejnych latach powiedzą nam więcej na temat tego, jak szybko i w którym kierunku nurt ten się rozwija.
Każda z grup wymaga szczególnej uwagi oraz działań dopasowanych do swoich potrzeb – ich zakres będzie się różnić w zależności m.in. od wielkości badanej firmy. W Luxoft Poland działamy z myślą o naszej społeczności, bo wiemy, że wdrażanie i realizowanie programów D&I pozwala nam tworzyć zintegrowane, etyczne miejsce pracy. Jesteśmy firmą międzynarodową – w samej tylko Polsce zatrudniamy osoby z aż 52 różnych nacji – szczególny nacisk kładziemy na różnorodność kulturową. To motywuje nas do tworzenia bezpiecznego środowiska pracy.
W T-Mobile mamy strategię DE&I, w której to głos pracowników jest dla nas najważniejszy. Cyklicznie wsłuchujemy się w potrzeby #MagentaTeam podczas badania Pulse, a na podstawie wyników – działamy. Obecnie wspieramy i budujemy inicjatywy dla grupy międzypokoleniowej, kobiecej, czy LGBTQ+. Każdy głos jest cenny, dlatego oprócz działań grupowych podchodzimy do wielu potrzeb indywidualnie. Dzięki takiej współpracy na zasadzie dialogu –inkluzywność firmy i dbałość o równe szanse jest wysoko u nas oceniana.
Podejście i doświadczenia
W Tesco wierzymy, że różnorodność jest kluczem do sprawnie funkcjonującego i inkluzywnego miejsca pracy – prawie 10% osób zrekrutowanych do naszego zespołu to osoby z innym niż polskie obywatelstwo. Pomagamy im uzyskać odpowiednie pozwolenia, dajemy wsparcie w relokacji, jeżeli tego potrzebują. Wyzwaniem, które stawiamy sobie na najbliższe lata jest dalsze wzmacnianie pozycji kobiet, tak aby stanowiły one większy udział w naszych zespołach, zarówno wśród leaderów, jak i w zespole technologicznym.
Co roku przeprowadzamy wśród wszystkich pracowników ankietę „Every voice matters”. W ostatnich badaniach pracownicy zadeklarowali, że w Tesco mogą być sobą bez obaw przed byciem ocenianym. Jesteśmy szczególnie dumni, że kobiety i opiekunowie osób zależnych rekomendują Tesco jako miejsce pracy nawet częściej niż ogół pracowników. Dokładamy starań, żeby proponować rozwiązania pozwalające na elastyczność i zachowanie work-life balance, np. oferując pracę w niepełnym wymiarze i możliwość workation.
Według badania prawie 60% kobiet uważa, że firmy potrzebują inicjatyw związanych z różnorodnością i integracją zespołową. 75% respondentek potwierdza do tego, że różnorodność w zespole poprawia wyniki firmy i ostatecznie wpływa na ich wybór pracodawcy (49%). Pytanie jak prowadzić takie działania, aby przynosiły korzyści i łączyły zamiast dzielić? Wydaje się, że najlepszą drogą jest oddanie głosu samym zainteresowanym. Widzimy to bardzo wyraźnie na przykładzie prężnie działającej grupy Aptiv Technical Women Community, która powstała i jest rozwijana jako inicjatywa oddolna, inkluzywna i otwarta na wszystkich pracowników. Po kilku latach ich działalności z zachwytem obserwujemy jak efektywnie działają w obszarze profesjonalnego i osobistego rozwoju, wsparcia młodych talentów, oraz w ramach współpracy z zespołem rekrutacji. Nasi liderzy z należną uważnością wsłuchują się w ich potrzeby i wspólnie pracują nad kulturą naszej organizacji.
Z różnorodnością wiekową mam do czynienia na co dzień, gdyż z kwestiami HRowymi zgłaszają się do mnie ludzie #MagentaTeam w każdym wieku. Niektórzy mają tyle lat, ile ja pracuję w tej firmie. I jest to naprawdę super! Łączy nas otwartość i chęć poznania się. Dumnie reprezentuję naszą grupę Pokolenie T, której misją jest integracja międzypokoleniowa. Tworzymy inicjatywy, takie jak popołudnia z planszówkami, przełamując stereotypy dot. wieku i czerpiąc od siebie nową wiedzę i doświadczenia. Działamy!
Jako GenZ bardzo mnie to cieszy, że pracuję w miejscu w którym inkluzywność jest ważna. Jako specjalistka działu Dream Workplace zajmującego się kulturą mogę śmiało powiedzieć, że widzę spore zaangażowanie naszego #MagentaTeam w działania na rzecz różnorodności. Kluczem jest komunikacja działań oraz wytrwałość. Im więcej mówisz i szerzej działasz, tym większe uczestnictwo w inicjatywach.
We Love Diversity to szeroko zakrojone działania, dzięki którym T-Mobile Polska w świadomości obecnych i potencjalnych pracowników, a także partnerów biznesowych staje się miejscem otwartym, bezpiecznym oraz przyjaznym każdemu. Nasze starania zostały docenione trzy razy z rzędu znajdując się na liście najbardziej zaawansowanych pod kątem inkluzywności pracodawców w Polsce – Diversity IN Check.
Justyna Furtak
Główna Specjalistka Dream Workplace
W ramach naszej firmowej społeczności Technical Women wspieramy się nawzajem, aby walczyć z utartymi schematami i pokazywać, jak wiele dobrego wnosimy jako kobiety do branży. Jestem niezwykle dumna, że mogę być częścią tej grupy i pomagać innym kobietom rozwijać ich kariery w dowolnym kierunku jaki sobie wyznaczą.
Marta Wydra
IT&V Engineering Team Manager
Luxoft jest globalnym dostawcą usług IT w zakresie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Nasza oferta obejmuje doradztwo strategiczne, usługi tworzenia oprogramowania szytego na miarę oraz inżynierię rozwiązań cyfrowych. U podstaw naszego sukcesu leży wysoko wykwalifikowana kadra ekspertów, która umożliwia firmie ciągłe wprowadzanie innowacji.
W Luxoft wierzymy, że różnorodność i inkluzywność pracowników jest dźwignią do prowadzenia zrównoważonego i odnoszącego sukcesy biznesu. Diversity & Inclusion obejmuje jedną z naszych kluczowych wartości dla firmy: szacunek. Wartość ta napędza program różnorodności i inkluzji, podkreślając nasze zaangażowanie w promowanie sprawiedliwego podejścia do pracowników, otwartości i integracji oraz doceniania odmiennych perspektyw.
W Luxoft dokładamy wszelkich starań, aby promować różnorodność nie tylko w naszej firmie, ale także w całej branży. Budujemy kulturę, w której różnice są akceptowane, cenione i szanowane. Z dumą możemy pochwalić się przynależnością do grona sygnatariuszy Polskiej Karty Różnorodności oraz obecnością w gronie organizacji najbardziej zaangażowanych w działania na rzecz Diversity & Inclusion według rankingu Diversity IN Check.
Magdalena Allina-Walkiewicz
Senior HR Business Partner
Jesteśmy dumni z tego, że w Tesco każdy może naprawdę być sobą. W Tesco nie tylko świadomie i celowo zabiegamy o różnorodność, ale także doceniamy jej wartość i szanse, jakie z sobą niesie. Jesteśmy zdeterminowani, żeby tworzyć miejsce pracy, w którym różnice są cenione, zapewniając wszystkim w zespole równe szanse. Jesteśmy dużą organizacją, w której mieści się wiele stylów pracy i różnorodne obszary działalności.
W Tesco każdy jest mile widziany. Jesteśmy tu dla naszych ludzi, bez względu na to, co przynosi życie. Będziemy robić wszystko, co w naszej mocy, aby Cię wesprzeć. Zapewniamy, że zawsze będziesz czuć się swobodnie będąc sobą w pracy i że będziesz miał to, co potrzebujesz, aby się rozwijać i rosnąć razem z nami.
Wszyscy jesteśmy ludźmi i mierzymy się z różnymi sprawami, więc nie powinniśmy wyciągać pochopnych wniosków czy kierować się stereotypami lub uprzedzeniami, tak aby nikogo nie szufladkować. Naprawdę pragnę wszystkiego, co najlepsze dla osób, z którymi pracuję i którymi zarządzam, dlatego ważne jest, abyśmy mogli rozmawiać i wzajemnie się zrozumieć. To samo czuję ze strony mojego lidera. Wielką różnicę w Tesco robi to, że kiedy ludzie mówią, firma naprawdę słucha.
Michał Pawłowski
Head of Software Development
Metodyka badania
- Badanie przeprowadzono w dniach 02.08.2023 — 31.08.2023.
- Rekrutacja do badania odbywała się przez stronę internetową bulldogjob.pl, kanały społecznościowe, wydawców internetowych, za pośrednictwem poczty internetowej oraz Partnerów badania.
- Badanie było w pełni anonimowe – na podstawie opracowań statystycznych nie ma możliwości przyporządkowania konkretnych odpowiedzi do poszczególnych respondentów.
- Kwestionariusz ankiety zawierał podstawowe typy pytań: zamkniętych, wyboru z listy czy pytań z wykorzystaniem skali. Nie wszystkie pytania były obligatoryjne.
- Ankieta była zaprojektowana tak, aby umożliwić jej wypełnianie zarówno na urządzeniu desktopowych (laptop, PC) oraz mobilnym (smartfon, tablet).
- Nadesłano 1575 w pełni wypełnionych ankiet, z wymaganymi polami. Jednak analizie poddano wyłącznie respondentów, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani pod względem jakości danych.
- W szczególności do analizy dopuszczono tylko ankiety osób, które zadeklarowały, że pracują komercyjnie w branży IT.
- Próba wyniosła 1325 ankietowanych.
- Nie wszystkie pytania kierowane były do wszystkich respondentów – kwestionariusz ankiety zawierał pytania filtrujące, które ograniczały grupę badanych do respondentów spełniających określone kryteria.
- Wyniki procentowe powyżej 10% były zaokrąglane do najbliższej pełnej liczby, natomiast te poniżej 10% do 1 liczby po przecinku. To jedna z przyczyn, dla której dane z wykresów nie zawsze sumują się do 100%
- W niektórych pytaniach wyniki rzadko występujące nie znalazły się na wykresie, ze względu na czytelność. To kolejna z przyczyn, dla której wynik zaprezentowany na wykresie może nie sumować się do 100%
Osobiście doceniam, że Tesco potrafi tworzyć warunki, w których wszystkie osoby, także nie neurotypowe, czują się dobrze. Sam mam takie doświadczenie z przeszłości, że zdarzało mi się nie spać w nocy myśląc o jakimś mailu albo rozmowie z pracy. Od kiedy pracuję w Tesco nie mam takich problemów. Różnica polega na tym, że teraz mogę zakończyć dzień pracy bez zamartwiania się, co dalej, czego nie zdążyłem. Kiedy jestem chory, dostaję wsparcie, żeby odpocząć, wyzdrowieć, naładować akumulatory.