Flash umiera, ale jego gierki i animacje mogą przetrwać
Internet Archive, czyli biblioteka w San Francisco, która gromadzi i udostępnia zasoby multimedialne, znalazła sposób na zachowanie treści tworzonych przy pomocy Flasha, bez narażania użytkowników na wszystkie niebezpieczeństwa ze strony oprogramowania Adobe. Ich tajną bronią jest Ruffle — program napisany w języku Rust, który jest według twórców w stanie uniknąć wszystkich wad Flasha. A wszystko to dzięki mechanizmowi sandbox dostępnemu w nowoczesnych przeglądarkach oraz bezpieczeństwu technologii, w której program ten został stworzony.
Część treści tworzonych przy pomocy Flasha jest już dostępna tutaj. Organizacja zachęca użytkowników do przesyłania swoich propozycji rzeczy do zachowania, a instrukcja na temat tego, jak to zrobić, znajduje się tutaj, na końcu artykułu.
Zachowanie dziedzictwa Flasha
Flash jest legendarnie zły — głównie ze względu na ogromną liczbę luk w zabezpieczeniach, które zapewniają hakerom właściwie nieograniczone możliwości do ataku. Oprogramowanie od Adobe posłużyło też jednak wielu developerom do stworzenia wartościowych treści, takich jak rozmaite filmiki, animacje czy nawet te słynne gierki, w które prawie każdy kiedyś grał.
Kto z Was nie pamięta, co czyha na końcu gier typu „Scary Maze”?
Zachowanie tego „dziedzictwa” dla przyszłych pokoleń jest teraz szczególnie istotne, bo Adobe odłącza Flasha od respiratora, a po 31 grudnia 2020 ochoczo zrobią to też wszystkie największe przeglądarki. Bo podczas gdy sama wtyczka była katastrofą, to głupio by było, żeby wszystkie te wspaniałe rzeczy stworzone przy jej pomocy przepadły na zawsze — są one m.in. dobrą reprezentacją tego, jak animacje, filmiki i gry stawały się częścią świata webowego i nostalgicznym spojrzeniem na wcześniejsze czasy przeglądarek.
„Helicopter Game” — jedna z gier Flasha, dostępna obecnie na stronie Internet Archive
Snapshot animacji pt. „Successful Troll is Successful” — również dostępnej na stronie Internet Archive
O Ruffle
Ruffle zadziała w każdej przeglądarce, która obsługuje WebAssembly. Wielka czwórka, czyli Chrome, Edge, Firefox oraz Safari, zawiera obsługę WebAssembly, a to umożliwia stworzenia mechanizmu sandbox, który będzie się tam uruchamiał.
Jason Scott z Internet Archive zaznacza jednak, że Ruffle nie jest idealne — niemniej jednak będzie wystarczające, jeśli chodzi o zachowanie contentu Flasha dla przyszłych pokoleń. Scott pisze, że kompatybilność Ruffle z Flashem nie dotarła do 100%, ale program ten będzie w stanie odpalić większość historycznych animacji bez żadnych zakłóceń.
Podsumowanie
Prawdopodobnie trzeba tutaj zwrócić honor wtyczce od Adobe — pomimo że sama w sobie była mocno wadliwym narzędziem, to przysłużyła się powstaniu naprawdę świetnych rzeczy. Miejmy zatem nadzieję, że sekcja Internet Archive poświęcona contentowi tworzonemu przy pomocy Flasha będzie dalej rosła, bo można sobie wyobrazić, że wszystkich animacji i gier jest naprawdę sporo, a wielka szkoda, gdyby to wszystko teraz przepadło.
Jakie były Wasze ulubiony gry we Flashu? Piszcie w komentarzach ?