Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Marketing w employer brandingu: poradnik HR-owca

Tina Toutounchi Employer Branding Manager / Performante
Dowiedz się, czym jest strategia marketingowa w employer brandingu oraz poznaj kilka podstawowych narzędzi w tym obszarze.
Marketing w employer brandingu: poradnik HR-owca

Employer branding to nie jednorazowa głośna kampania rekrutacyjna. Nie są to też atrakcyjne benefity. Employer branding to kompleksowa strategia kreowania wizerunku, zbudowana na określonych danych, z nastawieniem na długofalowe działania i efekty często odroczone, niekoniecznie bezpośrednio zależne od bieżących aktywności.

Wizerunek który kreujemy w głowach naszych odbiorców, nie jest stały: najmniejsze wydarzenie jest w stanie go zmienić. Dlatego spójne, a przede wszystkim mądrze przemyślane komunikaty, są kluczowe dla wzbudzenia pożądanych przez nas emocji i co za tym idzie - postaw. Jak to osiągnąć? Dzięki synergii trzech fundamentalnych dla tego obszaru dziedzin: HR-u, marketingu i PR-u. Jednak to marketing jest kluczową dziedziną dostarczającą nam wiedzy i narzędzi niezbędnych w employer brandingu.


Dlaczego marketing?

W działaniach EB naszym ”użytkownikiem” jest kandydat i/lub pracownik. Niezależnie od tego, czy jest to (potencjalny) pracownik czy klient, działa on i funkcjonuje w podobny sposób. Jeżeli nasza strategia EB nie uwzględnia strategii konsumenckiej, przekaz traci na spójności, a tym samym również na wiarygodności.

Jeżeli nasza zakładka kariery jest nieprzyjazna użytkownikowi, a ogłoszenie o pracę długie i nieczytelne, narażamy się na niepotrzebną stratę leadów. Prezentowane przez naszą organizację hasła, wizualizacje, a także koncepty, nie powinny odbiegać poziomem od przekazów kierowanych przez naszą firmę do klientów. W końcu klient może być w przyszłości również kandydatem (i na odwrót).

Tak, wszyscy chcielibyśmy zaprojektować działania, które staną się viralowe i wszyscy będą o nich mówić i pisać. Jednak planując działania związane z komunikacją do grupy docelowej, musimy pamiętać o kilku podstawowych narzędziach w obszarze marketingu:

Persona

...czyli do kogo w ogóle mówimy? Zupełnie innym tonem i komunikatem dotrzemy do seniora i juniora, a także programisty lub handlowca. Ważne są też kanały, którymi do nich dotrzemy, ich miejsce zamieszkania, reprezentowane pokolenie czy sposób konsumpcji mediów.

Benchmark konkurencji

...czyli porównuj i odkrywaj. EVP można przyrównać do marketingowego USP. Żeby zainteresować naszą firmą kandydata, nasze działania muszą być nie tylko atrakcyjne, ale też wyróżniające się na konkurencyjnym rynku. Kandydat, który otrzyma propozycję z dwóch podobnie komunikujących swoją ofertę firm, zwróci uwagę na małe, często nic nie znaczące z punktu widzenia dłuższej współpracy szczegóły. Drugim scenariuszem może być wybranie bardziej znanej/widocznej firmy. Dlatego poza analizą profili, ofert i przekazu konkurencji.

Narzędzia i kanały

Zadbaj o odpowiednie dobranie narzędzi i kanałów komunikacji. Nie może Cię przecież zabraknąć w miejscach, w których jest Twoja konkurencja i Twoi odbiorcy. Nawet jeśli teraz konkretne Persony nie są Twoją grupą docelową, mogą się nią stać za jakiś czas. Sami nie trafią na Twoje profile w mediach społecznościowych. Wsparcia możesz szukać np. w rozwiązaniach performance marketingowych.

Poszukaj też informacji o trendach: wielu z nas już wie, że formaty video są lepiej konsumowane poprzez media społecznościowe, chat boty są już wykorzystywane do komunikacji z kandydatami, a targi pracy stają się też wirtualne. Nie mówiąc już o działaniach ambient marketingowych, które przygotowane w odpowiedni i atrakcyjny sposób, przyniosą nam plony w postaci aplikacji.

People analytics

Praca na danych, czyli people analytics w służbie EB. Niezależnie od tego, czy analizujemy źródła aplikacji w celu dobrania odpowiednich kanałów, czy chcemy poprawić UX poprzez analizę ścieżki użytkownika na naszej zakładce kariery, czy prowadzimy działania SEO. Bez odpowiednich danych i wynikających z nich wniosków, nie będziemy mieli możliwości optymalizacji naszych działań.


Nie zapominajmy o wewnętrznej perspektywie

Oczywiście, sprawiedliwa pensja, przyjazna atmosfera pracy, możliwości rozwoju i dotrzymywanie danego słowa są kluczowe w utrzymaniu zaangażowania naszych pracowników. Rola HR w doglądaniu spełnienia obietnic złożonych podczas EB-owych kampanii czy procesu rekrutacji jest bardzo ważna. Jednak aby podnieść satysfakcję z pracy w naszej organizacji, działania skierowane do naszych obecnych pracowników, wykorzystujące narzędzia marketingowe są nieocenione.

Odpowiednio przeprowadzone i spójne kampanie wewnętrzne, kreatywne koncepty wpływające na well being pracowników, czy narzędzia ułatwiające lub wręcz umilające im pracę — możliwości są rożne i nie potrzebujemy dużych budżetów, aby być kreatywnym i realizować ciekawe i przemyślane projekty.

Rozpocznij dyskusję

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej