Nasza strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Mobilny sklep internetowy - optymalizacja aplikacji i dominacja smartfonów

Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę w procesie projektowania UX sklepu internetowego.
Mobilny sklep internetowy - optymalizacja aplikacji i dominacja smartfonów

Coraz częściej zamiast z komputera korzystamy ze smartfona, który oferuje nam szerokie możliwości. Sam desktop jest wyraźnie wypierany, stąd dominacja mobile first design. Obecnie już niemal wszystko jesteśmy w stanie załatwić za pośrednictwem telefonu. Robimy z jego pomocą zakupy i płacimy rachunki. To możliwe dzięki aplikacjom oraz stronom w wersjach mobilnych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w ich tworzeniu!

JAK WYGLĄDA MOBILE FIRST DESIGN W PRAKTYCE?

Mobile first design wymaga odejścia od wzoru działania, gdzie na pierwszym miejscu buduje się wersję desktopową, a później dostosowuje się ją do rozdzielczości mobilnej. Lepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie działania od opracowania maksymalnie funkcjonalnej wersji mobilnej, a dopiero później rozbudowanie jej do wersji na większe ekrany, która powinna być maksymalnie funkcjonalna. Warto też zauważyć, że mobile first design daje dziś ogromne możliwości za sprawą rozwoju samych smartfonów. Wersja mobilna strony może być pełniejsza niż jej desktopowy odpowiednik za sprawą wykorzystywania przez telefony geolokalizacji, przełączania widoku czy opcji multidotyku. I choć ograniczenia w procesie projektowania mobile first design są znaczne, owocują one prostszymi i skutecznymi rozwiązaniami. Wersję mobilną strony łatwo jest później rozszerzyć o dodatkowe elementy, by zmienić ją w wersję na desktop. Zaletą mobile first design jest też z pewnością krótszy czas realizacji projektu.

MOBILNY SKLEP INTERNETOWY – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY JEGO TWORZENIU?

Użytkownicy smartfonów coraz chętniej robią zakupy z ich wykorzystaniem, dlatego warto im to maksymalnie ułatwić. Tworząc mobilny sklep internetowy na pierwszym miejscu postaw na łatwość obsługi. Współcześni klienci oczekują szybkości działania i przejrzystości, dlatego zadbaj o maksymalną łatwość zakupów. Niezwykle użyteczne jest udostępnianie historii zakupów, filtrów oraz możliwość porównania opierających się na doświadczeniach innych klientów. Cenione są również opinie innych konsumentów oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Polecenia cieszą się dużą wiarygodnością i zaufaniem oraz traktowane są jako realne źródło wiedzy o produkcie. Nie należy z nich rezygnować tworząc swój mobilny sklep internetowy.

Mobilny sklep internetowy powinien zawierać listę życzeń pozwalającą na zapisanie rzeczy, nawet gdy nie chcemy dokonać zakupu w danej chwili. Brak gotówki lub konieczność przełożenia terminu zakupów przestają być problemem, ponieważ lista życzeń umożliwia odłożenie transakcji w czasie i zapisanie oglądanych produktów. Zmniejsza to prawdopodobieństwo ich porzucenia. Niech Twój mobilny sklep internetowy zawiera również funkcję powiązanych przedmiotów. Znacznik „podobne produkty” przy każdym oglądanym przedmiocie pozwala na łatwiejsze znalezienie tych interesujących oraz podpowiada, co może spodobać się klientowi.

Pamiętaj, że zdjęcia w Twoim mobilnym sklepie internetowym muszą zarówno dobrze wyglądać, jak i szybko się ładować. Obraz jest niezwykle ważny, ponieważ to właśnie on zazwyczaj sprzedaje produkt. Zadbaj o fotografie pod różnymi kątami w wysokiej rozdzielczości, zoptymalizowane pod kątem ładowania strony z możliwością ich powiększania. Bardzo dobrze sprawdzają się również różnego rodzaju oferty specjalne zachęcające do spędzania dłuższego czasu na stronie i kupna większej ilości produktów. Informacje o promocjach w mobilnym sklepie internetowym zwykle przekazywane są przez portale społecznościowe lub e-mail. Możliwe jest też umieszczenie specjalnej sekcji w głównych nagłówkach strony.

OPTYMALIZACJA APLIKACJI

Pamiętaj, że ważna jest również optymalizacja aplikacji, niezależnie czy chodzi o sklep, czy inne usługi. Obecnie powstaje ogromna ilość aplikacji, przez co zaistnienie w wysokich wynikach mobilnych wyszukiwań nie jest już łatwe i nawet najlepsze aplikacje nie mają zagwarantowanego sukcesu. Właśnie dlatego optymalizacja aplikacji jest konieczna. Na czym ona polega? Przebiega ona na podobnych zasadach, co pozycjonowanie stron internetowych i jej celem jest zwiększenie widoczności aplikacji w organicznych wynikach wyszukiwania i wewnętrznych wyszukiwarkach sklepów.

W optymalizacji aplikacji należy zwrócić uwagę na jej nazwę, która jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Powinna ona zawierać najważniejsze słowo kluczowe. Ze względu na to, że tytuł aplikacji może brzmieć inaczej w różnych językach, dobrze jest zadbać o jego różne wersje z uwzględnieniem ich konkurencyjności w każdej wersji. Optymalizacja aplikacji wymaga również stworzenia jej krótkiego opisu. Może mieć on maksymalnie 80 znaków. Jego zadaniem jest przedstawienie zalet aplikacji, zachęta do wejścia na stronę www oraz pobrania samej aplikacji. Powinien też zawierać słowa kluczowe i elementy Call-To-Action. Z kolei opis główny może mieć maksymalnie 4000 znaków. To główne źródło informacji na temat działania aplikacji i jej zalet, dlatego powinien być merytoryczny, unikatowy i zawierać słowa kluczowe. Uwzględnienie go w optymalizacji aplikacji jest niezbędne!

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Chcesz dowiedzieć się więcej o zmieniających się potrzebach klientów w kontekście aplikacji mobilnych oraz budowania lojalności konsumenckiej? Weź udział w konferencji UX w Biznesie, której jesteśmy oficjalnymi patronami medialnymi! Wydarzenie będzie mieć miejsce 26 września w Warszawie w Centrum szkoleniowym ADGAR OCHOTA. Podczas spotkania najlepsi eksperci-praktycy w postaci Igora Farafonowa - CEO w UXERI, UX Ninja, specjalisty w zakresie projektowania użytecznych stron, Joanny Ostafin - Co-founder & Lean UX Strategist w Project, a także Witolda Janiszewskiego - UX Specialisty w Symetrii; związanego z UX i e-commerce od 11 lat oraz 3 innych prelegentów wygłosi prelekcje składające się na 5 paneli tematycznych oraz 8 godzin cennej wiedzy. Tego wydarzenia nie można przegapić!

Nie czekaj – sprawdź pełny program i zarejestruj się już dziś!

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 120 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej