Onboarding w IT

Proces adaptacyjny zwany onboardingiem to wdrożenie nowego pracownika do działalności firmy, zapoznanie go z zadaniami i obowiązkami związanymi z objęciem nowego stanowiska, tak, aby jak najszybciej i jak najbardziej efektywnie rozpoczął swoją pracę. Skuteczny, dobry onboarding jest bardzo ważny, gdyż znacząco wpływa na jakość pracy.

Dobre pierwsze wrażenie

Na nowo zatrudnionego pracownika może czekać albo miłe przywitanie, integracyjne spotkanie, własny opiekun/mentor, szkolenia, warsztaty, albo poznawanie firmy, szukanie sobie miejsca pracy i przygotowanie się do objęcia nowego stanowiska na własną rękę.

Od tego, w jaki sposób zostanie przyjęty pracownik, zależy między innymi poziom jego zaangażowania w rozwój firmy. Nietrudno zgadnąć, kiedy pracownik będzie mniej zmotywowany do pracy, analizując powyżej przedstawione sytuacje. Poniżej zostały przedstawione badania pokazujące różnice między firmami, które stosowały onboarding, a tymi które zaniechały takich działań (źródło).

  • 91% pracowników przyjętych do organizacji pozostaje w niej, w porównaniu do 30% pracowników w firmach, w których takiego systemu nie wdrożono,
  • 62% pracowników zatrudnionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowało swoje pierwsze cele w założonym czasie, w porównaniu do 17% pracowników w firmach, w których onboardingu nie wdrożono,
  • o 33% rocznie wzrasta poziom satysfakcji Menedżera ds. rekrutacji, w porównaniu do 3% wzrostu w organizacjach, w których takiego systemu nie wdrożono.

Jak widać, działania onboardingowe są bardzo skuteczne i wdrożenie ich do firmy może przynieść wiele korzyści. Mając świadomość, że znalezienie obecnie specjalisty IT jest bardzo trudne, warto zastanowić się nad wprowadzeniem programu wdrożeniowego.

Z doświadczenia wielu firm wynika, że do zaadaptowania się nowego pracownika w firmie potrzeba około 3 miesięcy (tzw. okres próbny). Jest to czas, by zachęcić go do pracy w Twoim biznesie i że po tym okresie nie będzie chciał odejść do konkurencji.

Dobre działania onboardingowe są bardzo ważne, gdyż to one mogą bezpośrednio wpływać na rotację pracowników w Twojej firmie. Według raportu Bersin by Deloitte 4% nowych pracowników odchodzi zaraz po źle spędzonym pierwszym dniu pracy, a 22% z nich rezygnuje w ciągu 45 dni. Z tego powodu 79% ankietowanych liderów biznesu przyznaje, że onboarding w dłuższej perspektywie czasu gwarantuje firmie sukces.

Zasady dobrego onboardingu

Pierwsze dni w firmie kształtują opinię nowego pracownika. Warto zadbać, aby była ona jak najlepsza. Dlatego opłaca się pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które tworzą dobry wizerunek pracodawcy.

  • Przygotowanie miejsca przy biurku

Często się zdarza, że pracownik przychodzi do firmy i nie ma nawet gdzie usiąść. Bardzo ważne jest, aby pracodawcy pamiętali, by zapewnić nowym pracownikom miejsce przy biurku i sprzęt. Niby jest to oczywiste, niestety jednak dosyć często zdarzają się wpadki na tej płaszczyźnie.

  • Zapoznanie z kulturą, polityką firmy

Warto przedstawić na początku misję przedsiębiorstwa. Wiedza o tym, jak wygląda życie firmy “od kuchni”, pomaga w adaptacji nowo zatrudnionego pracownika, który nie musi po omacku dowiadywać się, jak prosperuje firma i jakie są jej plany.

  • Wprowadzenie pracownika w zakres obowiązków

Tę zasadę powinno się realizować jak najszybciej, aby pracownik poczuł, że stał się już od pierwszego dnia członkiem zespołu.

  • Wsparcie opiekuna

Niektórzy pracodawcy oferują wsparcie opiekuna dla nowych pracownika. Ma on na celu zapoznanie zatrudnionej osoby z nowymi obowiązkami i przedstawienie jej reszcie zespołu. Takie działania są zwykle skuteczne, gdyż, często nieśmiali, specjaliści IT szybko aklimatyzują się w nowym środowisku pracy i budują przyjacielskie relacje ze współpracownikami.

Trendy w onboardingu

Bardzo atrakcyjnymi rozwiązaniami, przy tym będącymi oszczędnością czasu i pieniędzy są: szkolenia e-learningowe, a także procesy adaptacyjne wykorzystujące mechanizmy grywalizacji oraz elementy storytellingu. Dzięki nim nowozatrudniona osoba zostaje wprowadzona do firmy i do swoich nowych obowiązków w sposób innowacyjny. Tego rodzaju rozwiązania są częścią działań employer brandingowych, które obecnie mają duże znaczenie dla firm.

Zalety onboardingu

  • mniej zwolnień po okresie próbnym
  • większa lojalność wobec pracodawcy
  • budowanie dobrego wizerunku firmy
  • lepsza atmosfera wśród pracowników

Onboarding w IT

I-systems

Firma przygotowuje dla przyszłych pracowników procedurę onboardingową, który wdraża ich bezstresowo w realizowane projekty. I-systems gwarantuje narzędzia do pracy oraz opiekuna, który będzie czuwał nad nowo zatrudnioną osobą przez cały okres jej adaptacji w przedsiębiorstwie. Główną zaletą takich działań jest szybkość, gdyż proces przygotowań do zajęcia nowego stanowiska trwa jedynie tydzień.

eEngine

Software house w działaniach onboardingowych opiera się na zasadach storytellingu, który jest interesującym i atrakcyjnym wprowadzeniem w klimat przedsiębiorstwa. eEngine wykorzystuje to, co obecnie jest na czasie w świecie HR i tworzy opowieść o ich środowisku pracy. Firmie zależy na tym, żeby nowe osoby miały przyjazne warunki zapoznania się z najważniejszymi procesami i podstawowymi zasadami panującymi w zespole. W związku z tym, że nikt nie lubi czytać regulaminów, stworzyli podręcznik, w którym wszelkie procesy są przedstawione w formie infografik. Podręcznik jest dostępny na wyciągnięcie ręki, a nowa osoba może w każdej chwili sięgnąć po informacje w nim zawarte. Jest to bardziej komfortowe niż pytanie nowo poznanych osób. Kolejną ważną kwestią jest to, że w eEngine panuje wyjątkowa kultura pracy, która jest przedstawiona w ramach podręcznika, aby ją zaszczepić nowym członkom zespołu.

Przedstawione powyżej firmy wykorzystują narzędzia employer brandingowe, które są ważnym elementem w budowaniu wizerunku dobrego pracodawcy. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o innych metodach employer brandingowych polecamy artykuł Jak skutecznie prowadzić rekrutację w IT?