Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
27.07.20184 min
Igor Pielas

Igor PielasFounder, CEO, Product OwnerActivy

Branża IT na rowery!

Rusza Bike IT 1.0 - pierwszy drużynowy konkurs rowerowy polskiej branży IT.

Branża IT na rowery!

Jeszcze do 3 sierpnia firmy technologiczne z branży IT oraz startupy mogą zgłosić swój udział w 60-dniowym wyzwaniu rowerowym - dla lepszego zdrowia, dobrej zabawy i integracji pracowników. To rywalizacja w aplikacji Activy, gdzie liczą się nie tylko kilometry. Zespoły złożone z pięciu osób z różnych firm zdobywają punkty oraz doświadczenie za dojazdy do pracy i regularną aktywność rowerową. To prawdopodobnie jedyny konkurs, gdzie miejskie rowery potrafią wygrywać ze sportową szosą.

Bike IT 1.0 startuje 6 sierpnia i odbywa się w krótkich, dwutygodniowych edycjach zwiększających zaangażowanie i szanse na zdobycie nagród, m.in. pamiątkowych koszulek sportowych, voucherów czy puf i sokowirówek do biura. Jeśli nie chcesz, aby Twojej firmy zabrakło wśród rowerowych pracodawców, prześlij zgłoszenie na stronie akcji. Szczęśliwsze miejsce pracy zaczyna się w drodze do biura - na rowerze!

Dojazdy - strata czasu i realne koszty dla firmy

Dojazdy do pracy zajmują nam średnio 30 minut (według badań Randstad Award), co w skali roku oznacza ponad pięć pełnych dni spędzonych w stresujących korkach czy zatłoczonym transporcie publicznym. Sposób, w jaki się przemieszczamy, wpływa na nasze życie i pracę, co doskonale obrazuje kultowa scena z komedii Stanisława Barei.

Badania przeprowadzone przez brytyjski ośrodek badawczy ONS wskazują, że uciążliwe dojazdy do biura w środkach transportu zwiększają poziom stresu, obniżają produktywność i poziom satysfakcji z pracy. Poświęcając ponad godzinę na transport, aż 46% badanych nie może znaleźć czasu na zalecane przez lekarzy siedem godzin snu, a 21% jest narażona na otyłość. Dodajmy do tego siedzący tryb pracy w branży IT i zauważamy, że ten stan rzeczy wymaga zmian.

Koszt absencji jednego pracownika w Polsce to średnio 9 tys. złotych, a 60% zwolnień lekarskich jest wystawianych z powodu przemęczenia. Nie trzeba wspominać, jak przekłada się to na jakość i koszty w branży IT, gdzie największym aktywem jest przecież praca umysłowa.

Rower - sport, ale i zdrowszy sposób na transport

Czas na przemieszczanie się do biura można wykorzystać znacznie lepiej, wybierając rower. Już nawet krótka - ale regularna - jazda na dwóch kółkach zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci o 41%, ryzyko raka o 45%  i ryzyko zawału serca - o 46% . Tak stwierdzili badacze z Uniwersytetu w Glasgow, prowadząc badania na grupie ćwierć miliona osób przez okres pięciu lat. Dodatkowo krótka aktywność fizyczna przed pracą potrafi zwiększyć produktywność w ciągu dnia średnio o 15%!

Podobny obraz wynika z badań ankietowych wśród pracowników przeprowadzonych przez Activy. Aż 83% badanych wskazuje dbanie o swoje zdrowie jako główną zaletę jazdy na rowerze. Na drugim miejscu plasuje się mile spędzony czas, a tuż później troska o środowisko.

W dojazdy rowerem inwestuje coraz więcej polskich firm

Polskim miastom daleko jeszcze do takiej popularności rowerów jak w Kopenhadze, Amsterdamie, czy nawet Berlinie. A dane pokazują, że problem nie leży już w dostępności infrastruktury rowerowej czy pogodzie, ale w braku motywacji do zmiany nawyków.

Coraz więcej polskich firm aktywnie promuje dojazdy rowerem do pracy, bo to się opłaca. W Polsce konkursy rowerowe dla pracowników prowadzą m.in takie firmy jak Google, Microsoft, BZ WBK, Blue Media, Allianz, Aviva, LiveChat, Bosch czy biurowce Skylight i Lumen przy warszawskich Złotych Tarasach.

Niestety, ankieta Activy pokazuje, że aż u 79% osób pracodawca nie promuje transportu rowerowego. Natomiast aż 74% z tych pracowników chciałoby zmiany tej sytuacji wskazując na wynagradzanie za jazdę rowerem. Jak w przypadku wielu innych dziedzin, pozytywną zmianę w transporcie pracowników wspiera branża technologiczna.

Stawiając na aktywność fizyczną, czystsze środowisko oraz dobrą zabawę postanowiliśmy zaangażować naszych pracowników w trzymiesięczny ITMAGINATION Cycling Challenge. Zaangażowanych osób jest coraz więcej, a nagrody to dodatkowa motywacja, która po I turze wywołała uśmiechy na twarzach zwycięzców.

- opowiada Karolina Mac z ITMAGINATION, które posiada biura w kilku miejscowościach w Polsce. Starania firm doceniają pracownicy angażujący się w programy rowerowe:

Jestem pod ogromnym wrażeniem, że siła motywacji może wykrzesać ze mnie jeszcze więcej. Konkurs rowerowy był fantastycznym pomysłem.

- wspomina Mariusz z Google Polska. Rower o także sposób na integrację pracowników i tworzenie lepszego miejsca pracy.

Intensywnie rywalizujemy w kolejnym etapie. Sprawdzamy wyniki - swoje i innych - dyskutujemy, porównujemy. Fajna zabawa.

- taką relację można usłyszeć od Przemka pracującego w biurowcu Skylight.

Zdjęcie: Murillo de Paula, Unsplash.com

Punkty za regularność, nie za kilometry

Najlepszym argumentem dla pracowników, by przesiąść się na rower, jest oszczędność czasu i eliminacja porannego stresu związanego z parkowaniem samochodu lub czekaniem na spóźniający się autobus. Dobrym sposobem na zachęcenie rowerowego nowicjusza jest zaangażowanie drugiej osoby. Inny rowerzysta z firmy może polecić najlepsze trasy do biura, albo umówić się, że razem z nim przejedzie wybrany odcinek.

Rowerowej rywalizacji w firmie sprzyja odpowiedni system naliczania punktów za dojazd. Wielu pracowników nie chce brać udziału w rywalizacji, bo wie, że nie wygra ze sportowymi amatorami. Rozwiązaniem tego problemu jest branie pod uwagę samych dojazdów do pracy i regularności, a nie tylko kilometrów. Tego typu system demokratyzuje rower i zachęca nawet, tych którzy jeżdżą tylko rekreacyjnie.

Wynagradzanie nie tylko najlepszych i perspektywa zdobycia nagrody za 15, 20 czy 40 miejsce motywuje do regularnych dojazdów rowerem. Przede wszystkim pokazuje uczestnikom, że nie trzeba być najlepszym, żeby zostać wyróżnionym, a rower jest przyjemnością.

<p>Loading...</p>