System poleceń pracowniczych w IT

To obecnie bardzo często wykorzystywany system w rekrutacji. Wiele firm rozwija ten obszar działań, ponieważ jest skutecznym źródłem zatrudniania odpowiednich kandydatów do pracy. W tym artykule dowiecie się zarówno o wadach, jak i zaletach systemu poleceń pracowniczych w IT.

W branży IT taki rodzaj rekrutacji jest uzasadniony. Programiści często mają już pracę i zazwyczaj nie szukają innej. System poleceń pracowniczych może dać im motywację do zmiany miejsca zatrudnienia (często na lepszych warunkach) przez rekomendację znajomego, a następnie skontaktowanie się z nim bezpośrednio przez rekrutera. Kolejnym argumentem jest to, że firmy przede wszystkim potrzebują pracownika posiadającego doświadczenie poparte konkretnymi umiejętnościami, które trudno zweryfikować na podstawie samego CV czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Dlatego właśnie opinia polecającego pracownika (najlepiej jeśli jest on programistą czy project managerem) jest bardzo wartościowa, ponieważ to on najlepiej zna kandydata i wie o jego umiejętnościach. W wielu firmach (m.in. Google, HP, IBM, Credit Suisse) można zauważyć już działające programy „employee referral”, za które pracownicy dostają bonusowe wynagrodzenie albo punkty, które mogą wymieniać na różne świadczenia, szkolenia, benefity etc.

Zalety systemu poleceń pracowniczych:

  • Niższe koszty rekrutacji

Większość pracodawców podkreśla, że kandydaci z polecenia generują średnio o połowę niższy koszt zatrudnienia. Wprowadzenie systemu poleceń przynosi nie tylko zwrot kosztów programu, ale i wzrost wydajności działu rekrutacji, jak i całego przedsiębiorstwa.

  • Krótszy czas poszukiwań odpowiedniego kandydata

Wystarczy, że zaraz po wypełnieniu formularza przez pracownika, rekruter od razu dzwoni do potencjalnego kandydata. Zdecydowanie skraca to czas poszukiwań kandydata.  

  • Kandydaci z potwierdzonymi umiejętnościami

Osoba polecająca jest świadoma kompetencji, umiejętności przyszłego pracownika. Wie również jak realnie jego osoba może się dostosować do warunków panujących w firmie. Zna jego cechy charakteru, zdolność adaptacji etc.

  • Wspieranie działań employer brandingowych

Korzyści czerpie nie tylko dział rekrutacji, ale również pracodawca. Stosując program poleceń pracowniczych, kreujesz wizerunek dobrego pracodawcy. Warto zainwestować w nowoczesne platformy poleceń pracowniczych oraz zaangażować się w działania Social Media, które ułatwiają i umożliwiają komunikację z potencjalnymi pracownikami. Dzięki tym narzędziom budujesz relacje między polecanym, polecającym a sobą, które mogą wpływać na pozytywny odbiór marki.

  • Aktywny udział pracownika w systemie grywalizacji nagród

Aby program poleceń zadziałał w Twojej firmie, warto pomyśleć o tzw. systemie grywalizacji, który ma motywować i pobudzać pracowników do działania. Na czym on polega? Zbitka słowna: gry i rywalizacji wskazuje na połączenie rozrywki, przyjemności z rywalizacją. Ten system opiera się na zasadzie zbierania punktów i nagradzania osób, które poleciły z sukcesem kandydata. Dzięki temu dodatkowa czynność zatrudnionego w Twojej firmie zostaje wynagrodzona i nie staje się jedynie marnotrawieniem czasu, a zabawą, w której wszyscy mogą wygrać.

Wady sytemu poleceń pracowniczych:

  • Brak konsekwencji

Jeśli system grywalizacji, czy nagradzania nie działa sprawnie w Twojej firmie. Nie licz na to, że pracownicy będą tracić czas, który mogą przeznaczyć czy to na pracę, czy na przerwę ‒ wypełniając formularze.

  • Skomplikowany formularz

Jeśli formularze w Twojej firmie składają się z wielu stron, nie mają czytelnej, prostej instrukcji i są bardzo czasochłonne, to możesz być pewien, że Twoim pracownikom nie będzie się chciało przekopywać przez stronice kwestionariusza, który powinien być intuicyjny i krótki.

  • Strach pracowników przed odpowiedzialnością

Pracownicy często obawiają się rekomendować swoich znajomych, ponieważ mogą się oni nie sprawdzić w firmie albo nie pozostaną w niej zbyt długo po zatrudnieniu. Myślą, że ich polecenie pociąga za sobą  negatywne konsekwencje; skoro otrzymują nagrodę, to mogą dostać również i karę za niesprawdzenie się kandydata. Rzeczywistość wygląda (a przynajmniej powinna wyglądać) jednak inaczej. Ostateczną decyzję o jego przyjęciu podejmuje dział HR, więc realnie to rekruterzy przejmują odpowiedzialność za niego. Warto edukować i uświadamiać swoich pracowników o zasadach systemu poleceń pracowniczych.

O czym musisz pamiętać, żeby działania dotyczące poleceń pracowniczych były skuteczne?

  • Feedback

Jest to bardzo ważny element skutecznego systemu poleceń. To od niego zależy wizerunek Twojej marki zarówno na zewnątrz firmy, jak i wewnątrz ‒ wśród pracowników. Jeśli kandydat nie dostanie od Twojej firmy żadnej odpowiedzi zwrotnej po wysłaniu CV, listu motywacyjnego, na pewno będzie kierował swoje pytania do polecającego go znajomego. W tym przypadku Twój pracownik oraz kandydat znajdują się w niezręcznej sytuacji, ponieważ żaden z nich nie wie, co się dzieje. Konsekwencją takich działań może być niesmak i złość. Pracownik przestanie korzystać z programu poleceń, a potencjalny kandydat nie będzie dobrze się wypowiadał o Twojej firmie.

  • Informacje o programie i ustalenie zasad jego działania

Twoi pracownicy powinni się dowiedzieć na szkoleniu: na czym polega program poleceń pracowniczych oraz dlaczego warto się w niego zaangażować, a także w jakich sytuacjach mogą oczekiwać nagrody, a w jakich nie.

  • System grywalizacyjny

Jeśli chcesz wprowadzić program poleceń, musisz uwzględnić w nim system grywalizacyjny. Pracownicy chcą być nagradzani za dodatkową pracę, która korzystnie wpływa na prosperowanie firmy. To niekoniecznie pieniądze muszą być nagrodą, mogą być to również szkolenia, ciekawe warsztaty, benefity, zniżki etc.

Przykłady firm, które stosują program poleceń pracowniczych:

Wiele zagranicznych firm IT, które mają siedziby w Polsce stosuje nagrody pieniężne, a za ich przykładem poszło kilka polskich przedsiębiorstw. Poniżej przedstawimy zestawienie przygotowane przez serwis Bankier.pl

  • Allegro za polecenie pracownika płaci 5 tys. po odbyciu okresu próbnego
  • Atos wypłaca bonusowe wynagrodzenie wahające się między 3,6 tys. zł a 9 tys. zł. Kwota jest uzależniona od stanowiska i kompetencji kandydata.
  • BITStream podaje widełki 2153zł - 7177zł w zależności od stanowiska, od rodzaju umowy.
  • Luxoft - w tej firmie, podobnie jak w innych, wysokość nagrody pieniężnej jest uwarunkowane od stanowiska i waha się między 500zł a 10 tys. zł
  • Nokia - tutaj kwoty wynagrodzenia są ściśle określone od stanowiska i doświadczenia widełki wynoszą 5 tys.zł - 7 tys. zł
  • Sii Polska - za polecenie pracownika firma wypłaca 2 tys. zł

W tym zestawieniu warto jeszcze dopisać wrocławską firmę PIXERS, która płaci za polecenie z sukcesem (zatrudnienie pracownika) 50% kwoty jego pierwszego wynagrodzenia. Wynagrodzenie otrzymuje osoba, która zarekomendowała pracownika, niezależnie od tego czy pracuje w PIXERS.

3e Software House w przypadku zatrudnienia poleconego kandydata wypłaca określony bonus po przedłużeniu jego umowy o pracę po trzech miesiącach okresu próbnego, a następnie drugi taki sam bonus w przypadku, gdy kandydat pracuje ponad sześć miesięcy. Jak mówi Michał Rostocki - członek zarządu 3e - “Rozbicie na dwie płatności i rozciągnięcie w czasie wynika z faktu konieczności przekonania się, że kandydat jest dobrym i wartościowym pracownikiem. Niestety 3 miesiące to często za mało, aby to stwierdzić”.

Jak widać system poleceń pracowniczych jest rozwijającym się trendem wśród przedsiębiorstw, a przy tym bardzo skutecznym. Każdy uczestnik programu coś zyskuje: pracodawca - nowego pracownika, zatrudniony w firmie - dodatkowy bonus, a przyszły pracownik - nową perspektywę na rozwój swojej kariery.