Dlaczego w Twojej firmie jest potrzebny CTO?

Jeszcze do niedawna CTO kojarzył się głównie ze start-upem, potem z wielką korporacją. Dziś jego rola staje się coraz bardziej nieoceniona także w mniejszych firmach, które mają ambicję łączenia rozwoju technologicznego z potrzebami klientów. To wszystko sprawia, że na przestrzeni ostatnich lat rola CTO uległa pewnej ewolucji.
 
Wielu szefom firm, szczególnie gdy posiadają pewną wiedzę techniczną, wydaje się, że mogą z powodzeniem przejąć obowiązki CTO. W praktyce okazuje się potem, że rola zarządzającego i związane z tym działania są tak absorbujące, iż brakuje już czasu, aby poznawać dogłębnie różne technologie, śledzić najnowsze trendy technologiczne i znajdować rozwiązania, które pozwolą wdrożyć innowacje. W rezultacie szybko można się przekonać, że CTO nie jest wcale luksusem, ale niezbędną osobą zarówno w większej, jak i mniejszej firmie. Dobry CTO to nie tylko człowiek z zaawansowaną wiedzą techniczną, ale także osoba zorientowana na biznes. To specjalista, który patrzy na ten biznes przez pryzmat technologii, a na technologię – przez pryzmat biznesu. Dawno przestał być już tylko panem/panią od zapewniania funkcjonowania infrastruktury IT i zespołu developwerów.
 

Kim jest CTO?

 
Zanim zastanowimy się, w jakim kierunku ewoluowała rola CTO, warto wyjaśnić, kim w ogóle jest taka osoba. Pod skrótem CTO kryje się Chief Technology Officer, czasem określany również jako Chief Technical Officer. To osoba umocowana na poziomie zarządu, nierzadko określana jako C-Level. CTO zajmuje się z jednej strony nadzorowaniem zasobów technologicznych firmy, a z drugiej – odpowiada za jej rozwój w obszarze technologii. Wiele osób łączy jego obecność ze start-upami, ale wydaje się, że to nieuprawnione zawężanie. Na marginesie można wspomnieć, że w start-upach CTO często jest jednocześnie co-founderem.
 
CTO bywa nazywany specjalistą o największej wiedzy technicznej w firmie. Mało tego, określany bywa również jako architekt, myśliciel, badacz, a nawet tester lub techniczna „złota rączka”. Nawet, jeśli w wielu przypadkach to nieco przesadzone określenia, pewne jest, iż CTO powinien mieć charyzmę, wizję i być przy okazji liderem zespołu. Myliłby się ten, kto chciałby „docinać” CTO do jednej wizji, do takiej samej funkcji w każdej firmie. Czytając i słuchając o różnych zakresach pracy niektórych szefów technicznych, można dojść do wniosku, że jest tylu CTO, ile działa na rynku firm ich zatrudniających. Martha Heller z Heller Serach Associates próbowała nawet uporządkować tę kwestię, wyróżniając cztery profile CTO:
 
  • Lider w dziedzinie infrastruktury – to klasyczna, najbardziej tradycyjna rola CTO. Mowa tu o kierowniku, który nadzoruje centra danych, operacje sieciowe, usługi techniczne, obszar związany z bezpieczeństwem infrastruktury IT itd.

  • Futurystyczny człowiek techniczny – tym razem CTO skupia się na wszystkim, co innowacyjne w technologii, trzyma rękę na pulsie innowacyjnych rozwiązań, które co jakiś czas pojawiają się na rynku. Taki CTO analizuje nowe technologie, sprawdza i ocenia, które z nich mogą przydać się firmie. „Futurysta” często współpracuje również blisko z liderem biznesu, osobą decyzyjną w przedsiębiorstwie i wspólnie z nią opracowuje koncepcję innowacyjnych rozwiązań i wdrażania nowych technologii.

  • Założyciel firmy – to właśnie co-founder, o którym wcześniej wspomnieliśmy. To człowiek nie tylko od technologii, ale również od pomysłów, które sprawiają, że inwestorzy są skłonni wyłożyć pieniądze na ich realizację. Taki CTO blisko współpracuje z CEO, jest motorem napędowym młodej firmy, spotyka się bezpośrednio z inwestorami.

  • Lider produktu – tutaj CTO skupia się na innowacjach produktowych i na rozwoju produktów. CTO, który jest liderem produktu, jednocześnie ściśle współpracuje z klientami, handlowcami, menedżerami ds. produktów i wraz z nimi definiuje nowe rynki dla nowych linii produktów.

 

Dlaczego potrzebujesz CTO?

 
Jak widać rola CTO w firmie może być bardzo zróżnicowana, podobnie jak zakres jego kompetencji i zadań. Dlatego jeszcze przed rekrutacją na to stanowisko powinieneś zastanowić się, kogo tak naprawdę szukasz. Kandydaci powinni dokładnie wiedzieć, jakiej roli od nich oczekujesz. Wtedy zorientują się szybko, czy będą w stanie sprostać Twoim wymaganiom.
 
Jeśli jednak nadal masz wątpliwości, czy rzeczywiście potrzebujesz w Twojej firmie CTO, pamiętaj, że rewolucja w technologii dokonuje się niemal każdego dnia. To oznacza, że Twoja firma musi sprostać takiemu wyzwaniu, a w dodatku musi to zrobić w taki sposób, aby docenili to klienci. To prawdziwe wyzwanie, w którym powinien Cię wesprzeć właśnie dobry CTO. W tym kontekście taka osoba nie będzie już tylko specjalistą od technologii, jego rola stanie się o wiele szersza. To właśnie ta transformacja CTO do wymogów współczesności. CTO nie skupia się już tylko na innowacjach wewnątrz firmy, które pozwolą jej elastycznie reagować na wyzwania rynku i pozwolą na utrzymanie produkcji, ale nie traci z oczu również produktu, który oferowany jest klientom. CTO powinien pilnować tego, aby Twoja firma korzystała z najlepszych technologii dla danego produktu, a jednocześnie produkt musi sam dostarczać klientowi innowacyjnych rozwiązań.
 
Nie zapominajmy, że branża IT coraz bardziej koncentruje się na potrzebach klientów. Współczesny CTO bierze czynny udział w tej orientacji na odbiorcę produktu lub usługi. Wśród wielu dostępnych technologii potrafi odnaleźć tą, która nie tylko poprawi produkt, ale również nada mu wartość dodaną, coś, czego brakuje u konkurencji. Potrzebujesz CTO, aby sprawdził wiele różnych opcji technologicznych i wyłowił tę najwłaściwszą, najlepszą dla Twojego produktu. Taka osoba pomoże Ci ocenić technologie, które się pojawiły i sprawdzi ich biznesowy potencjał, wesprze Cię w rozwijaniu relacji z kluczowymi dostawcami technologii. CTO będzie usprawniał procesy na styku technologii i biznesu w Twojej organizacji, budując reputację firmy jako lidera technologii. Dzięki wsparciu dobrego CTO Ty i Twoja firma będziecie mogli skupić się na potrzebach klienta, na biznesie i lepiej zrozumiecie technologie oraz zmiany i kierunki, w których podąża technologiczna transformacja. Dziś CTO działa na wielu różnych poziomach, nie tylko technicznych. No, dobrze, ale co to znaczy dobry CTO? Co sprawia, że możemy go takim nazwać?
 

Dobry CTO, czyli jaki?

 
Dobry CTO posiada nie tylko szeroką wiedzę techniczną, ale również biznesową, potrafi łączyć strategie w obydwu tych obszarach. Staje się niejako pomostem pomiędzy technologią, a firmą, w której pracuje. Dobry CTO nieustannie pogłębia swoją wiedzę, jest na bieżąco zarówno z zakresu technologii, jak i biznesu, finansów, strategii sprzedaży, a nawet marketingu. Jego kompetencje są szerokie, chociaż fundamentem jest wiedza techniczna. Taka osoba potrafi skutecznie budować zespół, który rozwija się razem z nim. Dobry CTO posiada wysokie kompetencje interpersonalne, umiejętności komunikacyjne. Dzięki temu potrafi inspirować zespół, a nawet całą firmę, jak również podtrzymuje świetne relacje z klientem. CTO na miarę współczesności potrafi budować swoją markę osobistą, jest autorytetem, liderem, do którego dzwoni się po radę, gdy brakuje specjalistycznej wiedzy, ale i inspiracji.
 
Czy w tej sytuacji naprawdę sądzisz, że stać Cię na zrezygnowanie z CTO?