Dobre pomysły programisty. Jak dobrze je sprzedać?

Jest wielu świetnych programistów, być może nawet wizjonerów, ale o większości z nich nikt nie słyszał. Nawet najbliższe otoczenie. To niestety smutna prawda. Co z tego, że jesteś dobry jako koder i masz świetne pomysły, skoro nie potrafisz ich sprzedać? Niestety, ten świat jest już tak skonstruowany, że wygrywają osoby, które potrafią przebić się ze swoimi ideami. Rzeczywistość jest brutalna. Nie liczy się nawet najgenialniejszy programista z najbardziej odkrywczymi pomysłami, jeśli siedzi cicho w kącie. Zawsze wygra koder-gaduła, człowiek otwarty, którego wszędzie pełno, nawet jeśli jego pomysł jest dużo gorszy. Z drugiej strony można spojrzeć na problem pod innym kątem: skuteczne są tylko te pomysły, które można urzeczywistnić, które zostaną skierowane do realizacji. Dlatego jest tak ważne, aby potrafić skutecznie sprzedać swoją ideę.

Należy jeszcze podkreślić, że najczęściej programista, który potrafi sprzedać swoje pomysły, jest postrzegany w miejscu pracy i przez przełożonych jako bardziej skuteczny i bardziej wartościowy. To nie jest bez znaczenia dla jego kariery zawodowej. Oczywiście możesz się nastawić, że będziesz prezentował swoje rewolucyjne rozwiązania i pomysły, gdy zostaniesz o to bezpośrednio poproszony, ale szybko okaże się, że takie sytuacje będą miały miejsce bardzo rzadko. Jeśli zależy Ci na awansach i na tym, aby być postrzeganym jako dobry programista, świetny fachowiec, a nie zwykły rzemieślnik, musisz działać. Na szczęście każdy może nauczyć się skutecznie sprzedawać swoje pomysły. Pomoże w tym kilka prostych zasad.
 

Zamiast argumentować, przekonuj


Wydawałoby się, że nic nie jest tak skuteczne, jak rzeczowy, jasno wyłożony argument, szczególnie w przypadku technicznych ludzi. Nic bardziej mylnego. Amerykańscy naukowcy w 2004 roku przeprowadzili badania, które potwierdziły, że gdy pojawia się argument, znika perswazja. Gdy próbujesz kogoś pozyskać, przekonać do swojego pomysłu, używając argumentów, jesteś skazany na porażkę. Bombardowanie argumentami, nawet najbardziej racjonalnymi, przynosi taki skutek, że druga strona prawie na pewno uruchomi w sobie mechanizm obronny i niczego nie osiągniesz. O wiele skuteczniejszym sposobem jest bycie przekonującym, perswazja. Nawiasem mówiąc, to bardzo przydatna umiejętność w różnych sytuacjach życiowych. Na temat perswazji i bycia przekonującym napisano ogromne ilości książek, organizowane są różne kursy, pozwalające się tego nauczyć. Najprostszy sposób to znaleźć wspólną płaszczyznę, szukać podobieństw z rozmówcą, spojrzeć na problem jego oczyma. Trzeba przykładać dużą wagę nie tylko do tego, co, ale również jak się sugeruje. Zamiast pokazywać, jak nowatorski jest Twój pomysł, lepiej położyć nacisk na to, jakie korzyści odniesie firma z jego wdrożenia (np. skrócenie czasu realizacji projektów itp.). To najszybciej przekona szefa.
 

Naprowadzaj na ideę jak Sokrates


Nie przez przypadek przywołaliśmy tutaj wielkiego greckiego filozofa. Sokrates opanował do perfekcji sztukę docierania do prawdy, nakierowywania. Wyglądało to tak, że sam filozof udawał, iż nic nie wie i próbuje dotrzeć do prawdy, a od rozmówcy oczekiwał w tym pomocy, pouczenia. Nie przekonywał rozmówców do swojego punktu widzenia, ale wykazywał słabe punkty w ich poglądach i wydobywał z drugiego człowieka ukrytą w nim wiedzę. Chodzi o to, aby prowadzić w kierunku danej idei, pomysłu, a nie wyjaśniać go wprost. Wtedy rozmówca ze zdumieniem odkryje, że znalazł przy Twojej pomocy skuteczne rozwiązanie. Stosując tę metodę, trzeba się jednak pogodzić, że nie będziesz mógł przypisać tylko sobie dobrego pomysłu.


Ćwicz komunikatywność


Wysoka komunikatywność i zdolności interpersonalne są niezbędne, gdy chce się skutecznie sprzedawać własne pomysły. Napisaliśmy dokładniej o tego rodzaju kompetencjach w artykule „8 umiejętności miękkich przydatnych programistom”. Jeśli jesteś zainteresowany, zapraszamy do lektury. Tutaj chcemy podkreślić tylko, że naprawdę warto inwestować czas i wysiłek w poprawianie umiejętności nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem, w rozwijanie komunikatywności. Im prościej potrafisz wyjaśniać swoje pomysły, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś się nimi zainteresuje. Najlepiej stawiać na krótkie, rzeczowe komunikaty i podbudowywać je znanymi rozmówcom przykładami.
 

Wspieraj się autorytetem innych i zbuduj własny


Bardzo skuteczną techniką w sprzedawaniu własnych pomysłów jest wspieranie się autorytetem osoby wiarygodnej, posiadającej duże doświadczenie. To dobre rozwiązanie szczególnie dla młodych, dopiero rozpoczynających karierę programistów. Takie osoby, jeśli nawet mają ciekawe pomysły, mogą od razu spotkać się z lekceważeniem lub co najmniej z niepoważnym potraktowaniem. Opór często wynika z poczucia zagrożenia: żółtodziób chce nas pouczać? Kim on jest, jakie ma prawo, aby się wymądrzać? Zupełnie inaczej jest, gdy przyjdziesz ze swoim pomysłem, uzbrojony jednocześnie w autorytet znanego eksperta. Zamiast mówić, że to Twój pomysł, lepiej powołaj się na jakąś książkę, blog, post znanego kodera na forum itd. Wtedy na pewno nie zostaniesz od razu zbyty, ale wzbudzisz zainteresowanie. Jednocześnie warto budować własny autorytet, np. publikując artykuły w internecie, prowadząc branżowego bloga, udzielać się na forach itp. Budując własną markę jako programista-ekspert, tworzysz jednocześnie autorytet i mocne wsparcie dla Twoich przyszłych pomysłów.
 

Przekonuj edukując


Kolejny skuteczny sposób sprzedawania pomysłu to edukacja. Jeśli przekazujesz wiedzę, uczysz współpracowników, inne osoby będą bardziej na Ciebie otwarte, chętnie posłuchają, co masz do powiedzenia. Można przyjąć zupełnie inną strategię niż bezpośrednie przekonywanie do pomysłu. Czasami bardzo skuteczną i atrakcyjną metodą jest przygotowanie prezentacji na temat proponowanego rozwiązania i za jej pomocą edukowanie - czego dotyczy pomysł, jak działa dane rozwiązanie, jak powinno zostać zrealizowane, gdzie można znaleźć na ten temat dodatkowe informacje (książki, internet, dokumentacja itp.). W tym przypadku najpierw sprzedajesz wiedzę, informację, a potem sam pomysł.


Nie zniechęcaj się od razu, jeśli nie będziesz mógł sprzedać pomysłu. Skuteczność wymaga praktyki. Dlatego warto ciągle próbować i ćwiczyć umiejętności. W końcu osiągniesz w tym biegłość.


Pamiętaj, że skuteczny programista to nie ten, który ma dobre pomysły, ale ten, który potrafi przekonać do swoich rozwiązań innych i wcielić je w życie. Tego wszystkim ambitnym koderom życzymy!