Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
10.03.20173 min
Bulldogjob

Bulldogjob

Współpraca HR i Działu Marketingu. Dlaczego warto?

Współpraca HR i Działu Marketingu. Dlaczego warto?

W wielu firmach, szczególnie dużych, różne działy mają skłonność do rywalizowania ze sobą. Nie zawsze wychodzi to na dobre przedsiębiorstwu. Truizmem jest uwaga, że więcej korzyści przynosi współpraca niż rywalizacja, ale okazuje się, że kooperacja niektórych działów wcale nie jest postrzegana, jako coś oczywistego. Przykładem jest HR i Dział Marketingu. Tymczasem taka współpraca może przynieść wiele korzyści i warto przyjrzeć się jej bliżej.

Współpraca HR i Działu Marketingu – czy to możliwe?

Większość osób, nawet nie do końca interesujących się zagadnieniem, przynajmniej orientuje się, do czego zostały powołane działy HR i Marketingu. Gdybyśmy ich o to zapytali, zapewne usłyszelibyśmy, że pierwszy z nich koncentruje się na przeprowadzaniu rekrutacji, wyszukiwaniu kandydatów i wdrażaniu ich do pracy, przeprowadzaniu szkoleń czy motywowaniu. Natomiast Dział Marketingu, w dużym uproszeniu, to budowanie takiego wizerunku marki, jej produktów i usług, że klient będzie chciał z nich skorzystać.

Nasz hipotetyczny rozmówca mógłby zapytać, gdzie tu pole do współpracy tych obydwu działów? Podobne wątpliwości mają także niektórzy pracownicy HR i Działu Marketingu. Jeśli nie odpowiedzą sobie na to pytanie, współpraca będzie albo w ogóle niemożliwa, albo co najmniej mało owocna. Dlatego przedstawiciele HR powinni najpierw zastanowić się, w jakich obszarach są w stanie pomóc specjalistom od marketingu, aby skorzystała na tym cała firma i odwrotnie, osoby zatrudnione w Dziale Marketingu powinni znaleźć pole działania, w jakim będą wspierać HR-owców. Obydwa działy muszą ustalić wspólne priorytety, a także zidentyfikować czynniki, które dotychczas przeszkadzały w nawiązaniu ścisłej współpracy. Ich pokonanie to pierwszy krok do wspólnego działania.

Poszukiwanie obszarów współpracy

W rzeczywistości jest nie tylko wiele obszarów, w który HR może i wręcz powinien współpracować z Działem Marketingu, ale także obydwa działy mogą się nawzajem wspierać w tak istotnych kwestiach, jak tworzenie innowacyjnych kampanii marketingowych czy budowanie employer brandingu. Kluczem współpracy jest jednak to, o czym już wcześniej wspomnieliśmy – znalezienie priorytetów. To one wyznaczą kierunek działań, do którego z kolei zostaną dobrane odpowiednie metody i zasoby ludzkie.

Przykładem takiej ścisłej współpracy może być udział w różnego rodzaju targach. Zwykle Dział Marketingu posiada ogromne doświadczenie w tego typu imprezach i może podzielić się tą wiedzą z HR. Dla tego ostatniego targi to także doskonała okazja, aby znaleźć i pozyskać kandydatów do pracy w firmie. Z drugiej strony HR często dysponuje szczegółowym feedbackiem od pracowników, dotyczącym ich satysfakcji z pracy w danej firmie. Taka wiedza pomocna jest nie tylko w komunikacji wewnętrznej, ale może zostać również wykorzystana w przekazie marketingowym. Obydwa działy mogą korzystać wzajemnie ze swojej wiedzy i doświadczenia. Gdy na przykład HR zamierza wziąć udział w targach, specjaliści od marketingu mogą podpowiedzieć, z kim warto współpracować w organizacji całego przedsięwzięcia.

Innym obszarem współpracy może być social media i wspólne wykorzystywanie ich potencjału. Dzięki skoordynowanym działaniom firmowy profil może stać się istotnym miejscem nie tylko do publikowania ogłoszeń rekrutacyjnych czy do informowania o nowych produktach i usługach, ale przede wszystkim do nawiązania dialogu zarówno z kandydatami, jak i z potencjalnymi klientami, może stać się ważnym narzędziem do budowania wizerunki marki na wielu różnych płaszczyznach. Z jednej strony HR wnosi swoje zrozumienie i otwartość na potrzeby ludzi i biznesu, z drugiej – Dział Marketingu pomaga docierać do potencjalnych kandydatów do pracy różnymi kanałami, wspiera HR w budowaniu relacji i zaangażowania z osobami już zatrudnionymi itd.

To oczywiście tylko kilka przykładów, ale chodzi w nich o pokazanie potencjału współpracy. Obydwa działy mogą sprawniej funkcjonować i wykonywać ich zadania, korzystając ze wspólnej bazy wiedzy, mogą wymieniać się informacjami, raportami, danymi. Mało tego, ideałem byłaby wzajemna inspiracja. Oczywiście to wszystko nie jest łatwe, ponieważ często w grę wchodzi jeszcze ambicja poszczególnych działów, niekiedy nawet jakieś animozje pomiędzy ich pracownikami. Gdy jednak uda się to wszystko przezwyciężyć, współpraca HR z Działem Marketingu może przynieść tylko korzyści.

Wszystkich zainteresowanych problematyką HR i nie tylko zachęcamy do przeczytania także artykułu „Bolączki HR Managera w Software House”.

<p>Loading...</p>