Joga i IT

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 16.0px Verdana} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Verdana; min-height: 15.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Verdana; color: #3a3a39} p.p6 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Times New Roman'; min-height: 15.0px} li.li3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Verdana} li.li5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Times New Roman'} span.s1 {font-kerning: none} span.s2 {color: #000000} ol.ol1 {list-style-type: decimal}

Wielu z nas patrząc na jogę z dystansu posługuje się nieprawdziwymi choć popularnymi stereotypami, choćby, że Joga jest tylko dla kobiet; że jest nudna i statyczna; że trzeba być elastycznym, młodym i super sprawnym lub z drugiej, że jest dobra dla osób starszych z dużymi problemami ruchowymi... ale na pewno "Joga nie jest dla mnie".

Prawdą jest, że w ramach jogi można znaleźć i zajęcia specjalnie dla kobiet lub osób starszych czy z problemami z kręgosłupem. Jest wiele szkół i odmian jogi, także każdy znajdzie jogę odpowiadającą jego potrzebom. Np. panowie dużo szybciej polubią praktykę jogi jeśli wybiorą zajęcia dynamiczne, równomiernie angażujące siłę, koordynację i sprawność ruchową takie jak tradycyjna Ashtanga, czy zajęcia zwane Vinyasa lub Vinyasa Flow.

Bez względu jaką jogę wybierzesz to sprawdź czy joga jest ci w ogóle potrzebna, bo może się zdarzyć, że żaden z poniższych powodów cię nie dotyczy. Będzie to oznaczać, że już jesteś joginem ;).

 

1. Spędzasz większość dnia siedząc przy biurku w zgarbionej pozycji, często bolą cię plecy?

Joga z początku, to głównie praca z ciałem fizycznym, przypomina odrobinę sport, ale zasadniczo się od sportów różni tym, że w jodze nie interesuje nas to jak ciało się prezentuje na zewnątrz, ale to jak się w nim odnajdujemy wewnątrz.

Praktykując jogę szybko nauczysz być w dobrym kontakcie z ciałem, poczujesz się w nim komfortowo i przyjemnie, nauczysz się akceptować potrzeby ciała m.in. takie jak potrzeba aktywności i relaksu. Wtedy też zauważysz, że zewnętrznie ciało także się zmienia i to radykalnie. Zauważysz jak:

  • rozluźniają i prostują się plecy, dzięki czemu pozbędziesz się bólów w plecach.

  • Przybywa ci brakujących mięśni stabilizujących sylwetkę, przede wszystkim wzdłuż kręgosłupa w tali, okolice kolan i u szczytu ud. Są to mięśnie odpowiedzialne za prawidłową sylwetkę oraz ruchomość i stabilność kręgosłupa.

  • W miarę jak będzie się poprawiać stabilizacją kręgosłupa i miednicy, duże partie mięśni ramion, pleców, nóg zaczną się rozluźniać, wydłużać i nabierać przyjemnego kształtu i wyglądu.

  • Ciało będzie się stawać coraz lżejsze i smuklejsze, a Ty będziesz się czuł/a coraz lepiej nie tylko fizycznie, ale przede wszystkim psychicznie.

Joga nie tylko pozwoli ci odzyskać kontakt z ciałem. W miarę odzyskiwania przyjemności w byciu ze swoim ciałem, nauczysz cię koncentracji i wyciszenia myśli, tak, że twoje codzienne zadania nie będą stanowić dla ciebie wyzwania.

Gdy raz obudzisz świadomość ciała, praca z nią stanie się naturalną czynnością i codzienną potrzebą, bo odkryjesz, że nasze dobre samopoczucie nie zależy od zewnętrznych okoliczności, ale od tego jak wewnętrznie odbieramy, przetwarzamy i reagujemy na bodźce płynące ze środowiska. Zmieniając postawę ciała zmieniamy nasz sposób odczuwania i reagowania ze sobą i otoczeniem.

Gdy przybieramy otwartą postawę ciała czyli:

  • mocne nogi i pionowa miednica - dają siłę i podparcie dla tłowia;

  • proste i luźne plecy – uwalniają od stresu i napięcia wewnętrznego;

  • otwarta klatka piersiowa – pozwoli nam oddychać spokojnie, miarowo i głęboko;

  • rozluźnione ramiona, szyja, głowa i twarz – pozwalają nam spokojnie myśleć, podejmować adekwatne i skuteczne działania.

 

2. Często czujesz się znużona/y, brakuje ci czasu i energii na codzienne czynności, nie masz ochoty podejmować nowych zadań?

W naszym ciele odczuwamy nie tylko anatomiczne wrażenia – czy trzymamy proste plecy, czy zgarbione?; czy stawiamy stopy prawidłowo?; czy utrzymujemy rozluźnioną twarz, szyje, kark? …

Na głębszym poziomie za wrażeniami anatomicznymi kryją się odczucia energetyczne: czy mamy więcej, czy mniej energii?; Czy jesteśmy w fazie aktywności, czy odpoczynku? Czy jesteśmy spokojni i rozluźnieni, a może spięci i zmęczenie?

Joga uczy nas zarządzać swoją energią aby bardziej wydajnie wykorzystać czas aktywności, wówczas jesteśmy skuteczni w działaniu, a gdy przychodzi potrzeba regeneracji sił, nie stawiamy temu oporu, poddajemy się i odpoczywamy w pełni. W ten sposób odkryjesz, że codzienna praktyka jogi nie zabiera czasu, a przeciwnie, nauczy Cię efektywnie zarządzać twoją energią, czasem i uwagą tak by starczyło ich nie tylko na codzienne obowiązki zawodowe, ale też na to by z radością oddawać się swoim pasją i cieszyć się tym co życie nam przynosi.

 

3. Uprawiasz sporty regularnie, ale mimo to czujesz się spięta/y, brak ci swobody i lekkości?

Kiedy poczujesz, że zyskujesz już pewną kontrolę nad procesami energetycznymi w swoim ciele odkryjesz, że wiele rzeczy, które wydawały się trudne, nużące i męczące, przychodzą ci coraz łatwiej, a rzeczy wcześniej nie możliwe, wydają się coraz bliższe. Natomiast to co wcześniej budziło twoje obawy – nowe pozycje, wyzwania, zaczynają cię angażować i fascynować. Ten proces zachodzi zarówno na poziomie fizycznym jak i psychicznym.

Joga pozwoli ci doświadczyć, że uczucie swobody, wolności i rozluźnienia jest powstaje w ciele i tu jest odbierane. Dlatego by móc skutecznie pracować z energią i emocjami, napięciem psychicznym i stresem potrzebujemy praktyki fizycznej, która poprowadzi naszą uwagę do wewnątrz, nauczy nas koncentracji, kontroli myśli, wzorów i procesów poznawczych.

4. Starasz się zdrowo odżywiać i regularnie ćwiczyć, ale brak ci wytrwałości i silnej woli?

Dobra wiadomość jest taka, że praktyka jogi wymaga samozaparcia jedynie na początku. W każdej podróży najtrudniejszy jest pierwszy krok – wybrać się do szkoły jogi na zajęcia początkujące. Z czasem gdy doświadczysz efektów regularnej praktyki jogi, będziesz wracać do niej coraz chętniej, z coraz większą uwagą i przyjemnością. Po pewnym czasie, nawet gdy z jakiś powodów nie uda cię się dotrzeć na zajęcia jogi to i wtedy znajdziesz chwilę by poćwiczyć samemu w domu, a nawet będąc w biurze będziesz odczuwać potrzebę by się rozprostować i przeciągnąć.

Gdy zaczynamy prawidłowo odbierać i rozumieć informacje płynące z ciała fizycznego, energetycznego i emocjonalnego, naturalnie zaczynamy regulować nasze zachowanie względem otoczenia oraz względem siebie, czyli nasze nawyki, dietę, rytm dnia, styl życia.

Świadomość ciała powoduje, że już nie tylko wiemy jak zadbać o swoje zdrowie, samopoczucie czy urodę ale odczuwamy silną wewnętrzną potrzebę by postępować zgodnie ze samym sobą.

Szybko się spostrzeżemy, że joga jest nam niezbędna do tego by funkcjonować na wysokim poziomie zdrowia, samopoczucia, energii i uważności.

Przemek Nadolny 

Socjolog jogi i antropolog kultury, socjoterapeuta, nauczyciel i założyciel YogaRepublic . Uczy jogi od 2003 r. Pisze dla jogowego portalu – BosoNaMacie.pl i aktywnie działa na rzecz rozwoju jogi w Polsce w ramach stowarzyszenia Porozumienie Szkół Jogi – PorozumienieJogi.Pl. Posiada autoryzację II stopnia instytutu KPJAYI w Indiach.