Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Jak zbudować swoją markę jako programista

Thomas Guibert Fullstack Javascript Developer / G-Loot
Sprawdź, na co zwrócić uwagę oraz jak o sobie myśleć, żeby jak najlepiej zadbać o swoją markę jako programista, lub jakikolwiek inny specjalista IT.
Jak zbudować swoją markę jako programista

Personal branding to ciągły proces promowania siebie jako marki, jako "produktu". Wykorzystywanie narzędzi i technik do podkreślenia tego, kim jesteś, pozwala rozmówcom lepiej poznać Twoje umiejętności i doświadczenia w odniesieniu do Twojej osobowości.


Dlaczego warto rozwijać swoją markę? 

„Twoja marka to percepcja lub emocja odbierana przez kogoś innego niż Ty. Opisuje ona całkowite doświadczenie związane z Tobą”. - David McNally i Karl Speak w Be Your Own Brand.

Istnieje wiele powodów, dla których warto zadbać o siebie jako markę. Warto to zrobić dla:

  • zdobycia pracy
  • bycia bardziej wiarygodnym w branży
  • rozszerzania sieci kontaktów jako freelancer
  • pokazania się, tak, żeby inni widzieli, co robisz i potrafisz


Przyjrzyjmy się prostemu przykładowi. Powiedzmy, że szukasz pracy. Wysłałeś swoje CV i list motywacyjny do firmy, dla której chcesz pracować.

Jeśli nie ma Cię w internecie, to jedyne, co pozostaje zrobić, to czekać na feedback. Te dwa dokumenty, choć niezwykle ważne, nie dadzą rekruterom pełnego obrazu Ciebie i nie sprawią, że Twój potencjał zostanie należycie doceniony. 

Z drugiej strony, jeśli zadbasz o swoją obecność w internecie, rekruter, który wpisze Twoje imię w wyszukiwarce, dowie się o Tobie więcej. Zwiększy to Twoje szanse na bycie docenionym.

Rekruterzy chcą wiedzieć o kandydatach wszystko, co mogą. Chcą np. sprawdzić, czy pasujesz do wartości firmy lub zespołu. Chcą wiedzieć co lubisz, jakie masz hobby, pasje, zainteresowania, ile znaczysz w branży, jak mocno przywiązujesz się do pracy. Chcą również wiedzieć co sprawia, że jesteś wyjątkowy.

Twoja obecność w Internecie jest dla nich pomocna w znalezieniu pozytywnych informacji na Twój temat. Mam tutaj na myśli rzeczy, których nie będzie w Twoim CV lub liście motywacyjnym. Może to zwiększyć Twoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy.

Jak dbać o swoją markę? 

CV jest oczywiście pierwszą rzeczą, o którą należy się zatroszczyć, ale to dość oczywiste i nie będę się nad tym teraz rozpisywać. Zakładam, że masz już takie, którym możesz się chwalić.


Sprecyzuj sobie kim jesteś i dokąd zmierzasz

  • Jak chcesz o sobie mówić?
  • Jakie umiejętności techniczne chcesz podkreślić?
  • Czy jesteś programistą z umiejętnościami przywódczymi?
  • Czy masz zdolności kreatywne, które chciałbyś podkreślić?


Pomoże Ci to wszystko określić, jak o sobie mówić, jak się zaprezentować i jakich narzędzi używać.


Nie ukrywaj tego, co czyni Cię wyjątkowym

Bądź dumny z tego, kim jesteś. Nie oznacza to jednak, że masz być osobą zarozumiałą i arogancką. 

Mówię tutaj o Twojej osobowości, umiejętnościach i tego, skąd się wywodzisz. To właśnie sprawia, że jesteś wyjątkowy. Nie wahaj się podkreślać tego, prezentując swoją osobę. 

Unikalność członków grupy pobudza kreatywność, otwiera umysły i tworzy silny zespół. Jako programista też lubię pracować z wyjątkowymi ludźmi!


Doceniaj samego siebie 

Zawsze byłem typem osoby, która woli trochę zaniżyć własną wartość w swoich i czyichś oczach, aby zapobiec rozczarowaniu i mieć nadzieję, że rozmówcy w końcu zauważą, że jestem w stanie jednak przebić to, co obiecałem. Ma to wywołać efekt WOW. 

Uważam, że działało to na mnie, ze względu na moją osobowość. Z perspektywy czasu jestem jednak pewien, że straciłem wiele okazji, ponieważ zaniżałem swoją wartość.

Przecenianie siebie oczywiście też nie jest dobre. Staraj się trzymać jak najbliżej wyważonej wartości.

Przyjrzyjmy się następującemu przykładowi: jeśli myślisz o zdobyciu pierwszej pracy jako developer, sprzedaj się jako programista, a nie jako „aspirujący programista” lub coś w tym rodzaju.

Firma, która ma wolne stanowisko dla programisty, chce zatrudnić developera, a nie „aspirującego dewelopera”. Rekruterzy nawet nie spojrzą na Twoje CV.

Jeśli szukasz pracy, nie jesteś aspirującym programistą. Dobrze jest jednak zaznaczyć, że jesteś na poziomie juniorskim.


Zrób sobie porządne zdjęcie

Już to mówiłem: bądź dumny z tego, kim jesteś. Wiem, że to może być trudne. Ja sam zawsze uważałem, że nie jestem fotogeniczny. To utrudniało wybór zdjęcia do mojego CV i social mediów. Myślę jednak, że ważne jest, aby wszyscy widzieli, z kim mają do czynienia. Jeśli naprawdę trudno Ci wybrać zdjęcie, zrób to z kimś, komu ufasz i kto może Ci życzliwie podpowiedzieć. Noś swoje ulubione ubrania i nie zapomnij się uśmiechać!


Postaw sobie stronę internetową

Nie powiedziałbym, że jest to pozycja obowiązkowa, ale zawsze fajnie jest mieć nawet małe miejsce, w którym możeszy scentralizować swoją obecność w internecie.

Jeśli poświęcisz trochę czasu na stworzenie ładnej strony internetowej i podbijesz ją pod kątem SEO, to Twoje imię i nazwisko będzie się pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Dobrze jest zaprowadzić we właściwe miejsce tych, którzy chcą się więcej o Tobie dowiedzieć.

Adres Twojej witryny możesz również wpisać do CV.


GitHub to Twoje portfolio

Projektanci mają Behance i Dribbble, a my mamy GitHuba.

Jeśli interesujesz się frontendem, super będzie, jeśli pokażesz, co potrafisz stworzyć. To jednak nadal nie pokaże to, jak dobre są Twoje umiejętności programistyczne.

To Twój kod jest reprezentacją tego, co umiesz. Pokaż, że potrafisz kodować! Zaprezentuj na GitHubie swój kod, z którego jesteś dumny (może to być aplikacja lub fragmenty kodu do wielokrotnego użytku, nie ma to większego znaczenia).

Pamiętaj o tym, że Twój profil na GitHubie nie jest koszem na śmieci: Twój profil musi być czysty i przejrzysty, dlatego doprowadź do porządku swoje repozytoria.

Postaw się w sytuacji osoby, która odwiedza Twój profil, aby dowiedzieć więcej o Tobie jako o programiście. Nie obchodzi jej Twoja lista rzeczy do zrobienia w React i to, że “rozwidliłeś” repozytorium React.

Oto, co możesz zrobić:

  • Skonfiguruj odpowiednio repozytoria, które chcesz zachować, ale faktycznie nie dają one nic odwiedzającemu Twój profil
  • Dostosuj przypięte repozytoria, przechodząc do strony swojego profilu i klikając „Customize your pins”.


Moje przypięte repozytoria

Powyżej znajdują się przypięte repozytoria, które dla odwiedzającego wyświetlą się jako pierwsze. Są to głównie moje małe aplikacje, szablon, który stworzyłem, pakiet npm lub repozytoria kodu do artykułów, które napisałem. Myślę, że widać tutaj, na co mnie stać.

W ten sposób możesz przeprowadzić każdego rekrutera przez projekty, którymi chcesz się pochwalić.


Bądź aktywny na Twitterze i LinkedInie

Nie jest to łatwe, gdy jesteś introwertykiem (jak ja) i nie masz ochoty mówić o sobie w social mediach. Umieszczenie w Twoim CV linku do pustego Twittera nic nie da…

Wielu programistów korzysta z mediów społecznościowych codziennie.

Przykład contentu łatwego do stworzenia - Sulco

Możesz zacząć od śledzenia kont, które Cię interesują, a także udostępniania lub komentowania tego, co publikują. To świetny sposób, aby pokazać, że jesteś na bieżąco z trendami oraz że chcesz i potrafisz dzielić się opiniami, bronić ich i dyskutować.

Kiedy poczujesz, że jesteś gotowy, zacznij tworzyć dyskusje wokół swoich projektów, dziel się trickami związanymi z programowaniem, które uważasz za interesujące, proś o porady lub ich udzielaj.

Twitter to nieformalne miejsce, w którym możesz również pokazać swoją osobowość oraz zainteresowanie, a nie tylko porozmawiać o kodowaniu! Te platformy to świetne miejsca do rozpowszechniania Twojej osobistej marki, więc zmyślnie je wykorzystuj.

Pokazuj kim jesteś, dziel się swoją wiedzą i buduj swoją sieć.


Twórz wartościowe treści i pokazuj, że kodowanie to Twoja pasja

Nie musisz być specjalistą z 10-letnim doświadczeniem, aby dzielić się swoją wiedzą. Zawsze znajdzie się ktoś mniej doświadczony od Ciebie, komu Twoja rada może się przydać. Blogowanie o kodowaniu to świetny sposób na zwiększenie swojej wiarygodności.

Postaraj się publikować tak często i regularnie, jak to możliwe, ale pamiętaj, żeby treść była wysokiej jakości. Pokaże to, że uczysz się regularnie i nie publikujesz tylko po to, żeby publikować. Pisanie wymaga czasu. Możesz postawić sobie cel, aby pisać np. jeden artykuł miesięcznie.

Dzielenie się wiedzą to także ciekawy sposób na jej przetestowanie. Jeśli publikujesz na jakiejś platformie tematycznej, to Twoje artykuły zapewne przeczyta wiele osób. Możesz liczyć na to, że prawie na pewno ktoś zostawi komentarz, jeżeli coś nie będzie się zgadzało. 

W ten sposób, odpowiadając, możesz pokazać, że potrafisz porozmawiać na dany temat oraz zainteresować swoich czytelników.

Gdy poczujesz się już wystarczająco pewnie, to możesz zacząć pojawiać się na meetupach - to jeszcze lepsze dla Twojej marki i sieci.


Podsumowanie 

Dbanie o swoją markę pomoże Ci wyróżnić się na tle innych. Jeśli zrobisz to poprawnie, Twój osobisty branding odzwierciedli Twoją wyjątkowość, wachlarz umiejętności i Twoje mocne strony.

Nie rób za dużo. Sprzedaj się takim, jakim jesteś. A jeśli chcesz tworzyć treści, postaw na jakość, a nie ilość.

Temat dbania o swoją markę z pewnością nie jest jeszcze wyczerpany, więc bądź kreatywny!



Oryginał tekstu w języku angielskim przeczytasz tutaj.

Rozpocznij dyskusję

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej